Acasă » Termo » Minerit » Verbal Fitness pentru profesioniștii din industria energetică

Verbal Fitness pentru profesioniștii din industria energetică

20 mai 2014
Electricitate
energynomics

Trăim într-o societate ultra-dependentă de energie, ceea ce face ca interesul pentru acest sector să fie unul foarte mare. Este constatarea de la care a pornit Teodora Mețiu atunci când a conceput cursuri de comunicare adaptate companiilor din sectorul energetic. După o bogată experiență de presă, şi-a continuat cariera ca purtător de cuvânt în Ministerul Mediului şi consultant în comunicare pentru mai multe instituţii publice, personalităţi politice şi companii, inclusiv din sectorul energetic. Acest experiențe i-au dat Teodorei ocazia să inventarieze cele mai frecvente probleme de comunicare, dar și să pună ordine în exemplele de bună practică. A rezultat un curs de comunicare menit să-i slefuiască pe vorbitorii talentați și să-i exerseze pe cei aflați la început.

Curs de dicţie şi tehnica vorbirii. Un tip de formare destul de nou pentru piaţa din România, nu-i așa?

Pentru că mă întrebi aşa, în termeni de nou sau vechi, brusc mi-am adus aminte de primii ani de şcoală. Ştiu că pentru mine a fost un mare chin caligrafia! Toată familia stătea în jurul meu şi mă păzea să nu cumva să depăşesc spaţiile din caietele speciale, care te îndrumau spre scrisul frumos. Îmi aduc aminte cum preocuparea dascălilor pentru a deprinde scrisul corect şi caligrafic a fost constantă şi atentă.

În schimb, nu-mi aduc aminte să fi existat aceeaşi preocupare pentru vorbitul frumos, vorbitul expresiv ori accentuarea corectă a fiecărui sunet dintr-un cuvânt, pentru caligrafia vocală să-i spunem! Vorbitul este astăzi poate cea mai mare sursă a carismei unei persoane sau dimpotrivă! Este garanţia mesajului de impact şi a încântării audienţei.

Ştii, îmi aud prietenii spunând de multe ori: mi-a plăcut de ea/el la prima vedere! Aş spune că mai degrabă ne place ori nu ne place o persoană de la prima vocală! Prima intonaţie până la ultima grimasă chiar fac diferenţa în comunicare!

Să-ţi găseşti tonul potrivit şi atunci când spui un simplu ”bună ziua”, înseamnă să-ţi împachetezi mesajul în cel mai preţios ambalaj. Doar că mulţi dintre noi nici măcar nu ştim că putem vorbi în mai multe tonuri! Nici măcar nu ştim care ne sunt registrele vocii şi cum le putem folosi pentru comunicări de impact.

Care este legătura între vorbire şi energie?

Aceeaşi ca în orice alt domeniu! Comunicarea şi managementul reputaţiei unei companii este astăzi o activitate în care sunt implicate foarte multe resurse. Cu atât mai mult în domeniul energetic! Trăim într-o societate ultra-dependentă de energie, ceea ce face ca interesul pentru acest sector să fie unul foarte mare. Pornind de la utilizatorii individuali, pentru care valoarea facturii de la sfârşitul lunii este un permanent motiv de nemulţumire, continuând cu consumatorii industriali, a căror supravieţuire depinde de stabilitatea sistemului energetic şi de previzibilitatea evoluţiei preţurilor, apoi cu cei care se află în avanpostul dezvoltării noilor surse de energie şi terminând cu statul, ca actor de reglementare în piaţă, toţi aceşti stakeholderi sunt „în beznă” fără o comunicare adecvată. Iar în comunicare, momentele cele mai grele sunt cele ale vorbitului, ale susţinerii unor poziţii oficiale cu voce şi chip! Este dacă vrei cea mai grea încercare din care ies bine doar cei foarte bine pregătiţi!

Ţi se pare că vorbitorii din sectorul energetic nu sunt suficient de buni comunicatori?

Departe de mine gândul de a generaliza! În perioada în care am fost consultant pentru o companie care activa în sectorul energetic, am avut ocazia să particip la diverse evenimente, întruniri ale principalilor actori din acest sector! Am văzut excelenţi comunicatori şi speakeri, dar am avut ocazia să văd şi persoane care nu erau la potenţialul lor maxim. În general, cei care vorbesc sunt foarte buni specialişti în domeniu, cu consistenţă în prezentări. Dintre ei, unii sunt mai talentaţi în comunicare şi mai rodaţi în partea de discurs, caz în care reuşesc să capteaze atenţia publicului. Ceilalţi sunt, dacă vrei, ca nişte sportivi insuficient antrenaţi, care trec linia de finish, dar nu în plutonul fruntaş. Performanţa în vorbit se atinge, la fel ca şi în sport, cu muncă şi, neapărat, cu tehnică. Îmi aduc aminte că, în perioada în care lucram în televiziune, am făcut ani de zile de antrenamente zilnice, la care se adaugau „competiţiile”, tot zilnice, de pe ecran, unde trebuia să dau tot ce era mai bun, indiferent de starea pe care o aveam la momentul respectiv.

Ce ţi se pare că ar putea fi îmbunătăţit în domeniul comunicării în sectorul energetic?

Rămânând în domeniul exprimării verbale, cred că toţi actorii din energie au de câştigat prin antrenarea persoanelor care livrează mesaje, indiferent de publicul cărora se adresează. În primul rând, ar trebui să vorbesc despre rezultatele antrenamentelor de dicţie şi tehnica vorbirii. La o primă vedere, s-ar părea că toată lumea ştie să vorbească, după cum toată lumea ştie să alerge. Dicţia nu se referă numai la vorbirea aşa-zis corectă. Bineînţeles că antrenamentele pentru pronunţia vocalelor, consoanelor şi a diverselor grupuri dificile de litere conferă, în final, o rotunjime a limbajului. Dar, pe lângă aceasta, care este fundaţia fără de care nu se poate clădi nimic, sunt exerciţii pentru folosirea tonalităţii în vorbire, a volumului, a cadenţei. Sunt exerciţii de respiraţie, de mimică şi de gestică. Exersarea acestor tehnici duce la atingerea unor performanţe incredibile în vorbire şi conferă vorbitorilor, în funcţie de context, un plus de credibilitate, autoritate, responsabilitate sau chiar seducţie.

De genul acesta de pregătire au nevoie, în opinia mea, purtătorii de cuvânt ai actorilor din sectorul energetic, persoanele care fac prezentări în cadrul evenimentelor, persoanele care relaţionează cu presa dar şi persoanele care sunt în contact direct cu publicul, cum ar fi persoanele de la centrele telefonice sau de la ghişee. Nici nu ai idee ce mult contează o voce caldă, plăcută şi amabilă atunci când suni nervos la un furnizor de servicii energetice, asta în contradicţie cu o voce acră şi plictisită… Toti oamenii capătă o mai mare înţelegere faţă de problemele care apar dacă sunt trataţi cu amabilitate şi cu căldură! Şi asta ţi-o spun din experienţa mea directă ca şi coordonator al unui birou de relaţii cu publicul dintr-o instituţie a statului, unde am implementat acest sistem de relaţionare.

Apropo de antrenamentele vorbirii am înţeles că tehnicile Laboratorului de Dicţie sunt unele dintre cele mai variate şi neaşteptate?

Aşa este! Cursanţii sunt foarte surprinşi de felul în care decurg antrenamentele. Vorbim pe muzică, schimbăm tonurile vocii în funcţie de linia melodică, facem şedinţe foto ca să ne descoperim chipul şi ceea ce putem transmite din sprâncene, frunte, ochi , ne folosim de oale de lut pentru a căpăta volum în voce, privim în oglindă în timp ce susţinem discursul ori cronometrăm cuvintele pe minut pentru a alege ritmul potrivit în vorbire.

Am dezvăluit doar o parte din tipurile de antrenamente pe care Laboratorul le foloseşte pentru a forma vorbitori de top. În orice caz la Laborator nu pierdem timpul cu teorie. Se expune tehnica de lucru în câteva secunde, după care toată lumea trece la treabă şi exersează. Este singura cale care duce la performanţă: nu poţi antrena vorbitori punându-i în scaun şi transformându-i în ascultători ai celor mai bune practici.

În ce fel reuşeşte cursul să-i transforme pe cursanţi în vorbitori de impact?

Într-un fel în care îi surprinde şi pe ei!

În primul rând vor reuşi să capteze audienţa, indiferent că vorbim de o discuţie între prieteni sau o prezentare oficială, în public. În al doilea rând vor fi cu mult mai dezinvolţi şi conştienţi de carisma lor. În al treilea rând vor putea jongla cu tonurile vocii în funcţie de situaţiile în care îi pune viaţa: vor deveni credibili, autoritari, seducători, amuzanţi, etc. Apoi vor deveni extrem de atenţi la nuanţele vocii: îşi vor putea descifra interlocutorul din tonul pe care îl foloseşte.

Cât durează cursul, unde se desfăşoară şi pe când o nouă sesiune?

Programul nostru este gândit în 4 şedinţe a câte 3 ore fiecare. Îl desfăşurăm în parteneriat cu F64 Studio, cel mai mare magazin foto-video din Sud-Estul Europei. Împreună cu partenerii noştri am pregătit pentru cursanţi cel mai potrivit cadru pentru antrenamente: în mijlocul tehnicii şi a luminilor de scenă.

Am început deja înscrierile pentru a doua sesiune din acest an. Cursul va demara practic în data de 16 iunie, anul curent. Avem locuri limitate, întrucât pentru a putea lucra individual cu cursanţii grupele nu pot fi mai mari de 20 de persoane. În orice caz, cei care sunt interesaţi de Programul din iunie sau Programele viitoare ale Laboratorului de Dicţie pot consulta pagina noastră de web pentru detalii şi înscrieri.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *