Acasă » Electricitate » Hidro » Selectarea managerilor pentru Oil Terminal și Conpet se amână cu două săptămâni

Selectarea managerilor pentru Oil Terminal și Conpet se amână cu două săptămâni

29 august 2013
Electricitate
energynomics

Ministerul Economiei mai amână o dată numirea unor noi manageri la companiile energetice de stat Oil Terminal, Conpet și Compania de Închidere a Minelor. La cererea Ministerului, termenul-limită pentru depunerea candidaturilor pentru posturile de manageri privați în companiile de stat a fost prelungit cu două săptămâni. Inițial, termenul de încheiere al procesului de depunere și selecție a candidaților fusese stabilit pentru ziua de miercuri a ultimei săptămâni din august.

Nerespectarea calendarului de selecțare a candidaturilor și decizie de angajare privind managementul privat este o practică pe care mai toate guvernele au folosit-o, uneori pentru protejarea influenței în companiile respective, alteori pentru că sistemele de luare a deciziei au fost slab construite. Nici cele trei companii energetice nu au scăpat de amânări sau interimate mereu prelungite.

Factorul politic este disperat să piardă influența asupra companiei și a finanțărilor europene.

Spre exemplu, în iunie 2012 premierul Victor Ponta a expus în mod public opțiunea de a merge pe mâna managementului privat pentru transportatorul național de produse petroliere Conpet. Conform declarației sale, ministrul de atunci al Economiei, Daniel Chițoiu, demarase deja procedurile legale de convocare a Adunării Generale a Acționarilor și Consiliului de Administrației în vederea eliminării până la finalul anului trecut a conducerii numite pe criterii politice. Calendarul pentru trecerea la management privat nu a fost respectat.

Nicio poveste de succes în selectarea tehnocraților pentru companiile de stat

Managementul privat la companii de stat a fost o soluție contestată și criticată până acum pentru modul în care a fost executată. Uneori s-a dovedit că procedura a fost folosită  pentru repunerea pe poziții a fostei echipe de management, deja acuzată de management deficitar sau subordonare politică (unii membrii erau fie membri de partid, fie legați ombilical de un partid sau altul). Un caz interesant a fost înregistrat și în rândul celor selectați în baza Ordonanței 109/2011. Directorul CFR Dimitris Sophocleous, a demisionat acuzând „disperarea factorului politic de a pierde influența asupra companiei și a finanțărilor europene”.

Prima companie de energie din subordinea Ministerului Economiei în care s-a introdus managament privat a fost Complexul Energetic Oltenia, unde alegerea lui Laurențiu Ciurel a fost contestată de Fondul Proprietatea pentru grave vicii de procedură. Au urmat selectarea echipelor de management pentru Transelectrica, Hidroelectrica, Societatea Națională a Lignitului Oltenia (SNLO), și Electrica Furnizare.

Selectarea managementului privat pentru Romgaz a fost criticată pentru slaba organizare

Virgil MeteaAdministratorii privați ai Romgaz au fost desemnați la finalul lunii aprilie 2013, iar procesul de selecție a fost contestat din pricina nerespectării criteriilor stabilite în Ordonanța 109/2011 privind guvernanța corporativă în companiile de stat. Acuzațiile s-au îndreptat în principal către eliminarea pe parcurs a candidaților viabili din punct de vedere al cunoștințelor tehnice în favoarea celor agreați de un partid ori altul, permisiunea dată funcționarilor OPSPI (coordonatorul procesului) de a depune candidaturi, și țintele de performanță care comportă riscuri care sunt greu vizibile pentru angajați, consumatori, sustenabilitatea companiei ori a sistemului.

Rezultatul pare a fi că influența politicului a fost menținută, cu respectarea de formă a condițiilor impuse de UE și FMI.
În urma procesului au fost desemnați în conducerea societății Virgil Metea – director general (fost director al E.ON Moldova Distribuție), Corin Emil Cîndrea (fost director Romgaz pentru puțin timp), Aurora Negruț (fost expert și șef serviciu în OPSPI), Adrian Volintiru (fost președinte al AVAS) și Eugen Doroș (economist). Dintre aceștia acum se mai regăsesc în echipa de mangement doar Virgil Metea și Corin Emil Cîndrea, următoarele poziții fiind ocupate de Dumitru Gheorghe Rotar și Dumitru Dobrescu.

Venitul anual brut al directorului general al Transgaz poate atinge 180.000 de euro pe an

Petru VaduvaProcesul de selectare al managementului privat pentru Transgaz a luat sfârșit la finalul lunii aprilie 2013, cu numirea directorului general al societății – Ion Petru Văduva. El a fost desemnat din cadrul membrilor Consiliului de Administrație selectat pe 5 aprilie 2013. Procedura și numirile au fost din nou contestate de Fondul Proprietatea, care a reclamat că acționarii minoritari au fost ignorați, iar standardele de guvernanță corporativă au fost încălcate.

În prezent Consiliul de Administrație al Transgaz este condus de Ion Sterian, administrator al companiei din 2007. Ceilalţi profesioniști selectați sunt avocatul Ştefan Radu Cernov, George Bogdan Iliescu (director la BRD Corporate Finance), Ion Petru Văduva (director general al Transgaz) şi economistul Nicolae Vlad Neacşu, propus de Fondul Proprietatea.

Noua propunere de salarizare pentru directorul general al Transgaz include o remuneraţie brută lunară de 10.000 de euro şi un bonus brut de 60.000 de euro pe an. Încasarea acestor sume este condiționată de o serie de obiective de performanță specificate în proiectul de contract de mandat pentru patru ani ce urmează a fi discutat în AGA pe 23 septembrie.

Printre obiectivele de performanță se regăsesc creşterea profitului înainte de dobânzi, taxe, depreciere şi amortizare (EBITDA) şi reducerea cheltuielilor de exploatare. Pentru membrii neexecutivi ai CA al Transgaz proiectul prevede o salarizare egală cu salariul mediu brut pe ultimele 12 luni în ramura de activitate, în vreme ce directorul general membru al CA va încasa șase salarii medii brute pe ultimele 12 luni în ramura de activitate.

Prin urmare, remunerația fixă brută va fi de 2.500 de euro pe lună pentru preşedintele CA, de 2.000 de euro pe lună pentru fiecare membru neexecutiv al CA, iar membrul CA care ocupă şi poziţia de director general va încasa o sumă brută echivalentă cu 10.000 euro. Bonusurile de performanță sunt de 15.000 de euro pe an, sumă brută, pentru președintele CA, și 12.000 de euro anual brut pentru ceilalți membri neexecutivi ai CA.

Nuclearelectrica are management privat din aprilie 2013

daniela lulacheDupă ce selectarea managementului privat pentru Nuclearelectrica (al treilea mare producător de energie electrică din țară) a suferit multiple amânări, schimbarea a fost realizată la finalul lunii aprilie. Printre obiectivele de performanță ai managerilor aleși se află creșterea profitului, găsirea de investitori pentru reactoarele 3 și 4 și vânzarea a mai multă energie electrică pe piața liberă. Cu o cotă de piață de 19%, Nuclearelectrica a realizat pe 2012 a marjă de profitabilitate de numai 5% pe fondul furnizării producției  sale cu preponderență (circa 70%) către gospodării, la tarife reglementate.

Lista de candidaturi a cuprins 62 de persoane, din care au fost în final selectați șapte candidați: Daniela Lulache (fost director Fondul Proprietatea), Carmen Radu (fost președinte Exim Bank), Alexandru Alexe (adjunct șef OPSPI), Ionel Bucur (directorul centralei de la Cernavodă), Paul Dragoș Popescu (director EnergoNuclear), Dan Popescu (secretar general al Agenției Nucleare și pentru Deșeuri Radioactive și Alexandru Săndulescu, singurul membru reconfirmat din fostul Consiliu de Administrație (director general al Direcției Generale Energie și Mediu din Ministerul Economiei).

48 de companii de stat își așteaptă managerii

În cazul în care termenul nu va fi din nou prelungit, companiile desemnate pentru crearea listelor de candidați vor intra pe procedura stabilită deja: vor face un screening al tuturor candidaturilor, vor stabili interviuri preliminare, iar listele scurte vor fi trimise Ministerului Economiei. Ca autoritate tutelară, acesteia îi aparține în ultimă instanță decizia de angajare.

În septembrie 2011 Guvernul a convenit cu FMI să lanseze un program de trecere la management privat în 15 companii de stat în 2011 și 2012. În acest sens, în octombrie același an Guvernul a semnat un contract cu firma de recrutare Pedersen & Partners. Contractul a fost încheiat în mai 2012, cu rezultate minime, iar procesul de selecție a fost relansat la finalul anului 2012.

OPSPI a semnat în decembrie 2012 un acord-cadru pentru introducerea managementului privat la circa 48 de companii de stat din portofoliul Ministerului Economiei.  Partenerii autorităților în acest proces sunt:

PricewaterhouseCoopers Tax Advisors & Accountants

D&B David și Baias și George Butunoiu Group

asocierea Boyden Global Executive Search și Choice Management&Consulting

asocierea Fast Forward Solutions și The Searchers Advisory Group

asocierea Quest Advisors și Transearch International

Grafton Recruitment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *