Acasă » Petrol și Gaze » Programe de atragere și dezvoltare a viitorilor specialiști în energie

Programe de atragere și dezvoltare a viitorilor specialiști în energie

15 februarie 2021
Petrol și Gaze
Bogdan Tudorache

Anul 2020 a fost unul plin de provocări pentru toate companiile, indiferent de industrie, din perspectiva resurselor umane, spune Nicoleta Mihăiță, Talent Acquisition & Employer Branding Manager, Rompetrol – KMG International. Ea a vorbit despre importanța și oportunitatea adaptării programelor de atragere și dezvoltare a tinerilor în contextul creat de pandemia de Covid-19, în cadrul unei conferințe ONLINE organizate de Energynomics.

Rompetrol are două active principale, rafinăria Petromidia, cu o istorie de peste 40 de ani, și Vega, funcțională de peste 115 ani. ”În fiecare an avem colegi care împlinesc vârsta de pensionare, colegi care dețin cunoștințe valoroase și odată ce vor pleca acasă, vor pleca cu aceste cunoștințe. Avem multe joburi care necesită specializare – în unele cazuri pe durate care ajung la peste 5 ani. Rafinăria trece în permanență prin multe proiecte de investiții, de modernizare, digitalizare, care necesită competențe noi. Așadar, programele noastre de transfer de cunoștințe, cross training si planificare a succesiunii sprijină menținerea în intern a cunoștințelor, precum și dezvoltarea unor competențe noi. Programul de internship, cu o tradiție de 20 ani, precum ți celelalte programe care dezvoltă competențele soft și tehnice ale viitorilor specialiști reprezintă o sursă permanentă de alimentare cu forțe proaspete”, spune ea.

Din păcate, România este pe primele locuri din lume la capitolul emigrației, iar bazinul de candidați se restrânge, odată cu accentuarea fenomenului de migrare a forței de muncă. ”De asemenea, curricula liceelor și universităților nu este întotdeauna aliniată la nevoile companiilor, care se văd nevoite să se implice tot mai mult în pregătire, iar noi suntem mândri de faptul că în timp am reușit să dezvoltăm și să ne consolidăm parteneriatele cu universitățile și liceele cu care colaborăm”.

”Concluzia a fost că nu este suficient să atragem prin acțiuni de promovare, ci este important să ne implicăm prin dezvoltarea pool-ului de candidați, a competențelor elevilor și studenților, pentru a putea ulterior să ne reînnoim în permanență resursele umane. Avem multe tipuri de acțiuni prin care încercăm să fim tot timpul în mintea și sufletul studenților. Avem prezentări de companie, pe care le desfășurăm în fiecare an, încercăm să fim prezenți la cât mai multe evenimente de carieră, organizăm în universități și licee tot felul de workshop-uri despre dezvoltare personală și profesională, vizite tehnice, mentoring, internship și multe altele”.

Pe durata pandemiei, doar o parte dintre aceste activități au mai putut avea loc și s-a observat o îngrijorare a studenților în an terminal cu privire la dificultatea de a se angaja la finalul studiilor. De asemenea, moralul oamenilor a scăzut, în general. ”Am făcut un pas în spate pentru a vedea cum ne putem adapta. Unul din subiectele workshop-urilor noastre din anii precedenți a fost chiar “Skills of the future” sau “Super abilitățile viitorului”, unde printre principalele abilitați ale viitorului era adaptabilitatea. Așadar, 2020 a fost ocazia noastră de a dovedi că nu doar vorbim despre adaptabilitate, ci o și aplicăm pentru a reuși să rămânem conectați și aproape de comunitățile noastre de studenți. În februarie 2020, lansasem un nou workshop în format fizic, dar nu se mai potrivea nimic, așa că am adaptat totul la online în structuri atractive și interactive. Am adaptat toată comunicarea”, explică Nicoleta Mihăiță.

Ca exemplu, înainte de pandemie, se organizau diverse evenimente, între care vizitele tehnice anuale la companie. Apoi, sunt mentorii care se implică în practica obligatorie a elevilor și studenților, pe durata internship-ului desfășurat de companie anual. Programul de internship tehnic a continuat, chiar dacă a fost adaptat într-un format online. ”Online-ul ne-a adus o mare provocare – avem foarte mulți mentori, toți cu educație tehnică, dar nu toți prieteni cu zona digitală. Noi le ceream să fie prezenți pe tot felul de platforme video, așa încât a trebuit să-i formăm pe mentori mai întâi, tot online. Iar ei s-au adaptat atât de bine, încât am avut situații în care unii dintre ei au făcut vlogging din stațiile tehnice”.

Rompetrol a dezvoltat noi cursuri in format online primite foarte bine de elevii de liceu, între care ‘Primul pas spre meseria de rafinor’.

Adaptarea pentru online a venit și cu unele avantaje. “Dacă înainte de pandemie, prin evenimentele noastre, ajungeam la un număr limitat de studenți, online ni s-au deschis toate ușile, către un număr tot mai mare de studenți din toată țara și astfel ne-am putut implica în dezvoltarea mult mai multor studenți”, a mai spus Nicoleta Mihăiță.

Conferința „Resurse umane – abordarea 360°” a fost organizată de Energynomics pentru a încuraja schimbul de idei între specialiștii în resurse umane din industria energetică. Am prezentat și inițiativa Energynomics Learning Center menită să ofere celor interesați informații despre cursurile de pregătire și specializare pe care le au la dispoziție. S-au înscris pe platforma MyConnector pentru a participa la dialog peste 120 de persoane. Înregistrarea este disponibilă AICI.

Autor: Bogdan Tudorache

Activ în presa economică și de afaceri de 26 de ani, Bogdan a absolvit Dreptul, apoi a urmat cursuri intensive de economie și Business English. A avansat până în poziția de redactor-șef încă din 2006 și a asigurat managementul și politica editorială pentru numeroase publicații economice dedicate în special comunității investitorilor străini în România. Din 2003 și până în 2013 a fost activ mai ales în sectorul financiar-bancar. A început colaborarea cu Energynomics în 2013, remarcându-se prin cunoștințe avansate ale piețelor, comunităților de afaceri și un stil editorial matur, atât în limba română, cât și în engleză.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *