- Legislație primară
-
0 Legea energiei regenerabile 220_2008
Parlamentul României Lege nr. 220 (r1) din 27/10/2008 Legea nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie ___________ Text actualizat la data de 01.07.2013. Actul include modificările din următoarele acte: – Ordonanţa nr. 29/2010 publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 616 din 31/08/2010. – O.U.G. nr. 88/2011 publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 736 din 19/10/2011. – O.U.G. nr. 57/2013 publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 335 din 07/06/2013. -…
0 Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012Parlamentul României Lege nr. 123 din 10/07/2012 Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012 ___________ Text actualizat la data de 29.06.2013. Actul include modificările din următoarele acte: – Rectificarea publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 665 din 21/09/2012. ___________ Pus în aplicare prin: – Regulamentul publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 233 din 23/04/2013. – Metodologia publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 308 din 29/05/2013. – Metodologia publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 338…
0 Legea Petrolului 238/2004Text actualizat la data de 06.09.2012. Actul include modificările din următoarele acte: – O.U.G. nr. 101/2007 publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 684 din 08/10/2007. – O.U.G. nr. 71/2011 publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 637 din 06/09/2011. – O.U.G. nr. 47/2012 publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 635 din 06/09/2012. ___________ Pus în aplicare prin: – Norma metodologică publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 1170 din 10/12/2004. – Instrucţiuni publicate în Monitorul Oficial, Partea I…
0 Legea Minelor 85/2003Text actualizat la data de 06.09.2012. Actul include modificările din următoarele acte: – Legea nr. 237/2004 publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 553 din 22/06/2004. – Legea nr. 284/2005 publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 917 din 13/10/2005. – O.U.G. nr. 101/2007 publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 684 din 08/10/2007. – Legea nr. 262/2009 publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 482 din 13/07/2009. – O.U.G. nr. 71/2011 publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 637…
- Norme și regulamente
-
0 Norma Metodologica Legea Petrolului_24.11.2004
Guvernul României Normă metodologică din 24/11/2004 pentru aplicarea Legii petrolului nr. 238/2004 ___________ Text actualizat la data de 24.04.2007. Actul include modificările din următoarele acte: – Hotărârea nr. 350/2007 publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 272 din 24/04/2007. CAPITOLUL I Dispoziţii generale Art. 1. – În înţelesul prezentelor norme, sunt folosiţi următorii termeni şi abrevieri: a) A.N.R.M. – Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale; b) date şi informaţii – datele şi informaţiile referitoare la resursele/rezervele de petrol; c) F.G.N. -…
0 Norma Metodologica Legea Minelor_14.10.2003Guvernul României Normă din 14/10/2003 pentru aplicarea Legii minelor nr. 85/2003 ___________ Text actualizat la data de 06.04.2004. Actul include modificările din următoarele acte: – Hotărârea nr. 431/2004 publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 303 din 06/04/2004. CAPITOLUL I Dispoziţii generale Art. 1. – În înţelesul prezentelor norme, termenii folosiţi se definesc după cum urmează: a) A.N.R.M. – Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale; b) date şi informaţii – date şi informaţii cu privire la resursele/rezervele minerale;…
0 Instrucțiuni Legea Minelor_30.04.2009Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale Instrucţiuni din 30/04/2009 privind eliberarea permiselor de exploatare ___________ Text actualizat la data de 18.02.2011. Actul include modificările din următoarele acte: – Ordinul nr. 142/2010 publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 669 din 30/09/2010. – Ordinul nr. 125/2011 publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 126 din 18/02/2011. Prezentele instrucţiuni fac referire şi detaliază art. 28 şi 30 din Legea minelor nr. 85/2003, cu modificările şi completările ulterioare. Art. 1. – (1)…
- Legislație secundară
- Experți Juridici
-
Expert juridic 0 Varinia Radu partner CEE, Head of Oil and Gas, Deputy CEE Energy Coordinator CMS Cameron McKennaIndustria de petrol și gaze din România: problemele unei industrii în dezvoltare
Ca producător de energie, industria de petrol și gaze are un rol important pe termen lung, contribuind la nevoile societății și din acest motiv, este vital să funcționeze în condiții de siguranță și responsabilitate, protejând mediul și răspunzând preocupărilor legate de impactul social și economic de la nivelul comunităților locale. În strădania continuă de a asigura piața cu hidrocarburi, companiile de petrol și gaze își asumă riscuri semnificative, atât operaționale, cât și financiare. Accesul la informații În România, informațiile...Petrol și gaze Regenerabile Electricitate Minerit
Varinia Radupartner CEE, Head of Oil and Gas, Deputy CEE Energy Coordinator CMS Cameron McKenna
Industria de petrol și gaze din România: problemele unei industrii în dezvoltare
Ca producător de energie, industria de petrol și gaze are un rol important pe termen lung, contribuind la nevoile societății și din acest motiv, este vital să funcționeze în condiții de siguranță și responsabilitate, protejând mediul și răspunzând preocupărilor legate de impactul social și economic de la nivelul comunităților locale. În strădania continuă de a asigura piața cu hidrocarburi, companiile de petrol și gaze își asumă riscuri semnificative, atât operaționale, cât și financiare.
Accesul la informații
În România, informațiile de natură tehnică și economică referitoare la petrol și gaze, sunt informații clasificate (secret de serviciu). Astfel de informații sunt guvernate de către legislația specială si reglementari suplimentare emise de către Agenția Națională pentru Resurse Minerale (“ANRM”). Acordurile de concesiune, permisele și studiile de evaluare sunt, conform legislației actuale, clasificate ca secret de serviciu. Astfel încât, folosirea acestor informații, inclusiv în scopul evaluării și auditului financiar, este limitată și condiționată de aprobarea ANRM. Dificultățile pentru companiile de petrol și gaze apar când fluxul operațiunilor ar putea fi întrerupt sau întârziat până la aprobarea ANRM a accesului terților contractanți la aceste informații clasificate, informații vitale pentru procesul decizional.
Ca orice industrie în dezvoltare cu actori internaționali, accesul la informații este o problemă importantă care, în scopul creșterii investițiilor și a evaluării corecte a existenței și a valorii resurselor, ar necesita o reformare a sistemului legislativ.
În consecință, compararea și corelarea cu alte jurisdicții cu tradiție în industria de petrol și gaze care sunt modele de succes, ar putea fi o soluție optimă pentru a crea flexibilitatea dorită. În lumina interesului național declarat pentru adoptarea unei politici energetice adaptate nevoilor actuale, modificări legislative având în prim-plan accesibilitatea datelor istorice, stabilirea unui regim diferențiat în funcție de caracteristicile datelor (primare sau prelucrate), crearea de reguli de utilizare a datelor bazate pe considerente “need to know”, pot fi factori care să genereze un mediu investițional atractiv.
Accesul la teren
Recent, industria de petrol și gaze se confruntă cu dificultati practice la nivel local și regional, apreciate de către investitori ca fiind obstacole reale în îndeplinirea angajamentelor stabilite în acordurile de concesiune. De exemplu, accesul la terenul aferent perimetrului petrolier concesionat, esențial pentru executarea operațiunilor, este de obicei îngrădit ca urmare a refuzului nejustificat al proprietarilor de a acorda accesul la terenurile lor, refuzând chiar negocieri de bună credință în vederea stabilirii unor compensări juste și prealabile. Mai mult, identificarea proprietarilor este de asemena un proces îndelungat și nu întotdeauna încununat de rezultate. Astfel de situații sunt generatoare de daune semnificative titularului și statului, prin imposibilitatea îndeplinirii obligațiilor contractuale într-o perioadă de timp adecvată și rezonabilă. În lumina “psihozei gazelor de șist” și a lipsei de întelegere a drepturilor de acces și servitute prevăzute de către Legea Petrolului, cooperarea cu autoritățile locale devine un factor critic.
Având în vedere cele enunțate anterior, este vitală creșterea nivelului de conștientizare a publicului referitor la interesul național asociat cu valorificarea resurselor de hidrocarburi și rolul strategic în asigurarea securității resurselor de energie, dar și o colaborare mai strânsă a autorităților centrale și locale. Adoptarea unui sistem legislativ flexibil și actualizat, cu scopul de a aborda dificultățile curente de accesare a terenurilor, ar putea constitui, de asemenea, o opțiune de remediere prin propuneri de lege ferenda corespunzatoare.
-------------------------------------
Articolul integral poate fi citit în numărul din iunie al energynomics.ro Magazine.
Dacă vrei să primești gratuit numărul următor (septembrie 2014), în format tipărit, scrie-ne la adresa office@energynomics.ro, pentru a te include în lista de distribuție.
Varinia Radu / partner CEE, Head of Oil and Gas, Deputy CEE Energy Coordinator CMS Cameron McKenna
LegislațieExpert Juridic
Share.