Acasă » Evenimente Trecute » Eficiența energetică – bune practici și servicii disponibile în România (Craiova, 17 oct)

Eficiența energetică – bune practici și servicii disponibile în România (Craiova, 17 oct)

22 octombrie 2018
Evenimente Trecute
energynomics

Al șaselea eveniment organizat de energynomics.ro în seria “Eficiență energetică pentru rezultate care contează” a reunit la Craiova șapte vorbitori reprezentând toate perspectivele relevante pe tema propusă. Cei peste 50 de participanți au contribuit la rândul lor la succesul unui dialog de calitate, sub titulatura „Eficiență energetică pentru flexibilitate și sustenabilitate financiară”.

Ca de fiecare dată, conferința a fost deschisă de către un reprezentant al ANRE, care s-a referit la prevederile legislative privind eficiența energetică. În anii din urmă, Paul Popescu a ținut constant legătura cu autoritățile locale și cu agenții economici din regiune pentru a sprijini conformarea acestora la obligațiile care le revin. “Peste 90 la sută dintre agenții economici s-au achitat de sarcinile pe care le au potrivit legislației, în principal în ceea ce privește realizarea auditorilor energetice”, a precizat oficialul ANRE. Reacțiile sunt mai puțin încurajatoare din partea autorităților locale. De exemplu, municipalitatea Craiova a întocmit un program de îmbunătățire a eficienței energetice în care a inclus măsuri de modernizare a sistemului de iluminat rutier, pietonal, reabilitări clădiri publice și blocuri de locuințe, inclusiv modernizarea punctelor termice, dar nu a numit un manager energetic.

Tendințele pieței ne obligă la investiții în eficiența energetică

În prezentarea domniei sale, Liviu Gavrilă, COO CEZ ESCO România și manager energetic autorizat pentru industrie, a expus tendințele care influențează evoluția pieței de energie la nivel european și în România. “Totul se schimbă, pe tot lanțul, de la producție, transport, distribuție, măsură, furnizare”, a subliniat Liviu Gavrilă, pentru a pune în context implicarea crescută a unui mare furnizor în piața de servicii energetice.

Concret, CEZ ESCO România își propune să ofere servicii integrate care să eficientizeze procesele energetice pe segmentul business to business. În opinia reprezentantului CEZ, “un furnizor ESCO de succes trebuie să acopere simultan două roluri: specialist în servicii unice și one-stop-shop pentru a oferi soluții la cheie pentru nevoile specifice ale beneficiarului”.

DESCARCĂ PREZENTAREA LUI LIVIU GAVRILĂ

Pentru industria românească, în prezent, o amortizare pe o perioadă mai mare de 3-4 ani este mai puțin atrăgătoare, ceea ce face ca investițiile mai ample, cum ar fi co-generare sau soluții energetice complexe, să pară „oarecum utopice”. Totuși, “în momentul în care vedem cum prețurile la energie cresc, iar avansul tehnologic obligă la investiții pentru a introduce schimbări în fluxul operațional, cred că majoritatea proprietarilor de afaceri industrial se vor gândi mai serios la investiții în echipamente care să asigure un nivel crescut de independență energetică, sustenabilitate, securitate și eficiență energetică”, a declarat Liviu Gavrilă.

Soluțiile Phoenix Contact pentru mobilitate electrică

La rândul său, Cătălin Lepinzean, Business Development Manager la Phoenix Contact, a prezentat oferta pentru mobilitate electrică de la Phoenix Contact E-Mobility: componente și soluții pentru încărcarea în curent alternativ și curent continuu, suport pentru concepte personalizate ale infrastructurii de încărcare și inovațiile care permit încărcarea cu putere ridicată. “Phoenix Contact vine în fața dumneavoastră cu acest mix, pornind de la componente, trecând prin integrarea soluțiilor și ajungând la susținerea unor idei prin soluții tehnice adecvate”, a explicat Cătălin Lepinzean.

“Noi nu producem stații la cheie, noi susținem integratorii de sisteme din România pentru a realiza asemenea stații. Cu sprijinul Phoenix Contact, aceștia pun la dispoziție soluții integrate – atât stațiile propriu-zise, cât și rețelele și arhitectura hardware/software necesare pentru transferul de date și administrarea unor rețele complexe”, a explicat Cătălin Lepinzean.

DESCARCĂ PREZENTAREA LUI CĂTĂLIN LEPINZEAN

Referindu-se la cea mai importantă tendință constată pe piața de e-mobilitate din România, Cătălin Lepinzean a adus în atenție creșterea exponențială a vânzărilor de vehicule. “E adevărat, pornim de la cifre foarte mici, dar am primit semnale consistente din parte unor mari companii care sunt interesate de constituirea de flote de mașini electrice. Există, deci, interes, iar acesta va stimula și dezvoltarea infrastructurii de alimentare”, consideră Cătălin Lepinzean.

Enevo Group – Eficiența energetică însoțește investițiile în sustenabilitatea proceselor

Cristian Pîrvulescu, director general Enevo Group, s-a referit la saltul major consemnat în ultimi ani în puterea de calcul, puterea de stocare și la apariția algoritmilor robuști de învățare automată care valorifică volume uriașe de date pentru a construi modele / pattern-uri automate. “Progresul în dezvoltarea analizelor prescriptive prin utilizarea învățării automate pe baza studiului evenimentelor trecute pentru predicția evenimentelor viitoare pune în valoare într-un mod novator tehnologiile de automatizare”, a subliniat Cristian Pîrvulescu.

Reprezentantul Enevo Group s-a referit la câteva produse dezvoltate de companie în Arabia Saudită pentru calitatea energiei și eficiență energetică, precum corecția factorului de putere pentru Ar-Razi (KSA) și Hadeed Steel Plant KSA.

Referindu-se la strategiile de mentenanță pentru echipamentele critice, reprezentantul Enevo Group a opinat că tehnicile și metodele de diagnoză clasice sunt limitative și neadecvate nevoilor de eficiență, în condițiile în care companiile doresc reducerea avariilor, a pierderilor provocate de retragerea din exploatare și a cheltuielilor de mentenanță. Totodată, Cristian Pîrvulescu a mai propus o distincție între Big Data și Smart Data. “Colectarea manuală a datelor consumă 80% din timp, iar numai 20% din timp rămâne disponibil pentru analiza datelor”. Soluțiile de „machine condition learning” permit achiziția și valorificarea unui volum uriaș de date, inclusiv pentru anticiparea și evitarea incidentelor majore de exploatare.

Alro – performanțe spectaculoase în creșterea eficienței energetice

Alro este una dintre companiile care se gândește la eficiență energetică încă dinainte și independent de obligațiile impuse la nivel național sau european, a subliniat inginerul Sterie Florea, Manager Cercetare-Dezvoltare în cadrul unuia dintre cei mai mari producători de aluminiu integrați pe verticală, din Europa. Cu o cifră de afaceri de 600 milioane de euro în anul 2017 și peste 500 de clienți la nivel mondial, Alro este una dintre cele numai 10 companii, la nivel global, capabile să ofere tablă pentru industria aeronautică.

Pentru creșterea eficienței energetice, compania a acționat pentru reducerea consumului specific de energie inclusiv prin utilizarea de tehnologii inovatoare. Totodată, Alro monitorizează consumul de energie (electricitate și gaze naturale) în timp real, printr-un sistem care permite luarea de măsuri pentru soluționarea abaterilor. “Avem un sistem care emite automat, în fiecare zi, câte un raport prind consumurile energetice pe fiecare sector în parte. Astfel, directorii și șefii de sectoare știu dacă au apărut probleme și decid unde și în ce fel intervin”, a precizat Sterie Florea.

consum Alro

Între acțiunile deja implementate de Alro, reprezentantul companiei s-a referit la înlocuirea becurilor clasice cu lămpi LED, montarea de variatoare de frecvență la motoarele electrice, precum și integrarea completă a unor operațiuni, cu realizarea unui mix de produse cu valoare adăugată mare.

DESCARCĂ PREZENTAREA LUI STERIE FLOREA

Sistemul de monitorizare permite ca dispeceratul energetic și cel de producție să urmărească indicatorii pentru fiecare entitate. “La fiecare câteva minute, consumul se compară cu previziunile pentru fiecare sector, iar dispecerul energetic / de producție ia măsuri pentru încadrarea în consumul previzionat, fără deviații”, a explicat Sterie Florea. A adăugat: “Suntem un consumator deloc de neglijat – 360 de MWh pe oră”, insistând că Alro ar trebui să fie tratat ca un consumator în bandă, care asigură stabilitate la nivelul sistemului energetic național.

Optimizarea costurilor în stațiile de epurare a apelor uzate

Romulus Berdei, directorul general al Control Point, a prezentat câteva dintre soluțiile Valmet de măsurare a cantității de solide din apele uzate menajere și industriale. Valorificând peste 40 de ani de experiență în domeniu, grupul finlandez Valmet este în măsură să propună echipamente modificate și optimizate în raport cu feedback-ul clienților, a subliniat Romulus Berdei.

Echipamentele de măsurare și analiză automatizate de la Valmet optimizează costurile în sistemele de deshidratare a nămolului pe tot lanțul de proces. “În funcție de caracteristicile sistemului, recuperarea investiției se poate face chiar și în câteva luni”, a precizat Romulus Berdei, care a enumerat apoi beneficiile pentru stațiile de epurare municipale și industriale, între care o mai bună stabilitate a procesului, economii de timp și de substanțe chimice utilizate, reducerea necesarului de mentenanță și a costurilor, scăderea consumului de energie și, în cele din urmă, o capacitate de tratare a stației îmbunătățită.

DESCARCĂ PREZENTAREA LUI ROMULUS BERDEI

Valmet este activ în România prin compania brașoveană Control Point, al cărei director general, Romulus Berdei, s-a referit la câteva dintre ariile de interes din prezent. „Echipamente instalate de grupul Valmet în urmă cu două-trei decenii sunt în continuare în funcțiune, în România, și la unele dintre ele asigurăm servicii de mentenanță sau de audit”, a subliniat Romulus Berdei. “La nivel european, de mulți ani, suntem parteneri cu Valmet în numeroase proiecte, în principal în sectorul de biogaz. Ne așteptăm ca acest tip de proiecte – waste to power, biomasă, biogaz – să înceapă să apară și în România, odată ce cadrul legislativ va fi clarificat”, a precizat directorul Control Point.

MET România Energy – ecosistem pentru fiecare infrastructură

Andrei Bucur, Business Development Manager la MET România Energy, a prezentat cartierul inteligent Popasului Residence, un proiect din nordul Bucureștiului unde casele au fost dotate cu panouri fotovoltaice și cu un sistem de smart home, menit să ușureze viața utilizatorului și în același timp să eficientizeze consumul de energie al locuinței. “Panourile fotovoltaice garantează un aport semnificativ la încălzirea locuinței și un cost redus la factura de întreținere”, a explicat Andrei Bucur. Mai mult decât atât, MET a proiectat și implementat o conexiune între sistemul de încălzire și panourile fotovoltaice, astfel încât, pe timp de iarnă, sistemul de încălzire pornește pe aer condiționat și încălzește clădirea până când se consumă bateriile. Din acel moment, sistemul oprește alimentarea cu energie electrică și pornește sistemul pe bază de gaze naturale, în prezent mai ieftine decât energia electrică.

O asemenea investiție reprezintă mai puțin de 10% din investiția totală în construcția unei case noi, iar sistemele prezentate pot fi folosite și în clădiri existente, întrucât instalarea lor este minim invazivă, a precizat Andrei Bucur.

DESCARCĂ PREZENTAREA LUI ANDREI BUCUR

În ceea ce privește stocarea energiei, merită să subliniem că soluțiile tehnologice sunt dezvoltate nu doar în străinătate. Există companii care produc chiar în România sisteme de generare și stocare a energiei. “Nu doar alții au acces la tehnologie, nu doar alții au idei și fac investiții în acest sector”, a insistat Andrei Bucur, referindu-se la compania Stratum Enclosures, ale cărei soluții integrează generarea de energie regenerabilă (eolian, solar), cu stocarea de electricitate în baterii și cu generatoare de curent continuu ca sistem de rezervă. Sistemele sunt produse la fabrica din București, iar 99% din producție pleacă la export.

“MET România Energy are în portofoliu numeroase soluții și face mai mult decât doar să vândă echipamente de încărcare a mașinilor electrice. Pachetul complet trebuie să includă elemente precum soluția de autentificare și de plată, să verifice dacă stația este liberă sau nu și să permită utilizarea stației în orice moment al zilei”, a insistat Andrei Bucur prezentând soluția integrată, “o aplicație de mobil care integrează plata cu cardul într-un sistem de tip Uber”.

Evenimentul a fost organizat de energynomics.ro, cu sprijinul partenerilor noștri: CEZ România, Control Point powered by Valmet, Enevo Group, MET România Energy, Phoenix Contact, Stratum Enclosures.

Ca urmare a inițiativei reușite din 2017, energynomics.ro organizează a doua campanie media pentru eficiență energetică în țară! Campania se va desfășura în limba română, sub titlul “Eficiență energetică pentru rezultate care contează“ – un nume care aliniază concepte, informații și soluții menite să promoveze eficiența energetică în rândul publicului țintă.

Aceasta este o campanie cu scopul de informare și educare a factorilor de decizie din autoritățile publice și din companii – de la start-up-uri și IMM-uri la întreprinderile cele mai mari. Obiectivul asumat este să influențăm pozitiv atitudinea și comportamentul acestora cu privire la necesitatea și beneficiile aplicării auditurilor energetice, cu exemple de acțiuni și tehnologii pentru creșterea eficienței energetice.

Participare

Accesul la conferință este deschis tuturor profesioniștilor din industria energetică românească, precum și din sectoarele conexe, pe baza confirmării de participare transmise de energynomics.ro. Ne poți scrie la office @ energynomics.ro pentru a solicita o invitație!

În intervalul martie-noiembrie 2018 am programat șapte conferințe cu scopul de a sublinia necesitatea și beneficiile implementării auditurilor energetice, cu exemple de acțiuni și tehnologii pentru creșterea eficienței energetice.

Conferințele anului 2018 în cadrul campaniei de comunicare Eficiență energetică pentru rezultate care contează

Tematică
  • Servicii energetice: Prevederile legale și soluții pentru stimularea pieței serviciilor energetice, echilibrare și flexibilitate energetică
  • Informarea consumatorilor – aspect vital în promovarea eficienței energetice
  • Centrale termice și încălzire: evaluarea potențialului de creștere a eficienței în cogenerare și încălzire centralizată
  • Obligații, audituri și monitorizare: opțiuni de implementare și probleme privind monitorizarea
  • Planuri de acțiune naționale pentru eficiență energetică – mobilitatea electrică, inițiative locale

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *