Acasă » Electricitate » Consumatorii industriali trebuie să devină un vector proactiv al dezvoltării pieței de energie

Consumatorii industriali trebuie să devină un vector proactiv al dezvoltării pieței de energie

5 octombrie 2020
Consumatori
energynomics

Consumatorii pot fi un vector proactiv în dezvoltarea pieței de energie, consideră Theodor Livinschi, Fondator și Managing Partner partnerg-i. Pentru aceasta, un element esențial este să-și fundamenteze riguros fiecare decizie printr-o înțelegere cât mai extinsă a condițiilor de piață. “O atitudine de așteptare nu mai este suficientă în prezent, este nevoie ca ei să fie perseverenți în solicitări pertinente adresate furnizorilor, este nevoie să analizeze explicațiile acestora”, a precizat Livinschi, la EnergynomicsTalks.

„Nu întodeauna furnizorii au argumente obiective atunci când resping unele solicitări din partea consumatorilor” și este nevoie de o bună înțelegere a cadrului de funcționare – de reglementare, de piață – pentru a valorifica inclusiv din punct de vedere financiar clauzele care nu au neapărat o valoare clară în contracte. “Asemenea clauze vor fi tot mai numeroase, dacă vorbim despre take-or-pay, despre limitări la nivelul dezechilibrelor create, de exemplu”.

Clarificarea nevoilor este primul pas pentru utilizarea eficientă a resurselor disponibile în piață, consideră Theodor Livinschi. De multe ori poate fi nevoie de consultanța unui specialist, în condițiile în care piața de energie este complexă și într-o permanentă dinamică. “În ceea ce privește energia electrică, vorbim despre organizații care au un consum mediu anual plasat între 10 și 500 de GWh pe an, iar în piața de gaze naturale, de consumuri de 30, până la 1.000 de GWh pe an”, apreciază Livinschi. Sub aceste volume, economiile obținute tind să fie prea mici pentru a justifica achiziția de servicii din partea unui consultant extern, în vreme ce consumurile mai mari apar în situația unor organizații suficient de mari pentru a avea departamente interne specializate în achiziția de materii prime energetice.

Principalele dificultăți la nivelul consumatorilor vin din lipsa timpului pentru informare și înțelegere a pieței. “Oamenii au puțin timp pe care îl pot aloca instruirii, ceea ce face să se instaleze o lipsă de actualizare a cunoștințelor de piață. Activi în arii diverse de achiziții, oamenii au multe atribuții și nu reușesc în general să fie la curent cu elementele specifice piețelor de energie”, observă Theodor Livinschi.

În plus, în cazul grupurilor prezente în România, apar provocări majore de implementare în plan local al practicilor sau cerințelor impuse de grup. “Vorbim despre grupuri străine care dețin unități de producție în România și care încearcă să globalizeze strategiile de achiziție, din diverse motive. “Piața de energie locală nu este la fel de matură și are particularități care o diferențiază față de piețele dezvoltate din Elveția, Italia, Spania sau Franța. Apar solicitări din partea grupului pe care responsabilii de achiziții din România vor să le implementeze, dar nu reușesc pentru sunt implicați în multe alte proiecte și inclusiv raportarea specifică energetică se face cu dificultate din lipsa unor informații concentrate”, mai arată Livinschi.

“Noi răspundem acestor provocări pe 5 paliere, sintetizate astfel: informare, expertiză, strategie, timp și sprijin. Mai exact, oferim cinci tipuri de servicii, începând cu monitorizare și raportare de piață, optimizarea contractelor existente și asistență, până la dezvoltarea unei strategiei de achiziții, derularea proceselor de selecție și achiziție și încheind cu administrarea contractului, inclusiv partea de raportare”, a prezentat Theodor Livinschi serviciile companiei. “Lucrăm deja cu Vrancart și Messer România, companii cu un consum semnificativ de energie electrică și gaze naturale. Prin optimizarea contractelor existente și asistența pe care am oferit-o am contribuit la reducerea costurilor energetice cu peste 150.000 de euro în doar câteva luni contractuale rămase, în vreme ce în urma dezvoltării și implementării unei strategii de achiziții am reușit să obținem beneficia estimate la circa 100.000 de euro în mai puțin de 2 luni”, a precizat Livinschi.

partnerg-i se prezintă drept o companie unică în peisajul local de business, care sprijină consumatorii industriali în achiziția și gestionarea serviciilor de furnizare a energiei electrice și gazelor naturale. Înainte de a pune bazele partnerg-i, Theodor Livinschi a lucrat vreme de trei ani în cadrul MET România Energy, al patrulea cel mai mare furnizor de energie electrică la finalul anului 2019. Timp de doi ani și jumătate, Theodor Livinschi a coordonat operațiunile de vânzare a serviciilor de furnizare a energiei electrice și a gazelor naturale către consumatorii finali.

EnergynomicsTalks este un produs editorial lansat de platforma de comunicare Energynomics pentru a încuraja continuarea dialogului profesional în comunitatea energetică din România în perioada stării de urgență și a restricțiilor impuse prin distanțarea socială.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *