AEI: Nu putem avea vehicule verzi fără infrastructură

0

Bogdan Tudorache

Promovarea unei legislații care impune înlocuirea forțată a autovehiculelor care prestează servicii transport persoane, precum și a autoutilitarelor, autoturismelor și autocamioanelor care au masă totală sub 7,5 tone care efectuează distribuție sau transport mărfuri în interiorul orașelor cu autovehicule verzi necesită investiții în infrastructură între 1,5 și 3,3 miliarde de euro, dar și o susținere a companiilor de transport prin scheme de ajutor guvernamental estimate la aproximativ 8 miliarde de euro pentru a asigura un preț de achiziție al vehiculelor cu carburanți alternativi similar cu cel al vehiculelor termice, susține Asociația Energia Inteligentă.

Toate aceste estimări nu iau în calcul necesarul investițiilor în infrastructură din amonte, mai exact în dezvoltarea rețelei electrice, cât și cea a rețelei de gaze naturale necesare astfel încât să susțină un consum semnificativ mai ridicat, spun oficialii AEI.

”Considerând faptul că procesul de implementare a unei stații electrice de minim 50kW cu acces public durează în medie 8 luni, iar procesul de construcție și autorizare/funcționare a unei stații GNC cu acces public durează în cel puțin 12 luni, data de 1 ianuarie 2025 propusă că termen de intrare în vigoare a reglementării propuse este foarte greu de atins, chiar și în condițiile în care se vor asigura fondurile guvernamentale la nivelul menționat anterior, în următorii ani”.

De asemenea, este foarte important de menționat faptul că în România există un vid legislativ în ceea ce privește obținerea de autorizații de înființare/licențe GNC/GNL/hidrogen, iar din experiența dobândită din situații similare, alinierea cu standardele europene depășește termenul de 90 zile (inclusiv introducerea tuturor normelor care să permită construcția stațiilor de GNC/GNL/hidrogen).

”În lipsa unor standarde și procese clare nu se poate face o evaluare corectă asupra necesarului de investiții în dezvoltarea infrastructurii de realimentare cu carburanți alternativi. Implicit, nici autoritățile nu pot avea o viziune clară în baza căreia să poată fi emise programele de susținere necesare.

”Factorii de decizie din România trebuie să înțeleagă necesitatea aducerii României la standardele europene și adoptarea de măsuri în concordanță cu trendurile și politicile din Uniunea Europeană privind reducerea poluării, stimularea populației în adoptarea de mijloace de transport mai puțin poluante, modernizarea tuturor sectoarelor din transport – feroviar, rutier, maritim sau aerian”, susține Asociația.

Share.

Lasă un comentariu