Acasă » Petrol și Gaze » Delgaz Grid: Peste 900 de cazuri de consum fraudulos de gaze şi energie în 10 luni

Delgaz Grid: Peste 900 de cazuri de consum fraudulos de gaze şi energie în 10 luni

18 noiembrie 2022
Consumatori
energynomics

Inspecția energetică, structură specializată din cadrul Delgaz Grid, a identificat, în perioada ianuarie – octombrie a anului în curs, 937 de cazuri de consum fraudulos, 496 dintre acestea fiind la gaze naturale şi 441 la energie electrică, iar valoarea estimată a prejudiciului se ridică la circa 10 milioane de lei.

Pentru identificarea persoanelor vinovate şi recuperarea prejudiciului, au fost întocmite şi transmise către instituțiile abilitate 753 de plângeri penale, 650 pe segmentul de energie electrică şi 103 pe cel de gaze naturale.

În 2021 (perioada aprilie-decembrie), au fost identificate 1.069 de fraude, din care 639 la gaze naturale şi 430 la energie electrică. Au fost transmise 416 plângeri penale, 77 pe segmentul de gaze naturale şi 339 pe segmentul de electricitate.

„De cele mai multe ori, consumul fraudulos se realizează prin instalații clandestine, cu materiale de o calitate îndoielnică şi evident, fără nicio respectare a normelor de construcție a instalațiilor şi de siguranță şi sunt executate de aşa-zişi ‘meseriaşi’ ce nu au nicio calificare în domeniul energiei electrice sau al gazelor naturale. Orice astfel de instalație improvizată constituie o sursă de incendiu, electrocutare, explozie, intoxicație etc. Pentru un câştig nesemnificativ în raport cu consecințele posibile, iluzoriu, oamenii îşi riscă bunurile, locuința, afacerea, sănătatea sau chiar viața. Pot avea de suferit atât cei care ‘beneficiază’ direct de consumul fraudulos, dar şi persoanele, locuințele, agenții economici din apropiere”, avertizează Delgaz Grid.

Potrivit sursei citate, performanțele rețelelor de distribuție sunt afectate de improvizațiile şi instalațiile clandestine. La fel şi protecțiile şi automatizările ce sunt proiectate şi reglate ținând cont de un consum cunoscut, declarat. În cazul fraudelor, consumul nu este cunoscut şi atunci nici rețelele nu funcționează la parametri normali, având de suferit şi consumatorii oneşti ce îşi plătesc cu regularitate facturile.

„Consumul fraudulos înseamnă şi pierderi financiare pentru compania noastră, dar şi creşterea unor cheltuieli pentru consumatori. Intervențiile ilegale afectează consumatorii oneşti prin întreruperi ale serviciului de distribuție, parametri neconformi ai energie furnizate. Cantitatea de energie sustrasă în cele 937 de cazuri descoperite în acest an se ridică la circa 20,5 GWh, valoarea estimată a prejudiciului fiind de aproape 10 milioane de lei.

Pentru o reprezentare comparativă, 20.5 GWh (20.500.000 kWh) înseamnă consumul anual de electricitate a aproape 14.000 de apartamente (la un consum mediu de 150 kWh/lună) sau de gaze naturale a peste 2.000 de apartamente (la un consum de 1.000 mc/an, echivalent cu aproximativ 10.000 kWh/an)”, subliniază compania.

În 2021, cantitatea de energie consumată fraudulos a fost de aproximativ 28,3 GWh, iar valoarea acesteia de aproape 20,5 milioane lei.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *