Acasă » Petrol și Gaze » Avansul gazelor de șist americane pune capăt dominației OPEC

Avansul gazelor de șist americane pune capăt dominației OPEC

13 august 2017
Consumatori
energynomics

Timp de decenii, cei mai mari transportatori de petrol din lume trăiau cu teama că dacă OPEC va opri producția, va prăbuși și industria transporturilor e petrol. Creşterea exporturilor de petrol și gaze rezultate din exploatarea e şisturi din SUA, în special pe rutele pe distanţe lungi către China, a susţinut cererea de transport petrolier, care altfel ar fi fost grav afectată de reducerile de producţie din acest an impuse de OPEC, a declarat Paddy Rodgers, directorul general al Euronav NV, într-un interviu acordat Bloomberg TV.

Prețurile transportului de mărfuri suferă de pe urma supracapacității navale şi a unei scăderi sezoniere a producției și vânzărilor rafinăriilor. Distanţele acoperite de barje sunt esenţiale pentru proprietari deoarece determina rată percepută conform mărimii încărcăturii, o măsură cunoscută sub numele de cerere per tone-mile marine.

„Pentru cea mai mare parte a carierei mele, acesta a fost factorul principal de influenţă a câştigurilor, dar acest lucru a fost complet transformat de industria şistului american”, a spus Rodgers, referindu-se la influenţa istorică a OPEC asupra cererii de petrol şi efectul şistului.

„De la un început nul, a trecut la 750.000 de barili pe zi, iar peste jumătate din acestea sunt expediate pe cisternele mari, care merg în China”, a spus el, referindu-se la exporturile de ţiţei ale SUA.

OPEC şi naţiunile aliate au convenit la sfârşitul anului trecut să îşi reducă producţia colectivă cu 1,8 milioane de barili pe zi timp de şase luni din ianuarie, ulterior extinzând reducerile și în în 2018. Acordul nu a reuşit să ducă preţurile petrolului cu mult peste 50 de dolari pe baril, din cauza creşterii producţiei americane de şist. Exporturile SUA au înregistrat în medie 760.000 de barili pe zi în acest an şi se îndreaptă spre un an-record, informează EIA. Chiar şi aşa, ratele de transport sunt foarte scăzute din cauza excedentului de transport şi a scăderii sezoniere a transporturilor, a spus Rodgers. Expedierile către Asia din Orientul Mijlociu au câştigat 9.759 dolari pe zi pe 9 august, potrivit datelor compilate de Bloomberg. Acesta este cel mai mic câștig periodic, din 2013.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *