La Oradea, am descoperit soluții mature alături de cele mai noi promisiuni de creștere a eficienței energetice

0

Al șaptelea eveniment organizat de energynomics.ro în seria “Eficiență energetică pentru rezultate care contează” a prilejuit la Oradea cea mai complexă trecere în revistă a temelor dominante de peste an, cu opt vorbitori și peste 50 de participanți. Prin varietatea și calitatea intervențiilor, conferința „Noi instrumente de eficiență energetică (cogenerare, stocare, monitorizare, automatizare)” s-a dovedit un excelent final de etapă pentru cel de-al doilea an al campaniei pentru eficiență energetică organizate de energynomics.ro cu sprijinul ANRE și al unui număr considerabil de parteneri. Au fost alături de noi, la Oradea ABB România, Control Point powered by Valmet, Eaton, MET România Energy, Phoenix Contact, Photon Energy, Stratum Enclosures.

Irina Nicolau, expert în cadrul departamentului pentru eficiență energetică al ANRE, ne-a transmis o prezentare în care, pe lângă prevederile legislative privind domeniul, a inclus o serie de informații adresate direct auditorilor energetici. “Raportul anual privind activitatea de elaborare a auditurilor energetice, transmis la ANRE până la data de 30 ianuarie, trebuie să includă toate auditurile energetice efectuate în anul raportat”, a transmis Irina Nicolau, făcând trimitere la faptul că au existat cazuri în care auditorul energetic a prezentat, la prelungirea valabilității autorizației, formulare de apreciere pentru audituri care nu au fost incluse în cadrul raportului anual. De asemenea, oficialul ANRE a insistat că lista cu echipamentele necesare pentru realizarea măsurătorilor în cadrul auditului energetic trebuie să fie însoțită de contractele de închiriere/comodat aflat în termen de valabilitate, iar dacă echipamentele sunt în proprietatea auditorului trebuie atașate copii ale facturilor sau alte documente care atestă dreptul de proprietate.

DESCARCĂ PREZENTAREA IRINEI NICOLAU

Până la sfârșitul anului 2018, Comisia Europeană va face o evaluare a definiției IMM la nivel european, după care ar putea urma noi propuneri legislative, a mai transmis Irina Nicolau, făcând referire și la Ghidul de implementare al art. 8 EED – publicat pe site-ul CE.

Oradea anunță investiții în infrastructura pentru mașini electrice

Pe parcursul anului 2019, municipalitatea Oradea se așteaptă ca orașul să își dezvolte accelerat infrastructura de stații de încărcare pentru vehicule electrice. Orașul Oradea a decis să dezvolte o rețea proprie de 16 stații de încărcare pentru mașini electrice, folosind finanțarea disponibilă prin programul Administrației Fondului de Mediu – AFM. “De asemenea, am decis ca toate societățile comerciale din subordinea consiliului local să monteze până la 1 ianuarie 2020 cel puțin o stație de încărcare”, a precizat vice-primarul Mircea Mălan. Mai mult, până la 1 ianuarie 2020, unitățile de cazare cu mai mult de 20 de camere vor trebui să instaleze câte o stație de încărcare. Aceeași obligație a fost impusă clădirilor de birouri cu peste 2.000 de mp și spațiilor comerciale cu multe locuri de parcare: de la 100, la 500 – o stație, peste 500 – încă o stație.

Soluțiile Phoenix Contact pentru mobilitate electrică

În intervenția domniei sale, Cătălin Lepinzean, Business Development Manager la Phoenix Contact, a continuat dialogul pe tema mobilității electrice, expunând, mai întâi de toate oferta Phoenix Contact E-Mobility: componente și soluții pentru încărcarea în curent alternativ și curent continuu, suport pentru concepte personalizate ale infrastructurii de încărcare și inovațiile care permit încărcarea cu putere ridicată. “Phoenix Contact vine în fața dumneavoastră cu acest mix, pornind de la componente, trecând prin integrarea soluțiilor și ajungând la susținerea unor idei prin soluții tehnice adecvate”, a explicat Cătălin Lepinzean.

“Noi nu producem stații la cheie, noi susținem integratorii de sisteme din România pentru a realiza asemenea stații”, a explicat Cătălin Lepinzean.

DESCARCĂ PREZENTAREA LUI CĂTĂLIN LEPINZEAN

Într-un comentariu adresat vice-primarului Mircea Mălan, Cătălin Lepinzean a sugerat ca stațiile de încărcare care vor fi instalate de municipalitate să fie integrate într-o rețea care să permită intercomunicațiile, care să culeagă date de utilizare a unităților individuale, precum și parametri de consum etc. Sugestia a găsit teren fertil: “Ideea noastră este ca societatea de transport public să gestioneze rețeaua de stații electrice a municipalității, precum și stațiile care vor fi construite de companiile din subordinea Primăriei”, a întărit vice-primarul Mircea Mălan, care a reluat apelul către companiile din domeniu pentru a veni la discuții concrete cu autoritatea locală.

MET România Energy – ecosistem pentru fiecare infrastructură

MET România Energy este una dintre aceste companii, întrucât “are în portofoliu numeroase soluții și face mai mult decât doar să vândă echipamente de încărcare a mașinilor electrice”, a spus Andrei Bucur, Business Development Manager la MET România Energy. “În opinia noastră, pachetul complet trebuie să includă elemente precum soluția de autentificare și de plată, să verifice dacă stația este liberă sau nu și să permită utilizarea stației în orice moment al zilei”, a explicat Andrei Bucur prezentând soluția integrată, “o aplicație de mobil care integrează plata cu cardul într-un sistem de tip Uber”.

În completare, Andrei Bucur a prezentat cartierul inteligent Popasului Residence, un proiect din nordul Bucureștiului unde casele au fost dotate cu panouri fotovoltaice și cu un sistem de smart home, menit să ușureze viața utilizatorului și în același timp să eficientizeze consumul de energie al locuinței. “Panourile fotovoltaice garantează un aport semnificativ la încălzirea locuinței și un cost redus la factura de întreținere”, a explicat Andrei Bucur. Mai mult decât atât, MET a proiectat și implementat o conexiune între sistemul de încălzire și panourile fotovoltaice, astfel încât, pe timp de iarnă, sistemul de încălzire pornește pe aer condiționat și încălzește clădirea până când se consumă bateriile. Din acel moment, sistemul oprește alimentarea cu energie electrică și pornește sistemul pe bază de gaze naturale, în prezent mai ieftine decât energia electrică.

DESCARCĂ PREZENTAREA LUI ANDREI BUCUR

În ceea ce privește stocarea energiei, Andrei Bucur a subliniat că soluțiile tehnologice sunt dezvoltate nu doar în străinătate. Există companii locale care produc sisteme de generare și stocare a energiei. “Nu doar alții au acces la tehnologie, nu doar alții au idei și fac investiții în acest sector”, a insistat Andrei Bucur, referindu-se la compania Stratum Enclosures, ale cărei soluții integrează generarea de energie regenerabilă (eolian, solar), cu stocarea de electricitate în baterii și cu generatoare de curent continuu ca sistem de rezervă. Sistemele sunt produse la fabrica din București, iar 99% din producție pleacă la export.

Noi oportunități pentru plus-valoare în segmentul industrial

În deschiderea intervenției sale, Marius Manole, inginer service la ABB România l-a introdus asistenței pe YuMi, un robot colaborativ de ultimă generație care permite lucrul fără riscuri în echipe mixte om-mașină.

Reprezentantul ABB s-a referit la trei dinte tendințele dominante în producția industrială la care automatizarea este răspunsul cel mai potrivit: schimbările demografice și tendințele urbane, modificarea cerințelor de siguranță și, în general, modificarea comportamentului utilizatorului, respectiv, imperativul unei producții sustenabile, cu cerințe tot mai stricte în producția în sectorul food&beverages.

DESCARCĂ PREZENTAREA LUI MARIUS MANOLE

“Îmbunătățirea explozivă în puterea de calcul, capacitatea de stocare și conectivitatea sunt tehnologiile care se extind, în prezent, în sectorul industrial și conduc la noi oportunități de creare a plus-valorii la nivelul companiilor”, a mai spus reprezentantul ABB.

ABB este un jucător cheie pe cele mai dinamice segmente relevante pentru sectorul energetic. Între acestea, reprezentantul ABB s-a referit la internetul obiectelor (rețele electrice, automatizări industriale etc), tehnologii cloud (folosind software-ul cloud și furnizarea echipamentelor electrice de tip data-center), electrificarea transportului, explorarea avansată a petrolului și a gazelor, furnizarea invertoarelor și a sistemelor SCADA pentru energia regenerabilă.

Competitivitate prin UPS-uri de eficiență maximă

Cu o istorie de peste 185 de ani, companiile care alcătuiesc grupul Eaton furnizează tehnologii de gestionare a energiei care sunt mai fiabile, mai eficiente și mai sigure, a subliniat Cătălin Crivineanu, Partner Account Manager, Power Quality Department la Eaton Electric. Crivineanu a insistat asupra sistemelor de alimentare neîntreruptibile de 99% eficiente, de la Eaton. “Setul Eaton de soluții de protecție cu alimentare de rezervă garantează că sistemele critice sunt disponibile și protejate non-stop, permițând de asemenea, o condiționare avansată a energiei electrice și gestionarea calității acesteia”, a explicat reprezentantul ABB. El a amintit unul dintre proiectele finalizate în 2018: “Am livrat 16 UPS-uri pentru echiparea unui vas polar de mari dimensiuni care va opera în condițiile extrem de dificile de la Polul Nord”.

DESCARCĂ PREZENTAREA LUI CĂTĂLIN CRIVINEANU

Ca exemplu concret, Cătălin Crivineanu s-a referit la nivelul de eficiență energetică atins cu ajutorul echipamentelor UPS dezvoltate de Eaton (VMMS Efficiency și ESS Efficiency). El a explicat cum se traduce în bani diferența de un punct procentual în eficiența unui UPS: „Un UPS complet eficient ar alimenta o linie de producție care consumă 1.000 de kWh fără nicio pierdere. La o eficiență de 99%, consum 1.010 kWh, pentru că UPS-ul este și el un consumator, pentru încărcarea bateriilor, pentru energizarea modulelor de putere, pentru led-urile de semnalizare etc. Pierderea pe an înseamnă circa 7.000 de euro”, a calculate Crivineanu. “Sunt UPS-uri în piață care au eficiență chiar și de 80%, ceea ce înseamnă o pierdere de 120.000 de euro pe an, din energia plătită suplimentar.”

Reprezentantul Eaton s-a referit și la perspectiva ca UPS-urile să asigure rezerva de frecvență, cu un impact considerabil asupra competitivității sistemelor în care sunt instalate. “Rezervele sunt necesare pentru a completa reglarea de frecvență obligatorie pentru a corecta variațiile de frecvența ale rețelei și raportul ofertă-cerere în condiții de prognoze inexacte și defecțiuni”, a precizat Cătălin Crivineanu.

Soluții de optimizare a costurilor în stațiile de epurare a apelor uzate

Daniel Bertalan, Sales & Project Manager la Control Point, a prezentat câteva dintre soluțiile Valmet de măsurare a cantității de solide din apele uzate menajere și industriale. Valorificând peste 40 de ani de experiență în domeniu echipamente care au fost adaptate, grupul finlandez Valmet este în măsură să propună echipamente modificate și optimizate în raport cu feed-back-ul clienților, a subliniat Daniel Bertalan.

Echipamentele de măsurare și analiză automatizate de la Valmet optimizează costurile în sistemele de deshidratare a nămolului pe tot lanțul de proces. “În funcție de caracteristicile sistemului, recuperarea investiției se poate face chiar și în câteva luni”, a precizat Daniel Bertalan, care a enumerat apoi beneficiile pentru stațiile de epurare municipale și industriale, între care o mai bună stabilitate a procesului, economii de timp și de substanțe chimice utilizate, reducerea necesarului de mentenanță și a costurilor, scăderea consumului de energie și, în cele din urmă, o capacitate de tratare a stației îmbunătățită.

DESCARCĂ PREZENTAREA LUI DANIEL BERTALAN

Valmet este activ în România prin compania brașoveană Control Point. “La nivel european, de mulți ani, suntem parteneri cu Valmet în numeroase proiecte, în principal în sectorul de biogaz. Ne așteptăm ca acest tip de proiecte – waste to power, biomasă, biogaz – să înceapă să apară și în România, odată ce cadrul legislativ va fi clarificat”, a precizat reprezentantul Control Point.

Photon Energy crește durata de funcționare a sistemelor fotovoltaice

Photon Energy furnizează, prin intermediul subsidiarei sale locale, servicii de operare și întreținere pentru instalații de 15 MW numai în regiunea Oradea-Maramureș”, a declarat Lauru Bădiță, Country Manager al Photon Energy Operations România, în deschiderea prezentării sale.

La rândul său. Jan Cerny, manager de vânzări, s-a referit în detaliu la centrul de control al Photon Energy, care se bazează pe un sistem de monitorizare a instalațiilor de ultimă oră, funcționează 365 de zile pe an și crește durata de funcționare a instalațiilor ca urmare a intervențiilor rapide pentru mentenanță corectivă. Datele sunt obținute prin intermediul senzorilor de la invertoare, zonele monitorizate și string-uri, sunt colectate de PLC-uri pentru a ajunge în platforma software care le agregă și generează rapoartele vizuale sau în format tabular. “Suntem, de asemenea, pregătiți să modernizăm instalațiile. Dacă aveți invertoare normale, le putem updata pentru monitorizarea string-urilor, în versiune cablată sau fără fir, ceea ce înseamnă că nu este nevoie de săpături”, a spus Jan Cerny.

DESCARCĂ PREZENTAREA PHOTON ENERGY

El a prezentat, de asemenea, fluxul de lucru al unui operator al platformei de monitorizare PECOM. “Urmărim sistemul de monitorizare și detectăm o eroare; primul lucru pe care îl facem este să creăm un ticket, contactăm proprietarul, compania de distribuție locală și furnizorul de internet pentru a obține cât mai multe informații utile. Apoi, tehnicienii noștri sunt contactați prin sistemul de ticketing, dar și telefonic, și se deplasează în teren pentru a repara ce e de reparat. Ei vor confirma, prin telefon, cu operatorul că totul este rezolvat, ticketul este închis și îl contactăm pe proprietar pentru a-l anunța că intervenția a fost finalizată.”

Referindu-se la dinamica pieței de fotovoltaice în ultimele luni, Lauru Bădiță a apreciat că modificările la legea regenerabilelor au dat o gură de oxigen producătorilor prin faptul că s-a permis încheierea de contracte bilaterale pentru capacități mai mici de 3MW. „Ne pregătim pentru introducerea sistemului pro-rata, de la 1 ianuarie 2019, și salutăm implicarea AFM în susținerea proiectelor de generare de până în 3kW (ongrid) și până în 1 kW (offgrid)”, a mai spus Bădiță. “Producătorii existenți trebuie să știe că o investiție relativ puțin consistentă într-o mentenanță bine executată poate să crească durata de viață a instalațiilor pentru încă 15-20 de ani”, a subliniat reprezentantul Photon Energy.

Evenimentul a fost organizat de energynomics.ro, cu sprijinul partenerilor noștri: ABB România, Control Point powered by Valmet, Eaton, MET România Energy, Phoenix Contact, Photon Energy, Stratum Enclosures.

Ca urmare a inițiativei reușite din 2017, energynomics.ro organizează a doua campanie media pentru eficiență energetică în țară! Campania se va desfășura în limba română, sub titlul “Eficiență energetică pentru rezultate care contează“ – un nume care aliniază concepte, informații și soluții menite să promoveze eficiența energetică în rândul publicului țintă.

Aceasta este o campanie cu scopul de informare și educare a factorilor de decizie din autoritățile publice și din companii – de la start-up-uri și IMM-uri la întreprinderile cele mai mari. Obiectivul asumat este să influențăm pozitiv atitudinea și comportamentul acestora cu privire la necesitatea și beneficiile aplicării auditurilor energetice, cu exemple de acțiuni și tehnologii pentru creșterea eficienței energetice.

Participare

Accesul la conferință este deschis tuturor profesioniștilor din industria energetică românească, precum și din sectoarele conexe, pe baza confirmării de participare transmise de energynomics.ro. Ne poți scrie la office @ energynomics.ro pentru a solicita o invitație!

În intervalul martie-noiembrie 2018 am programat șapte conferințe cu scopul de a sublinia necesitatea și beneficiile implementării auditurilor energetice, cu exemple de acțiuni și tehnologii pentru creșterea eficienței energetice.

Conferințele anului 2018 în cadrul campaniei de comunicare Eficiență energetică pentru rezultate care contează

Tematică
  • Servicii energetice: Prevederile legale și soluții pentru stimularea pieței serviciilor energetice, echilibrare și flexibilitate energetică
  • Informarea consumatorilor – aspect vital în promovarea eficienței energetice
  • Centrale termice și încălzire: evaluarea potențialului de creștere a eficienței în cogenerare și încălzire centralizată
  • Obligații, audituri și monitorizare: opțiuni de implementare și probleme privind monitorizarea
  • Planuri de acțiune naționale pentru eficiență energetică – mobilitatea electrică, inițiative locale
Share.

Lasă un comentariu