Acasă » Petrol și Gaze » Consumatori » Frank Hajdinjak, E.ON România: „A fost o decizie bună să investim în România“

Frank Hajdinjak, E.ON România: „A fost o decizie bună să investim în România“

3 august 2015
Consumatori
energynomics

E.ON România marchează în acest an 10 ani de prezenţă în România. A fost un deceniu de provocări continue, de adaptare şi evoluţie, spune Frank Hajdinjak, director general E.ON România, “10 ani în care am reuşit să depăşim cu încredere fiecare obstacol, ceea ce ne-a făcut mai puternici şi pregătiţi pentru viitor”. Ce urmează, am întrebat. E.ON România se va concentra pe identificarea de noi soluții pentru clienți, produse flexibile şi adaptate la specificul consumatorului și la nevoile sale.

E.ON sărbătorește în acest an 10 ani de activitate pe piața de energie din Romania. Pe lângă cifre, care sunt cele mai semnificative rezultate ale companiei, în opinia dumneavoastră, domnule Frank Hajdinjak?

În acești 10 ani am parcurs etape importante care au consolidat activitatea companiei şi care ne-au ajutat să devenim un jucător important pe piaţa de energie.

În acelaşi timp, am respectat ceea ce am promis la venirea în România, şi anume de a fi un investitor strategic pe termen lung, care să contribuie la modernizarea sectorului energetic românesc.

În toți acești ani am investit în România aproximativ 1,3 miliarde de euro, prioritar pentru modernizarea şi reabilitarea reţelelor de gaze naturale şi electricitate. Efectele investițiilor sunt confirmate inclusiv de cel mai recent raport ANRE referitor la calitatea serviciului de distribuţie a energiei, care subliniază o îmbunătăţire generală la acest capitol.

În plus, așa cum a confirmat recent și Ministerul Energiei, nu doar ne-am îndeplinit obiectivele de investiții asumate la preluarea celor două foste distribuții de la stat, ci chiar le-am depăşit!

În același timp, am fost şi buni contribuabili la bugetul statului, fapt evidențiat de cele circa 1,4 miliarde de euro virate la buget sub formă de taxe şi impozite.

Astfel, datorită realizărilor și progreselor pe care le-am obţinut în România, acum ne situăm printre cele mai importante Unități Regionale din cadrul Grupului E.ON, alături de Germania, Marea Britanie, Suedia şi Cehia.

Ţin să menționez și implicarea noastră în proiecte de responsabilitate socială, ca parte esenţială a prezenţei noastre pe piaţă. Am susţinut cu peste 7,8 milioane de euro numeroase proiecte dedicate comunităţilor în care ne desfăşurăm activitatea, numărul total al beneficiarilor acestor iniţiative ridicându-se la aproximativ 235.000.

Care sunt cele mai importante provocări pe care le-ați identificat în calitate de CEO al E.ON Romania? Sunt acestea legate de clienți, infrastructură, reglementări și legislație?

În primul rând, nu departe de noi se desfășoară un conflict ale cărui consecințe au fost deja resimțite prin reducerea oarecum haotică a livrărilor de gaze din Rusia către Europa în toiul iernii trecute, lucru ce a produs perturbări serioase la nivel regional. Nu este exclus ca această situație să continue în 2015.

Pe plan intern, nu avem certitudinea că investițiile în economie vor crește suficient pentru a contribui la creșterea PIB și sperăm că autoritățile nu vor introduce noi taxe sau nu le vor crește pe cele existente, ceea ce ne readuce la vechea discuție referitoare la nevoia de stabilitate și predictibilitate legislativă și fiscală.

Problemele sectorului energetic continuă să fie legate de scăderea consumului și de încasarea facturilor. Cauzele acestei scăderi a consumului se regăsesc în reducerea activității mai multor ramuri industriale, în special cele care consumă multă energie, precum și în înrăutățirea situației financiare a unor consumatori importanți, urmată în numeroase cazuri de inițierea procedurilor de insolvență.

În contextul liberalizării pieței, una dintre prio­ri­tă­țile E.ON pentru următoarea perioadă este consolidarea și dezvoltarea portofoliului de clienți prin promovarea unor oferte pentru gaze naturale și electricitate – incluzând produse şi servicii adiţionale – adaptate nevoilor acestora.

Care sunt obiectivele companiei pentru perioada următoare?

Anul trecut, cifra de afaceri consolidată a grupului de companii E.ON în România s-a situat la 4,83 miliarde lei (cca. 1,08 miliarde de euro), nivel apropiat de cel din anul 2013. Volumele de gaze naturale şi electricitate comercializate s-au situat la 29,6 TWh, menţinându-se la nivelul consemnat în anul anterior.

Pentru acest an ţintim o cifră de afaceri în creştere, cu condiţia unei stabilizări a volumelor distribuite, aflate pe un trend descendent în ultimii ani.

Trebuie să continuăm să găsim soluții pentru clienții noștri, să oferim produse flexibile în funcție de specificul consumatorului și nevoile sale, să dezvoltăm proiecte pentru comunitățile unde credem că putem să avem municipalitățile ca parteneri ai noștri. Practic, vrem să ne adăugăm în portofoliu mai multe servicii, astfel încât să devenim un “one stop shop” pentru clienții pe care îi deservim.

Luăm, de asemenea, în considerare noi modele de afaceri pe termen mediu, ca de exemplu, generarea de energie distribuită (proiecte de generare la scară mai mică, mai aproape de locul de consum). În general, ne uităm la oportunităţi și le analizăm cu atenție pe cele care s-ar putea potrivi cu planurile noastre de afaceri.

Cum ați descrie actualul peisaj energetic românesc, cu toate deciziile și jumătăţile de pași înapoi din partea autorităților în ceea ce priveşte sursele regenerabile, cu presiunea reînnoită și angajamentele anterioare privind investițiile, contorizarea inteligentă și scăderea consumului?

România are toate şansele să devină un jucător important pe piaţa energetică din Europa de Sud-Est, dar pentru ca acest obiectiv să devină realitate este nevoie de o strategie energetică inteligentă, clară şi coerentă, de realizarea interconexiunilor cu ţările vecine şi de valorificarea tuturor resurselor de care dispune.

Pentru a păstra avantajul dependenței reduse de importuri şi pentru a beneficia de potenţialul existent, sectorul energetic are nevoie de sume uriașe pentru investiţii în producţie şi în infrastructură.

Pe de altă parte, pentru a atrage investiții autoritățile trebuie să decidă asupra mixtului energetic pe care ne vom baza în viitor, asupra proiectelor prioritare şi a mijloacelor de finanţare a acestora.

Deşi capacităţile de generare a energiei regenerabile, în special eoliană şi fotovoltaică, s-au dezvoltat impresionant în ultimii ani, România trebuie să-şi asigure securitatea energetică, în sensul că trebuie să avem ce să pornim în cazul în care nu mai bate vântul sau nu este soare.

Susținerea din partea statului nu trebuie să se limiteze doar la anumite capacităţi de generare de mare putere, este necesar un pachet complex de măsuri de sprijin pentru a stimula investiţiile necesare sectorului energetic, cu impact major în revigorarea economică a României. Un exemplu este infrastructura, pentru că odată produsă energia trebuie să ajungă la consumator, ori fără investiţii semnificative în următorii ani aceasta din urmă nu va face faţă corespunzător.

Scăderea consumului de energie din ultimii ani, schimbarea schemei de suport pentru producţia de energie regenerabilă, introducerea unor taxe noi nu sunt deloc semnalul potrivit pentru a investi. Instabilitatea complică derularea unor proiecte pe termen lung şi descurajează investitorii.

În opinia dumneavoastră, contorizarea inteligentă va ajuta sau va împiedica eforturile dvs. pentru o mai bună valorificare a rețelei de distribuție a energiei electrice în zonele problematice cu rate ridicate ale consumului ilicit?

Am demarat, anul trecut, un amplu proiect de implementare a contoarelor inteligente (SMART metering), cu beneficii atât pentru consumatori, dar și pentru companie, prin reducerea pierderilor din reţelele noastre.

Vom monta peste 256.000 de contoare până în 2017 în judeţele Bacău şi Neamţ, zone unde pierderile de energie sunt importante. Investiţia de aproximativ 21,6 milioane de euro va conduce la scăderea costurilor operaţionale prin conectarea/deconectarea şi citirea de la distanţă a contoarelor precum şi realizarea de balanţe energetice.

Programele pe termen mediu și lung ale companiei prevăd alocarea, în perioada 2015-2020, a unei sume de 85 de milioane de lei pentru continuarea implementării conceptului SMART GRID (automatizarea reţelelor de distribuţie, atât în staţii de transformare, cât şi în reţelele de medie tensiune).

La începutul acestui an am marcat finalizarea unui program major de investiții „Modernizarea și integrarea în sistemul SCADA a staţiilor de transformare ale E.ON Distribuție România”, program cofinanțat de Uniunea Europeană și Guvernul României.

Valoarea totală a proiectului este de aproximativ 35 de milioane de lei, din care circa 13,3 milioane de lei valoarea subvenţiei, diferența de 21,7 milioane de lei fiind asigurată din fondurile proprii ale companiei.

––––––––––––-

Articolul integral poate fi citit în numărul din iunie 2015 al energynomics.ro Magazine.

Dacă vrei să primești gratuit numărul următor (septembrie 2015), în format tipărit, scrie-ne la adresa [email protected], pentru a te include în lista de distribuție.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *