Acasă » Electricitate » Hidro » EY: Tranzacția Hidroelectrica – Steag, estimată la 120-160 mil. USD

EY: Tranzacția Hidroelectrica – Steag, estimată la 120-160 mil. USD

11 august 2021
Electricitate
Gabriel Avăcăriței

Bogdan Tudorache

Activitatea de tranzacționare din România a revenit puternic în primul semestru al 2021, cu un total de 69 de tranzacții, reflectând o creștere de 19% față de aceeași perioadă a anului trecut, conform EY. În pofida volumului mai mare de tranzacții, valoarea estimată a acestora a crescut cu doar 4%, la 1,1 miliarde USD, datorită unei scăderi de 12% – până la 13 milioane USD – a mediei ofertelor de dimensiuni sub 100 milioane USD. Cea mai mare tranzacție din această perioadă a fost achiziția NGY Propertiers Investment, proprietarul Hermes Business Campus, de către fondul de investiții Adventum Quantum, pentru 146 milioane USD.

Achiziția Crucea Wind Farm, cu o capacitate de 108 MW, de către Hidorelectrica, prima tranzacție realizată de către o companie de utilități de stat în sectorul privat, reafirmă ritmul accelerat al tranziției către energia verde. Deși valoarea tranzacției nu a fost declarată oficial, surse din piață o estimează la aproximativ 120-160 milioane USD.

”Deși au fost excluse din datele noastre la calculul valorii M&A, merită menționate alte trei mari tranzacții în perioada analizată”, spun oficialii EY.

În ianuarie, AmerisourceBergen Corporation a fost de acord să achiziționeze Alliance Healthcare, deținută de Walgreens Boots Alliance, cu operațiuni în nouă țări, inclusiv în România, pentru 6,47 miliarde USD. În aprilie 2021, un consorțiu al Aroundtown SA și CPI Property Group au convenit să achiziționeze restul de 49% din compania românească cotată la Londra Globalworth Real Estate Investment, pentru 0,9 miliarde USD, iar în mai, Glovo, aplicația de livrare a alimentelor, a achiziționat operațiunile Delivery Hero în regiunea Balcanică, inclusiv în România, pentru 208 milioane USD.

Investitorii strategici continuă să fie principalii jucători de pe piața românească de M&A, reprezentând 94% din tranzacții. Deși România a rămas o destinație investițională atractivă pentru străini, cu tranzacții cu investitori din afara României (31) reprezentând 45% din total, tranzacțiile domestice (34) au crescut cu 31% față de S1 2020 și au reprezentat puțin sub jumătate din toate tranzacțiile. Cei mai activi investitori au fost din SUA (6 tranzacții), Germania (3 tranzacții), urmați de cei din Ungaria, Franța, Italia și Irlanda cu câte 2 tranzacții fiecare.

Cele mai active sectoare după volumul tranzacțiilor au fost tehnologia (14 tranzacții), urmată de imobiliare (10), produse industriale (10), energie electrică și utilități (6) și asistență medicală (6). În ceea ce privește valoarea anunțată a tranzacției, sectorul energiei electrice și al utilităților a atras cea mai mare parte a investițiilor, urmat de imobiliare, piețele bancare și de capital, produse industriale diverse și tehnologie.

Se așteaptă ca piața românească de achiziții să rămână activă pentru restul anului 2021, oferind oportunități de accelerare a creșterii business-urilor, inclusiv acelea care decurg din volatilitatea economică cauzată de pandemie, care a lăsat unele companii în dificultate financiară. Activitatea de M&A va fi, de asemenea, condusă de necesitatea ca modelele de afaceri să se adapteze, în special în e-commerce și cele direct către consumatori, dar și de a implementa digitalizarea, economia verde și agenda legată de sustenabilitate. Lichiditatea din piață și costurile de finanțare favorabile vor sprijini și accelera aceste tendințe. Câștigătorii sunt și vor fi cei care au demonstrat rezistență și inovație în timpul pandemiei. În pofida acestui sentiment general pozitiv, factorul necunoscut rămâne modul în care va evolua pandemia în ultima parte a anului 2021.

Autor: Gabriel Avăcăriței

Jurnalist experimentat atât în mass-media tradiționale, cât și în cele noi, Gabriel este redactorul șef al Energynomics din 2013. Excelentele sale abilități de comunicare, organizare a informației și editare sunt puse la treabă zi de zi, pentru a dezvolta proiectele platformei de comunicare Energynomics: site-ul, revista și evenimentele proprii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *