Acasă » Petrol și Gaze » Franck Neel (FPPG): Soluția este să identificăm consumatorii vulnerabili

Franck Neel (FPPG): Soluția este să identificăm consumatorii vulnerabili

14 iunie 2019
Consumatori
Bogdan Tudorache

Ceea ce am făcut, cu OUG 114, a fost să subvenționăm gazul rusesc, plasând un plafon pentru producătorii locali, a declarat Franck Neel, președintele Federației Patronale Petrol și Gaze – FPPG, în cadrul Energy Strategy Summit 2019, un eveniment organizat de energynomics.ro.

România are un potențial imens de a deveni primul producător de gaze din Uniunea Europeană și al treilea din Europa continentală, o poziție unică, pe fondul unei scăderi drastice a producției de gaze europene. România are o mare oportunitate – să exploateze rezervele de gaze din Marea Neagră.

„Am realizat un studiu cu firma Emerton, o companie specializată în piața gazelor naturale. În Franța au trecut mai mulți ani până la crearea unei piețe lichide și funcționale. Când am văzut întărirea reglementărilor de anul trecut, am decis să facem acest studiu. Apoi a urmat ‘chimioterapia’ cu OUG 114, care a fost introdusă după doi ani de liberalizare.”

În primul rând, trebuie să înțelegem de ce a fost emisă 114. Trebuie să analizăm ce s-a întâmplat cu prețul gazelor naturale anul trecut, în condițiile în care producătorii de gaze au vândut la mai puțin de 81 de lei pe MWh. Astfel, atunci când furnizorii către consumatorii casnici s-au plâns că prețul a atins 110-120 lei pe MWh, iarna, vorbim de prețul gazului rusesc. Ceea ce am făcut cu GEO 114 a fost să subvenționăm gazul rusesc, introducând un plafon la prețul producătorilor interni. Guvernul român a pierdut în impozite, dar a și introdus o discriminare între producătorii de gaze locali și cei externi.

„Dialogul este important înainte de a emite o astfel de legislație”.

Studiul Emerton arată modul de identificare a clienților vulnerabili. „Când va fi definit consumatorul vulnerabil, va putea fi eliminată plafonarea prețului.

Apoi, trebuie să ne asigurăm că piața este suficient de lichidă.

Obligațiile de piață (CMO) de astăzi nu funcționează. Nu avem suficientă lichiditate pe piață, nu există suficientă vizibilitate pentru furnizori. Recomandăm o schimbare – un sistem similar a fost introdus în Italia și pe alte piețe din Europa, prin care este creată lichiditate pentru furnizori și unde există gaze pe piață în fiecare zi. Am propus un pachet de măsuri pentru a crea o piață transparentă, lichidă și nediscriminatorie, așa cum își dorește autoritatea de reglementare; asta este și ceea ce ne dorim și noi”.

O altă problemă este crearea de noi oportunități pentru noii investitori în sectorul de explorare și producție. „Nivelul amenzilor pentru neconformare este enorm, în jur de 10% din cifra de afaceri. Cum poți atrage noi jucători și noi investiții de la jucătorii existenți, cu un asemenea nivel ale amenzii? Dacă apare greșeală în livrarea către un client, chiar și cu 1 KWh, poți să primești o amendă de 10% din venituri – există o disproporție între motivele pentru care se aplică o amendă și nivelul acesteia, ceea ce distorsionează piața și nu stimulează investițiile noi”.

De asemenea, interconectarea este crucială pentru asigurarea lichidității. În Ungaria există o piață lichidă, chiar dacă nu există vreun producător de gaze. Dar Ungaria are interconectări cu Austria, a mai spus Neel.

Autor: Bogdan Tudorache

Activ în presa economică și de afaceri de 26 de ani, Bogdan a absolvit Dreptul, apoi a urmat cursuri intensive de economie și Business English. A avansat până în poziția de redactor-șef încă din 2006 și a asigurat managementul și politica editorială pentru numeroase publicații economice dedicate în special comunității investitorilor străini în România. Din 2003 și până în 2013 a fost activ mai ales în sectorul financiar-bancar. A început colaborarea cu Energynomics în 2013, remarcându-se prin cunoștințe avansate ale piețelor, comunităților de afaceri și un stil editorial matur, atât în limba română, cât și în engleză.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *