Acasă » Electricitate » Hidro » IPO-ul Hidroelectrica: 15% din oferta FP se adresează românilor, dar plafonul poate crește

IPO-ul Hidroelectrica: 15% din oferta FP se adresează românilor, dar plafonul poate crește

27 iunie 2023
Hidro
Bogdan Tudorache

După emiterea târzie, în noapte, a prospectului de emisiune, listarea Hidroelectrica a debutat vineri, 23 iunie, cu dreptul, numeroși investitori de retail manifestându-și interesul pentru noile tilturi H2O, listate la Bursa de Valori București. Oficialii implicați ne-au declarat că s-a muncit până la 3.00 am, iar dimineața procesul a continuat. „A fost un efort extraordinar și am obținut toate documentele într-un timp-record”, au declarat ei, pentru Energynomics.

”Începând de astăzi și până pe 4 iulie toți potențialii investitori pot să-și manifeste intenția de a achiziționa pachete de acțiuni la Hidroelectrica. Începând de astăzi, fiecare român poate fi acționar la Hidroelectrica. Împreună cu Fondul Proprietatea am luat decizia ca tranșa de retail adresată oricăruia din DVS. să fie una extrem de generoasă: 15% din oferta Fondului Proprietatea se va adresa românilor, iar dacă cererea este destul de ridicată, se va majora acest plafon până la 20%. Dacă nu mă înșel, este cea mai mare tranșă de retail dintr-o listare făcută în România”, a spus Bogdan Badea, președinte al Directoratului Hidroelectrica, în cadrul conferinței de presă de lansare a IPO-ului companiei. Bogdan Badea a recunoscut că mandatul său a ajuns la final, și, deși potrivit unor surse acesta ar putea fi prelungit, Bogdan Badea nu a oferit detalii cu privire la acest aspect.

”Mandatul meu a ajuns la final deja. Suntem, în momentul de față, pe mandate interimare, sigur că urmează, în conformitate cu OUG 109, procedurile de selecție a Directoratului. Procedura de selecție a Consiliului de Supraveghere pe următoarea perioadă de patru ani a fost deja încheiată, urmează să se deruleze și celălalt proces de selecție, în perioada următoare”, a spus Badea.

Intervalul orientativ al Prețului de Ofertă a fost stabilit între 94 RON și 112 RON pe Acțiune Oferită (“Intervalul Prețului de Ofertă”), ceea ce corespunde unei capitalizări de piață de la 42,3 miliarde  de RON până la 50,4 miliarde de RON (de la 8,5 miliarde de EUR până la 10,2 miliarde de EUR).

Nivelul anticipat al Ofertei, incluzând orice Opțiune de Supra-Alocare (așa cum este definită mai jos) este de până la 89.708.177 Acțiuni Oferite ce urmează a fi vândute de Fondul Proprietatea S.A., reprezentând până la întreaga sa participație de 19,94% din capitalul social emis al Hidroelectrica.

Micii investitori pot subscrie la preţul de 112 lei pe acţiune, subscrierea minimă fiind de 50 de titluri. Pentru investitorii instituţionali, intervalul de preţ este 94 lei – 112 lei pe acţiune. Conform unor surse, circa 15% din tranşa destinată investitorilor individuali a fost subscrisă până vineri după-amiaza.

IPO-ul oferă investitorilor de retail un discount de 3%

”Ceea ce vă pot spune este că în ultima perioadă au avut loc nenumărate întâlniri cu investitori potențiali, atât din zona investitorilor instituționali din România, cât a investitorilor instituționali eligibili, practic, de peste tot din lume. Interesul este unul foarte mare, am avut multe feed-back-uri pozitive. Sigur că efortul din partea companiei nu s-a terminat. Vom continua în cursul acestei săptămâni și în următoarea săptămână să avem întâlniri și să discutăm cu potențiali investitori care doresc să facă parte din această ofertă publică inițială, atât din România, cât și din alte țări. Este un moment istoric”, a mai declarat Bogdan Badea.

”Acesta este cel mai mare IPO din România, din Europa Centrală și de Est și, potențial, din toată Europa în acest an, cel puțin până acum. Ultimii 13 ani au reprezentat un parcurs incredibil pentru Franklin Templeton și Fondul Proprietatea, iar Hidroelectrica a avansat foarte mult pe parcursul acestor ani și a fost foarte plăcut să constatăm cum a crescut din punct de vedere al profitabilității, al guvernanței corporative, al managementului”, a afirmat, la rândul său, Johan Meyer, Directorul General al sucursalei FTIS din București și Managerul de Portofoliu al Fondului Proprietatea.

Meyer a mai afirmat că există un interes crescut din partea investitorilor străini. Totodată, IPO-ul oferă investitorilor de retail un discount incipient de 3%, în primele cinci zile lucrătoare ale perioadei de ofertă.

El a explicat că nivelul anticipat al ofertei, incluzând orice Opțiune de Supra-Alocare este de până la 89.708.177 acțiuni oferite ce urmează a fi vândute de Fondul Proprietatea S.A., reprezentând până la întreaga sa participație de 19,94% din capitalul social emis al Hidroelectrica.

”Aceasta depinde de cererea din partea investitorilor”, a spus el.

Banii obținuți din ofertă vor fi alocați ”conform deciziei acționarilor FP”, iar acțiunile vor beneficia de sprijinul unui market- maker (Erste), a mai spus Meyer, răspunzând întrebărilor presei.

O politică generoasă de dividende

Ieri (n.r. 22 iunie), în cadrul AGA Hidroelectrica, a fost aprobată o nouă politică generoasă de dividende, a mai spus Bogdan Badea.

”Este în linie cu politica de dividende pe care compania a avut-o în ultima perioadă. Este doar un document care dă încredere investitorilor că vom continua politica de dividende. Intenția companiei, pe lângă consolidarea și creșterea performanței din punct de vedere financiar, este să aibă și o creștere organică. După acest proces de IPO ne vom focusa pe zona de investiții, pe creșterea activității de furnizare, să fim principalul pilon al Tranziției Energetice”, a mai spus Badea.

Hidroelectrica are un nivel de îndatorare foarte scăzut, iar o eventuală presiune pe CapEx (cheltuieli de capital) poate oferi companiei posibilitatea de a emite noi obligațiuni sau eventual de a accesa noi linii de credit, a mai comentat Badea.

”Parcul eolian Crucea a fost achiziționat cu o linie de credit verde – cred că prima acordată de o bancă din România – și vom continua să utilizăm aceste mijloace, dacă va fi nevoie”, a mai spus Badea.

Autor: Bogdan Tudorache

Activ în presa economică și de afaceri de 26 de ani, Bogdan a absolvit Dreptul, apoi a urmat cursuri intensive de economie și Business English. A avansat până în poziția de redactor-șef încă din 2006 și a asigurat managementul și politica editorială pentru numeroase publicații economice dedicate în special comunității investitorilor străini în România. Din 2003 și până în 2013 a fost activ mai ales în sectorul financiar-bancar. A început colaborarea cu Energynomics în 2013, remarcându-se prin cunoștințe avansate ale piețelor, comunităților de afaceri și un stil editorial matur, atât în limba română, cât și în engleză.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *