Acasă » Petrol și Gaze » Alina Stoenescu (OMV Petrom): Cererea de hidrogen va crește în România abia după 2030

Alina Stoenescu (OMV Petrom): Cererea de hidrogen va crește în România abia după 2030

19 aprilie 2024
Petrol și Gaze
energynomics

OMV Petrom apreciază că, în România, cererea pentru hidrogen va crește considerabil abia în deceniul următor. Hidrogenul verde va juca un rol important în decarbonizarea rafinăriilor de petrol și în transformarea tuturor tipurilor de transport, a declarat Alina Stoenescu, Manager Departament Dezvoltare Afaceri, Refined & Marketing în cadrul companiei.

„România trebuie să își coreleze politicile naționale cu cele europene și trebuie să își stabilească ținte realiste. Nu este suficient să avem ținte, ci ne trebuie și pârghii pentru atingerea lor. Strategiile naționale trebuie să se concentreze și pe diversificarea opțiunilor pe întregul lanț, de la furnizorii de echipamente până la traderii care vor tranzacționa hidrogenul în piață”, a afirmat ea, cu ocazia conferinței “Proiectul Hidrogen – ce pregătește România”, organizate de Energynomics.

OMV Petrom a bugetat investiții totale de 11 miliarde de euro până la finele deceniului, iar 35% din aceste fonduri vor fi utilizate pentru proiecte cu emisii scăzute de carbon sau cu emisii zero.

În acest an, de exemplu, compania a semnat cu Ministerul Energiei două contracte pentru proiecte de electroliză a apei la rafinăria Petrobrazi, aflată în proprietatea sa. Cele două proiecte vor fi finanțate prin PNRR. Contractele semnate au o valoare de 50 de milioane de euro, însă investiția totală se va ridica la 140 de milioane de euro. Ambele proiecte vizează o capacitate de 55 MW pentru a produce 7,7 mii de tone de hidrogen, care va fi folosit pentru producerea de carburanți sustenabili.

„PNRR este un punct de plecare foarte bun pentru dezvoltarea economiei hidrogenului, dar este departe de a fi suficient. Trebuie simplificată și procedura de aplicare pentru obținerea de fonduri”, a subliniat ea.

Din punctul său de vedere, statul român ar trebui să aloce fonduri nerambursabile sau să imagineze alte mecanisme pentru a reduce costul hidrogenului. De asemenea, ea consideră că este important să fie subvenționate nu doar elementele de construcție a stațiilor de hidrogen pentru alimentarea mașinilor, ci și transportatorii care vor folosi acest combustibil.

„Dacă pentru transportatori nu va fi economic să facă trecerea de la carburanții clasici la hidrogen, nu o vor face, și atunci stațiile de hidrogen se vor construi degeaba”, a mai adăugat Stoenescu.

Conferința “Proiectul Hidrogen – ce pregătește România” a fost organizată de Energynomics, cu sprijinul partenerilor noștri: Elektra Renewable Support și Horváth.

Cu această ocazie, a fost lansat volumul „Discuții despre vectorul de energie hidrogen”, publicat de Editura Didactică și Pedagogică în colecția „Academica energie” sub semnătura autorilor Ioan Iordache, Dumitru Chisăliță, Hans Marius Shuster, Cristian Călin și Oana Dumitrean.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *