Acasă » Electricitate » Siemens Energy Management: Gata pentru digitalizare!

Siemens Energy Management: Gata pentru digitalizare!

2 iulie 2018
Electricitate
Bogdan Tudorache

Siemens este gata să acopere cu resurse locale proiectele de digitalizare, care, cu siguranță, nu vor ocoli România: angajările diviziei Energy Management din România ar putea înregistra o creștere procentuală de două cifre în acest an. Investițiile din piață au crescut, per total, începând cu a doua jumătate a anului trecut și este de așteptat să-și susțină această tendință și în 2018. Iar Siemens a instalat primul megawatt de stocare funcțional în România – un proiect pe care îl va face public cât de curând, a declarat, în cadrul unui interviu exclusiv acordat energynomics.ro, Petru Rușeț, director al diviziei Energy Management a companiei germane.

Divizia Energy Management a Siemens este relativ nouă, fiind înființată în urmă cu trei ani și jumătate, prin comasarea tuturor diviziilor care se ocupau de sectorul energetic. Din punct de vedere tehnic, ea acoperă toate segmentele de echipamente energetice necesare, de la joasă la înaltă tensiune.

”Focusul nostru este pe zona de electrificare, digitalizare și automatizări. Acestea sunt prioritățile programului Vision 2020, început în urmă cu șase ani, cu etape clare.”

Investițiile realizate în cadrul ultimei perioade de reglementare a ANRE au crescut, în pofida perioadei anterioare de stagnare.

”Investițiile din zona transportului și distribuției de energie electrică au luat-o pe o pantă îmbucurător de bună începând cu jumătatea anului trecut. În ultima perioadă, trendul s-a schimbat enorm. Este un moment în care investițiile în T&D repornesc.”

Chiar și în sectorul regenerabilelor, investițiile ar putea reporni în viitorul apropiat – totul depinde însă de deciziile luate la Bruxelles. ”Din acest punct de vedere, viziunea pentru 2035 a Uniunii Europene ar putea reporni motoarele… Ceea ce e important – și asta va determina o schimbare, – tehnologia și-a propus să ajungă la punctul de inflexiune la care să nu mai aibă nevoie de subvenții.”

Motoarele performanței

”Pentru divizia Energy Management, motoarele creșterii viitoare vor fi electrificarea, de care ține tot ce înseamnă transport și distribuție a energiei, automatizarea, care este o zonă de dezvoltare intrinsecă, și digitalizarea – care înseamnă tot ce ne putem închipui; este zona în care, pornind de la un iPad, putem comanda stații și centrale electrice.”

Deși proiectele din zona digitalizării sunt numeroase în vestul Europei, în România acestea nu s-au dezvoltat suficient. Nu putem vorbi, deocamdată, nici de prea multe proiecte diversificate, de tip blockchain.

”Blockchain e o tehnologie care necesită anumiți driveri de piață, mai ales financiar-bancari, și care în România este încă la început de drum. O piață energetică abia liberalizată mai are nevoie de timp până la reglementarea corectă a tuturor pârghiilor. Digitalizarea ocupă în zona asta un punct foarte important.”

Siemens desfășoară proiecte pe plan mondial în diverse segmente, cum ar fi smart metering, platforme de dispecerizare, microrețele – ”proiecte care ar putea porni și în România – în anumite zone gestionate și optimizate din punctul de vedere al consumului energetic. O primărie, un spital, un oraș mic. Conceptul de microrețea este legat de cel de oraș inteligent.”

Siemens a organizat deja o primă conferință în România, în acest an, în segmentul orașelor inteligente și al micro-rețelelor.

”Sunt proiecte multe și relevante în domeniul digitalizării și în România, însă viteza lor de realizare este limitată, inclusiv pentru că trebuie să se facă trecerea de la tehnologia anilor 1960 la cea din 2020. Încă nu sunt retehnologizate instalații energetice puse în funcțiune acum 40-50 de ani. E un program care-și urmează cursul.”

Investițiile în digitalizare și platforme inteligente stagnează și din cauza indeciziei pe zona de reglementare. Întreg programul contorizării inteligente întârzie, deși inițial autoritățile au declarat că este mai important să investim în infrastructură și abia apoi în contoare inteligente.

Petru Rușeț nu a comentat situația, menționând doar că ”nu este segmentul nostru, noi suntem furnizori, în cadrul Siemens vorbim de platforme inteligente și de digitalizarea celor existente. Suntem mai puțin legați de sectorul de aparatură . Nu suntem producători de contoare electrice de măsurare”.

Cu toate acestea, întârzierile din piață se reflectă și în industria orizontală.

Centre de inteligență

România a devenit un important centru regional european de IT outsourcing, cu servicii variate, de la programare la cercetare. Companii din toată lumea au venit pentru a profita de inteligența românească, iar Siemens nu face excepție.

În plus, Siemens Energy Management acoperă cu capital uman local întreg portofoliul de servicii. ”Ceea ce este important din punct de vedere al Siemens este că în România avem patru centre de cercetare-dezvoltare, în Brașov, Cluj și București. În momentul în care proiectele de digitalizare vor veni către România, nu vom avea nicio problemă să le acoperim local.”

Strategia energetică

România are un mix energetic bun și sunt multe țări care și-ar dori un mix similar. În rest, depinde de noi ce proiecte alegem să promovăm, însă acum este greu de comentat care vor fi acestea. ”România are nevoie de linii strategice, în măsura în care ele vor putea fi urmărite pe termen lung. Noi suntem furnizori și nu suntem cei care pot decide, noi urmărim liniile strategice. Ceea ce se vede este că sunt necesare investiții în zona de producție de energie, nu știm exact care din ele vor fi promovate. În zona de transport și distribuție lucrurile funcționează în acest moment, iar în zona de digitalizare sunt elemente stabilite de ultima strategie, care, cu siguranță, pot fi îmbunătățite, având în vedere faptul că tehnologia se schimbă rapid, iar domeniul evoluează în fiecare an.”

Iar investitorii sunt foarte atenți la proiectele anunțate. ”Suntem extrem de conectați, ne uităm cu atenție, ne dimensionăm prezența în România în funcție de ce se întâmplă.”

Performanțe peste media ultimilor ani

Cifrele și volumul de business general au crescut. ”O creștere sustenabilă, cu o echipă locală extrem de performantă… Probabil că vom avea o creștere procentuală de două cifre a angajărilor în cadrul Diviziei Energy Management – divizia crește mult mai mult decât a crescut în ultimii trei ani”, a spus Rușeț, fără a da un număr exact al angajărilor, dar menționând totuși că vorbim de câteva persoane noi în echipă

Resursele umane sunt însă destul de greu de găsit. ”Împlinesc aproape 30 de ani de când lucrez în sectorul energetic, iar aproape 20 de ani i-am petrecut în zona publică. De-a lungul carierei, am crezut în trans­ferul de expertiză, în creșterea resurselor umane în jurul unor specialiști, iar când am intrat în zona privată, aveam deja peste 100 de ingineri stagiari pe care i-am pregătit în domeniile pe care le coordonam. Siemens face un pas mult mai mare înainte și creează un întreg proces. Avem o colaborare extraordinară cu Universitatea Politehnica, avem programe de training pentru studenți și absolvenți – mai mult de jumătate din angajați provin din aceste programe, atât din IT, cât și din energetică. Avem o legătură serioasă cu mai multe universități din țară, aș zice că școala românească încă ne livrează suficiente resurse umane de cea mai înaltă calitate.”

Însă ceea ce face diferența sunt programele de training. ”În urmă cu trei ani am derulat la nivelul întregii companii un program de internship cu 250 de studenți. Din care i-am păstrat pe cei mai buni. Și există tot timpul posibilitatea să recrutăm studenți, în momentul în care ne extindem. E un model care funcționează și care mie îmi place.”

Cum se vede România energetică înainte de 2030

”Eu am început să lucrez înainte de Revoluție. Și dacă exista o marfă care avea toate caracteristicile Vestului, către care toți priveam, energia era acea marfă… Aveam o mică problemă cu frecvența, dar între timp lucrurile s-au lămurit… și s-au lămurit atunci, imediat. A fost o chestiune politică, nu avea legătură cu calitatea la care putea fi furnizată… Eu văd proiectele de digitalizare și stocare ca foarte fezabile, întrucât avem foarte multe regenerabile, iar acestea nasc nevoia de stocare.”

Apoi, Siemens este compania care a instalat primul megawatt de stocare în România. ”Am instalat primul megawatt de storage în România, care funcționează de șase luni. Este unul din elementele care vor deveni esențiale pentru 2030. Revenind la energie – era singura marfă care nu se putea stoca. Între timp, lucrurile s-au schimbat”.

Conceptul de trecere la stocare inteligentă, cu elemente de cumpărare a energiei la preț optim, este tot mai prezent în Europa, mai ales din perspectiva utilizării bateriilor mașinilor electrice pentru a stoca energie, care, ulterior, să fie revândută în rețea.

”Acesta este un concept pe care Siemens l-a adus prima dată în piață. Ține de micro-grid și de smart grid; fiecare mașină, când ajunge acasă, este conectată la o priză, după care poate efectua vânzări. Atât timp cât, prin digitalizare, fluxul poate fi urmărit. Gândiți-vă la o clădire de birouri cu câteva sute de mașini în subsol, care, pe perioada celor opt ore de muncă, încarcă zeci de kilowați. Încărcarea durează câteva ore, după care este posibilă utilizarea bateriei în rețea.”

Este greu de crezut însă că România va ajunge la un milion de vehicule de electrice în 2030, așa cum susțin unii specialiști.

”Nu cred că s-a ajuns la punctul de amortizare. Toți vor să facă mașini electrice, însă nimeni nu oprește cercetarea și dezvoltarea celor clasice. Mai durează, după părerea mea. Avem o industrie auto clasică dezvoltată pe orizontală, care are o anumită inerție. Da, în principiu, pot să văd dezvoltarea industriei de mașini electrice, iar sectorul public merge și el înainte, cu autobuze electrice. Nu știu însă dacă cifra de un milion de unități este fezabilă pentru anul 2030. Nici producătorii nu cred că știu asta, deocamdată.”

_____________________________________________

Interviul a apărut inițial în numărul din iunie 2018 al energynomics.ro Magazine.

Dacă vrei să primești prin curier acest număr (iunie 2018), în format tipărit, scrie-ne la adresa office [at] energynomics.ro, pentru a te include în lista de distribuție. Toate numerele anterioare sunt accesibile AICI, în format electronic.

Autor: Bogdan Tudorache

Activ în presa economică și de afaceri de 26 de ani, Bogdan a absolvit Dreptul, apoi a urmat cursuri intensive de economie și Business English. A avansat până în poziția de redactor-șef încă din 2006 și a asigurat managementul și politica editorială pentru numeroase publicații economice dedicate în special comunității investitorilor străini în România. Din 2003 și până în 2013 a fost activ mai ales în sectorul financiar-bancar. A început colaborarea cu Energynomics în 2013, remarcându-se prin cunoștințe avansate ale piețelor, comunităților de afaceri și un stil editorial matur, atât în limba română, cât și în engleză.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *