Acasă » Regenerabile » Adrian Paraschiv, Photomate: Proiectele solare trebuie gândite pe termen mediu și lung, însă prețul energiei rămâne o necunoscută

Adrian Paraschiv, Photomate: Proiectele solare trebuie gândite pe termen mediu și lung, însă prețul energiei rămâne o necunoscută

1 iulie 2022
Regenerabile
Bogdan Tudorache

Tehnologia a ajuns să reducă foarte mult dependența de energia furnizată în mod clasic, iar proiectele solare trebuie gândite pe termen mediu și lung, deși prețul energiei rămâne o necunoscută, a afirmat Adrian Paraschiv, Country Manager Photomate, în cadrul Energy Strategy Summit 2022, un eveniment organizat de Energynomics.

”În acest moment, România se află pe un trend ascendent în ceea ce privește interesul pentru energia regenerabilă, iar asta o vedem în multitudinea de proiecte, mai ales din domeniul fotovoltaic, care sunt discutate în aceste zile. Aici proiecte discutate nu înseamnă și proiecte implementate, din păcate, pentru că la implementarea proiectelor ne lovim de o problemă generată de dimensiunea rețelelor de distribuție și transport a rețelelor din România. Rețelelor de distribuție și transport sunt subdimensionate față de nevoia actuală, astfel încât numeroase proiecte sunt amânate pentru date ulterioare”, a spus el.

”Un proiect fotovoltaic presupune producerea de energie din energia solară, cu un mic inconvenient:  producția înseamnă un interval orar de la 10.00 până la 16.00, pe timp de vară. Ce facem în rest? Pentru că una e să produci energia și s-o livrezi în vârf, alta e să o livrezi în bandă, pe interval de 24 de ore…Iar aici tehnologia ne ajută, pentru că vorbim de stocare a energiei și furnizarea ei pe 24 de ore. Capacitatea de stocare, în momentul de față, pentru sistemele Big Energy Storage System, BESS, a ajuns la 2 MWh, și se pot cumula 2-4-6 MWh. Partea de stocare devine din ce în ce mai folosită în majoritatea proiectelor, atât în domeniul comercial – micile afaceri, cât și de producători. Intervine în discuție și partea de compensare a puterii reactive, mai ales pentru consumatorii industriali – care este o componentă de cost foarte importantă pentru ei. Când energia era ieftină, componenta de cost a energiei reactive era neînsemnată, dar a devenit din ce în ce mai evidentă și demnă de luat în considerare atunci când se face o investiție”, a mai spus el.

”Proiecte există în România, interesul există, finanțarea există, noi furnizăm consultanța și tehnologia necesare pentru dezvoltarea de astfel de proiecte. Este greu de spus ce ne rezervă viitorul – avem un preț fixat până în aprilie 2023 pentru rezidențial, nu și pentru comercial. Iar când calculăm rentabilitatea investiției trebuie să avem în vedere faptul că prețul la care cumpărăm energie astăzi nu este garantat – decât pe un an  – după care nu mai știm ce se întâmplă. Un sistem fotovoltaic, din calculele noastre, are o amortizare de aproximativ 4-5 ani. Dacă mai adăugăm și un sistem de stocare a energiei, ne ducem undeva spre 7-8 ani cu amortizarea investiției. În condițiile în care garanția produselor este de minimum 10 ani, iar perioada medie de viață este de 15 ani, înseamnă că noi, practic, vom avea energie gratuită pentru tot ceea ce înseamnă perioada de după amortizarea investiției. Sunt calcule pe care trebuie să le avem în vedere pe termen mediu și lung, nu pentru 1-2 ani, astfel încât să putem lua o decizie informată asupra unei investiții”, a conchis el.

Energy Strategy Summit 2022 a fost organizat de Energynomics cu sprijinul partenerilor săi: ABB, BCR, CE Oltenia, Chimcomplex, Eaton, Electrica Furnizare, Electroalfa, EnergoBit, Enevo Group, European Energy, Eximbank, EY, Franklin Templeton, Horváth, ING, Hidroelectrica, Marsh, MET Energy România, Nuclearelectrica, BCR Pensii, Photomate, Powertis, Renomia Gallagher, Schneider Electric, Transelectrica, Volt, wpd.

Autor: Bogdan Tudorache

Activ în presa economică și de afaceri de 26 de ani, Bogdan a absolvit Dreptul, apoi a urmat cursuri intensive de economie și Business English. A avansat până în poziția de redactor-șef încă din 2006 și a asigurat managementul și politica editorială pentru numeroase publicații economice dedicate în special comunității investitorilor străini în România. Din 2003 și până în 2013 a fost activ mai ales în sectorul financiar-bancar. A început colaborarea cu Energynomics în 2013, remarcându-se prin cunoștințe avansate ale piețelor, comunităților de afaceri și un stil editorial matur, atât în limba română, cât și în engleză.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *