La 34 de ani, Bogdan Ivan preia conducerea Ministerului Energiei, responsabil de unul dintre cele mai complexe și strategice domenii de acțiune guvernamentală. Profilul său profesional are ca linii forte un parcurs academic solid, cu specializare în administrație și sociologie, capacități de comunicare, precum și o experiență îndelungată în structurile politice și ale administrației publice locale (Bistrița-Năsăud). Lipsa de activitate în mediul privat și absența oricărei expertize tehnice în domeniul energetic sunt vulnerabilități serioase. În contextul în care politicile energetice ale României trebuie să răspundă simultan exigențelor de decarbonare și modernizare, precum și nevoilor naționale de securitate energetică, Bogdan Ivan va trebui să reziste presiunilor politice și populiste, dar și încercărilor de capturare care vor veni atât dinspre înalții funcționari publici din minister, cât și dinspre organismele de reglementare și asociațiile profesionale din energie.
Parcurs profesional
Bogdan Ivan a absolvit Universitatea ”Babeș-Bolyai” Cluj-Napoca, la specializarea “Administrație Publică”, cu calificare în teorii organizaționale. A continuat cu un master de doi ani în comunicare și relații publice (2012-2014), iar în 2024 a finalizat Școala Doctorală de Sociologie, la Universitatea București, cu teza de doctorat intitulată „Aspecte ale specificului organizațional al României. Modele socio-organizaționale de actualizare a politicilor de resurse umane în rândul funcționarilor publici”.
Primul loc de muncă a fost la Consiliul Județean Bistrița-Năsăud, unde a lucrat vreme de 8 ani în calitate de consilier al președintelui și purtător de cuvânt al Consiliului Județean. În 2020 a intrat în Parlament ca deputat de Bistrița-Năsăud din partea Partidului Social Democrat (PSD), iar în 2024 a obținut un nou mandat.
În ultimii doi ani, a ocupat succesiv și fără pauză trei mandate de ministru, la Cercetare, Inovare și Digitalizare (15 iunie 2023 – 23 decembrie 2024), la Economie, Digitalizare, Antreprenoriat și Turism (23 decembrie 2024 – 23 iunie 2025), respectiv Energie (23 iunie 2025 – prezent). Pe scurt, Bogdan Ivan are o ascensiune politică rapidă, cu susținere din plan local și versatilitate în funcții publice. Lipsa oricărei expuneri profesionale relevante în domeniile pe care le-a coordonat în calitate de ministru este o slăbiciune majoră.
Priorități asumate, priorități obiective
În primele intervenții în calitate de ministru desemnat pentru Energie, Bogdan Ivan a preluat câteva dintre ideile centrale din mandatul ministrului anterior, Sebastian Burduja (PNL). “Scopul este clar: să creștem producția de energie, să modernizăm infrastructura și să asigurăm stabilitatea sistemului energetic național”, a scris Bogdan Ivan pe pagina de Facebook.
Protejarea consumatorilor vulnerabili și schema de plafonare / compensare a prețurilor la energie
Prioritatea zero, a subliniat noul ministru este “protejarea consumatorilor vulnerabili și creșterea capacităților de producție a energiei”, care a promis o comunicare transparentă și decizii responsabile: “Caut împreună cu specialiștii din sector soluții responsabile, finanțare europeană și investiții strategice în energie nucleară, eoliană, solară, hidroenergie și gaz.”
Bogdan Ivan a afirmat că o prelungire a schemei de plafonare este posibilă, iar aceasta ține de definirea unui mecanism eficient de sprijin pentru consumatorii vulnerabili. Într-un limbaj cu tente populiste și ne-asumat, el a invocat un echilibru necesar între “cerințele Comisiei Europene” și nevoia urgentă de protecție socială internă.
Ivan sugerează că liberalizarea pieței ar putea fi amânată, pentru a nu expune peste 3,7 milioane de români cu consum mic la șocuri tarifare, în lipsa unei alternative operaționale. Ministrul susține tranziția de la o schemă universală (în care și gospodăriile cu venituri mari beneficiau de prețuri plafonate) către un sistem diferențiat, unde ajutorul este acordat doar celor cu venituri reduse – persoane singure sub 2.500 lei/lună și gospodării multiple cu venituri sub 1.700 lei/persoană. Cuantumul sprijinului este încă în discuție, iar decizia finală depinde de Ministerul Finanțelor.
Ivan insistă asupra nevoii unui mecanism de vouchere simplu, accesibil și rapid decontabil, pentru a nu pune presiune logistică suplimentară pe beneficiari sau autoritățile locale. Actualul model de sprijin prin Poșta Română și primării este considerat ineficient și birocratic.
Ministrul Bogdan Ivan a invocat fugitiv deficiențele schemei de plafonare / compensare (inechitatea, costurile nesustenabile) și lipsa de capacitate administrativă (date incomplete de la Ministerul Muncii privind consumatorii vulnerabili). Noul ministru nu a făcut nicio referire, în acest context, la efectele adverse ale acestei scheme de plafonare în ceea ce privește descurajarea investițiilor în noi capacități de generare, a investițiilor în eficiență energetică și a activității concurențiale de trading și furnizare.
Accelerarea reformelor și investițiilor în noi sectorul energetic
Bogdan Ivan a vorbit despre investiții accelerate pentru creșterea capacităților de producție de energie ieftină și curată, menite să răspundă simultan provocărilor de mediu, presiunilor sociale și obiectivelor de securitate energetică. Această prioritate este o continuare a mandatului lui Sebastian Burduja, care a insistat la raportul de bilanț că în doi ani ca ministru a livrat “rezultate măsurabile”: “Am atras peste 14 miliarde de euro fonduri europene pentru energia României, mai mult decât oricând după 1989. Am pus în mișcare și am accelerat proiecte mari, de care România are nevoie: Neptun Deep, reactoarele 3 și 4 de la Cernavodă, hidrocentralele rămase blocate ani la rând, Minita și Iernut.”
Liniile de finanțare prin Fondul pentru Modernizare și Planul Național de Redresare și Reziliență al (PNRR), schema de sprijin Contracte pentru Diferență (CfD) cu sute de contracte semnate deja, sunt priorități urgente, cu termene limită apropiate și provocări majore pentru implementarea cu bune rezultate. Mai sunt multe de făcut pentru îmbunătățirea reală a eficienței energetice în industrie, precum și la nivelul gospodăriior. Se așteaptă mult mai mult pentru a porni cu adevărat Valul renovării pentru eficiența energetică a clădirilor.
O parte din aceste fonduri depind de reforme întârziate, iar altele de o administrație centrală mai eficientă, care să lucreze mai strâns cu celelalte instituții publice (ministere, autorități, agenții etc).
În fine, Bogdan Ivan este chemat să abordeze una dintre marile restanțe din mandatul Burduja – reformarea sistemului centralizat de alimentare cu energie termică din București. Procesul a fost blocat de divergențele politice (coaliția PSD-PNL vs primarul independent al Capitalei Nicușor Dan) și adversitățile personale (Sebastian Burduja și Nicușor Dan au fost contracandidați la cele mai recente alegeri pentru Primăria Generală a municipiului București). Fără unificarea producției cu transportul și distribuția de energie termică, investițiile Termoenergetica în modernizare rețelelor vor avea un impact mult redus, proiectele de modernizare ale Elcen sunt amenințare de lipsa fondurilor proprii, iar prețul final la consumator vor descuraja relansarea unui SACET mai puțin poluant și mai puțin costisitor decât soluțiile individuale alternative.
Într-un sistem în care continuitatea instituțională este precară, iar tentația populismului rămâne ridicată, capacitatea lui Bogdan Ivan de a livra reforme autentice și politici coerente va depinde de două resurse cheie: expertiza echipei tehnice și voința politică de a susține decizii curajoase. Primul câștig este că sectorul energiei va avea în continuare un partener instituțional în ministrul Energiei. Pentru celelalte, munca abia începe.