Acasă » Electricitate » Licitații pentru capacități de injecție în rețea – din iulie 2025

Licitații pentru capacități de injecție în rețea – din iulie 2025

26 martie 2024
Electricitate
energynomics

Am discutat cu președintele ANRE George Niculescu în urma lansării în consultare publică de către Autoritate a unor noi reguli privind racordarea pe bază de licitație a locurilor de producere a energiei electrice la rețelele de interes public. Ne-a interesat să aflăm detaliile acestui proiect de reglementare cu un potențial major de a schimba comportamente și a modifica bugete în anii următori.

 

Aveți în vedere o procedură pentru perioada de tranziție de la sistemul din prezent, la cel bazat pe licitație, în condițiile în care valoarea estimată a lucrărilor suplimentare de dezvoltare depinde de numărul și anvergura proiectelor aflate în procesare, iar unii dintre solicitanți ar putea să prefere noua procedură și să renunțe deci la solicitările aflate în procesare?

În proiectul de act normativ aflat în consultare publică, la art. 7 este prevăzut că dispozițiile Metodologiei privind alocarea capacității rețelei electrice pentru racordarea locurilor de producere a energiei electrice se aplică de la data de 01.01.2025. Primele licitații se vor desfășura începând cu data de 1 iulie 2025 și se vor adresa cererilor de alocare de capacitate în vederea racordării instalațiilor de producere cu puterea instalată mai mare sau egală cu 1 MW, pentru care solicitanții vizează punerea în funcțiune în orice an dintr-o perioadă de 10 ani, începând cu anul 2027.

Până la data de 01.01.2025, orice cerere de racordare și derularea procesului de racordare a unui loc de producere/de consum și de producere nou, indiferent de puterea instalată la acel obiectiv, se tratează în conformitate cu prevederile regulamentului de racordare și ale celorlalte acte normative aplicabile activității de racordare, în vigoare.

Așadar, proiectele aflate în oricare dintre etapele procesului de racordare în derulare nu sunt afectate de noile prevederi. Dacă un utilizator care deține un aviz tehnic de racordare valabil sau un contract de racordare în derulare ar renunța și ar alege să aplice noile prevederi, aceasta ar presupune pierderea puterii aprobate garantate prin avizul de racordare, respectiv a capacității rezervate în rețea.

Conform proiectului de act normativ, înainte de depunerea cererilor de alocare de capacitate, solicitanții sunt informați referitor la capacitatea de rețea disponibilă pentru care nu este necesară realizarea de lucrări suplimentare de dezvoltare pentru crearea condițiilor tehnice în vederea evacuării puterii produse, precum și despre zonele de rețea unde este disponibilă această capacitate. Capacitatea disponibilă respectivă se alocă fără costuri solicitanților. Volumul lucrărilor suplimentare de dezvoltare și valoarea estimată a acestora vor depinde de orientarea viitorilor utilizatori de rețea către o anumită zonă.

Metodologia descrie etapele premergătoare licitației (calculul capacităților disponibile, depunerea cererilor de alocare de către solicitanți, elaborarea studiului de soluție global care stabilește lucrările suplimentare de dezvoltare necesare pentru acoperirea capacității solicitate pentru alocare în vederea racordării și valoarea acestora).

Totodată, aceasta include prevederi privind organizarea licitațiilor, constituirea de către solicitanți a garanțiilor de participare la licitații, depunerea ofertelor, precum și reguli referitoare la alocarea capacităților disponibile, în situații diferite ce ar putea apărea în derularea procedurii de alocare.

Metodologia este în dezbare publică pe site-ul ANRE, se primesc observații din partea celor interesați, după ce vom avea ședință de discutare a observațiilor se va elabora forma finală a proiectului de act normativ. Vom analiza cu atenție toate observațiile și propunerile pentru a elabora o formă optimă, care să fie în avantajul tuturor celor care își doresc să realizeze proiecte cu puteri instalate ale instalațiilor de producere a energiei electrice mai mari sau egale cu 1 MW și care vor accesa acest mecanism de alocare a capacității rețelei electrice pentru racordarea locurilor de producere/de consum și de producere.

 

Cum vedeți posibilă recalcularea valorii estimate a lucrărilor suplimentare necesare pentru dezvoltarea rețelei astfel încât să țină cont de dinamica solicitărilor de ATR (expirări, contracte semnate etc)?

Valoarea lucrărilor suplimentare de dezvoltare este achitată de către participanții câștigători ai licitațiilor, care au semnat contractele de alocare, în cel mult 4 luni de la data semnării contractului de alocare.

Sumele colectate de la viitorii utilizatori ai rețelei electrice se utilizează de către operatorii de rețea exclusiv pentru realizarea lucrărilor de dezvoltare a rețelelor electrice destinate creșterii capacității necesare racordării de noi capacități de producere a energiei electrice.

Odată colectate sumele respective, lucrările suplimentare de dezvoltare trebuie realizate de operatorii de rețea implicați, având termenul de punere în funcțiune stipulat în contractul de alocare și nu mai sunt afectate de dinamica solicitărilor de avize tehnice de racordare din partea utilizatorilor. Surplusul de bani după licitarea și realizarea lucrărilor suplimentare de dezvoltare este utilizat de operatorii de rețea exclusiv pentru finanțarea altor lucrări de dezvoltare.

Subliniez faptul că și viitorii utilizatori au la rândul lor obligația de a finaliza lucrările aferente obiectivelor de la locurile de producere și de a pune în funcțiune instalațiile de utilizare la termenele prevăzute în contractele de alocare, termene luate în considerare la stabilirea necesarului de lucrări suplimentare de dezvoltare a rețelei electrice.

De asemenea, este important de precizat că eventualele capacități care se disponibilizează prin renunțări, expirări de ATR-uri etc. se adaugă la licitațiile din anul următor.

Valoarea totală estimată a lucrărilor suplimentare de dezvoltare exclude valoarea eficientă din punct de vedere economic a lucrărilor, stabilită în conformitate cu prevederile reglementărilor în vigoare, care se suportă după caz de către operatorul de transport și de sistem și/sau de operatorii de distribuție, și care ar putea avea impact minim asupra tarifelor pentru prestarea serviciului de transport al energiei electrice, respectiv pentru prestarea serviciului de distribuție a energiei electrice în funcție de cota de eficiență rezultată.

În concluzie, există varianta în care această cotă de eficiență să fie zero, deci tarifele de distribuție nu vor fi impactate, dar există și scenariul în care ar putea avea un impact minim asupra tarifelor.

 

În calcularea valorii estimate a lucrărilor suplimentare necesare pentru dezvoltarea rețelei o pondere importantă o au lucrările de dezvoltare a rețelei în curs de realizare din partea TSO și a DSO. Care va fi mecanismul prin care se va putea ține cont de stadiul efectiv al lucrărilor și termenele de finalizare? Acestea din urmă sunt adesea amânate, uneori în urma unor evoluții care nu pot fi anticipate de TSO sau DSO.

Atât regulile aplicate în prezent la racordarea locurilor de producere, cât și mecanismul de alocare a capacității disponibile a rețelei electrice propus prin proiectul de act normativ, țin cont de lucrările de dezvoltare a rețelei, ale căror termene de realizare sunt asumate de operatorii de rețea prin planurile de dezvoltare proprii și ulterior prin planurile anuale de investiții ale acestora.

Prin actele normative emise, la ANRE am creat mecanismele necesare prin care operatorii de rețea să respecte realizarea planurilor de investiții aprobate, acceptarea de către ANRE a investițiilor realizate efectuându-se după criterii ce includ documentele justificative de finalizare a acestora la termenele prevăzute în plan. Valorile lucrărilor din planurile de investiții ale operatorilor sunt recunoscute în tarifele de rețea, astfel că amânarea sau întârzierea realizării acestora are efecte asupra nivelului acestora.

Prima etapă în derularea procedurii de alocare de capacitate prin licitație este cea de publicare a capacității disponibile în RET și în RED la nivelul de 110 kV și la medie tensiune, care nu include capacitate provenită din lucrări suplimentare de dezvoltare, pentru fiecare an al perioadei de alocare și pentru fiecare zonă de rețea. Este evident că este obligatoriu ca lucrările de realizare a capacității respective să fie finalizate și capacitatea să fie pusă în funcțiune în anul în care aceasta a fost comunicată ca fiind disponibilă pentru a prelua puterea evacuată de la locul de producere.

Totodată, un aspect important este că necesarul de lucrări suplimentare de dezvoltare și valoarea estimată a acestora depind de capacitatea disponibilă din fiecare an al perioadei de alocare și de volumul cererilor de alocare pentru locuri de producere cu punere în funcțiune corespunzător de asemenea fiecărui an al perioadei de alocare, în fiecare zonă de rețea.

 

Aveți, în prezent o estimare a valori nominale a garanțiilor de 5% din valoarea tarifului de racordare sau măcar o plajă de valori nominale pe MW instalat?

Este dificil de estimat și cred că nu are relevanță o valoare nominală a garanțiilor pe MW instalat pentru că soluțiile de racordare ale locurilor de consum și/sau de producere, chiar și ale celor cu puteri aprobate pentru consum și/sau evacuare similare, pot fi foarte diferite în funcție de posibilitățile rețelei de a asigura consumul sau de a prelua puterea evacuată în condiții de siguranță. Drept urmare, și valoarea tarifului de racordare poate varia foarte mult în funcție de soluția de racordare.

 

Anticipați vreun risc ca noua metodologie care urmează a fi introdusă să amâne sau să blocheze investiții aflate în curs? Ce tip de măsuri aveți în vedere pentru a minimiza aceste riscuri?

Așa cum am mai spus, noua metodologie are la bază două principii: instituirea unei garanții de 5% din valoarea ATR-urilor, lucru care să probeze interesul investitorului de a realiza acea investiție și un altul de acordare a avizelor tehnice de racordare după un principiu de licitație, deci un cadru concurențial între doritori de putere instalată în rețelele de distribuție și transport care să se facă concurențial, în funcție de disponibilul care va fi arătat de un studiu de soluție global pe care noi am propus să îl efectueze colegii de la Transelectrica.

Referitor la amânarea sau blocarea unor investiții aflate în curs, apreciem că noua metodologie nu le va influența în niciun fel, deoarece pentru acele investiții procesul de racordare este în derulare și sunt emise avize tehnice de racordare prin care puterea aprobată pentru evacuare este garantată pe toată perioada de valabilitate a avizului și pe cea de derulare a contractului de racordare, până la emiterea certificatului de racordare.

Reamintesc că acest certificat de racordare este documentul unic prin care se certifică îndeplinirea condițiilor de racordare la rețea, realizarea instalației de racordare și a celei de utilizare, și prin care se stabilesc condițiile tehnice de utilizare a rețelei electrice după punerea sub tensiune finală a instalației de utilizare.

Acesta este valabil pe toată durata de existență a instalației de utilizare și include obligatoriu, în cazul unui loc de producere, puterea aprobată pentru evacuare.

Totodată, capacitatea disponibilă în RET și RED la nivelul de tensiune de 110 kV și la medie tensiune, care nu include capacitate provenită din lucrări suplimentare și care se va publica la începutul fiecărui an de licitație, se va determina pe baza prevederilor unei proceduri emise tot de ANRE, care se aplică încă din luna martie 2022 pentru rețelele de transport și cele de distribuție de 110 kV. Se asigură în acest fel o continuitate în aplicarea acelorași reguli, cunoscute de viitorii utilizatori ai rețelei, care intenționează racordarea la rețea a noi locuri de producere.

Riscurile sunt minimizate și prin prisma faptului că procedura stabilește criteriile obligatorii de calcul al capacității disponibile, cum ar fi:

  • utilizarea datelor tehnice/caracteristicilor RET și RED în funcțiune la momentul realizării calculului,
  • instalațiile electrice aferente lucrărilor cuprinse în planurile de dezvoltare/investiții ale operatorului de transport și de sistem și/sau operatorilor de distribuție aflate în etapa de punere în funcțiune,
  • capacitatea nominală a unităților generatoare aflate sub tensiune, precum și a celor pentru care au fost emise avize tehnice de racordare fără lucrări de întărire a rețelei electrice în amonte de punctul de racordare, în termen de valabilitate,
  • consumul utilizatorilor RET și RED în funcțiune și al celor cu avize tehnice de racordare în termen de valabilitate caracteristici tehnice ale rețelei (variații de tensiune, limite admisibile ale curenților de scurtcircuit,
  • menținerea nemodificată ale setărilor echipamentelor de automatizare etc.

Metoda de calcul este unică, astfel încât valorile capacităților rezultate din calcule să poată fi comparabile între zonele de concesiune, la același nivel de tensiune a rețelei.

 

 

Costurile cu lucrările suplimentare necesare pentru dezvoltarea rețelei sunt unul dintre elementele cheie care impactează decizia finală de investiție pentru un mare proiect de generare a energiei electrice din surse regenerabile. Operaționalizarea pieței transfrontaliere de garanții de origine ar reduce din presiunea resimțită de dezvoltatori și ar ameliora calculele privind bancabilitatea și performanțele financiare estimate ale proiectelor. Când estimați că proiectele din România vor putea beneficia de acest tip de instrumente, prin aderarea completă a țării noastre la sistemul european administrat de AIB?

Regulamentul de emitere și urmărire a garanțiilor de origine pentru energia electrică produsă din surse regenerabile de energie, aprobat prin HG nr. 1232/2011, instituie cadrul legal național aplicabil sistemului de garantare a energiei electrice produsă din SRE, prin garanții de origine.

Hotărârile de Guvern sunt aprobate și modificate de către Guvernul României, la propunerea ministerului de resort, drept urmare instituția responsabilă să reglementeze și să modifice cadrul primar aferent garanțiilor de origine (GO) este Ministerul Energiei și/sau Secretariatul General al Guvernului.

ANRE în calitate de entitate emitentă de GO, în colaborare cu Ministerul Energiei, este parte din grupul de lucru pentru modificarea și completarea regulamentului aferent, cu prevederile legislației primare de transpunere a RED II, relevante pe acest subiect.

Pe de altă parte însă, având în vedere faptul că ANRE nu are drept de inițiativă legislativă, aceasta poate fi doar consultată, ne-am exprimat deja disponibilitatea de a contribui la ajustarea reglementării  primare pentru clarificarea cadrului legal care reglementează GO. În acest sens, propunerea ANRE este ca România să adere la asociația ce facilitează transferurile și/sau tranzacțiile transfrontaliere de GO (AIB).

În consecință, perspectiva de timp ține de îndeplinirea unor condiții, precum cele anterior menționate, respectiv modificarea cadrului legal și aderarea la AIB, care reprezintă un  proces etapizat, inițial ca membru observator, iar ulterior ca membru cu drepturi depline.

 

_____________________________________________

Interviul a apărut inițial în numărul din martie 2024 al Energynomics Magazine.

Dacă vrei să primești prin curier revista Energynomics, în format tipărit sau electronic, scrie-ne la adresa office [at] energynomics.ro, pentru a te include în lista de distribuție. Toate numerele anterioare sunt accesibile AICI, în format electronic.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *