Acasă » Interes general » Concurența: Utilizarea tehnologiilor Big Data aduce avantaje concurențiale companiilor

Concurența: Utilizarea tehnologiilor Big Data aduce avantaje concurențiale companiilor

4 decembrie 2020
Interes general
energynomics

Bogdan Tudorache

Utilizarea tehnologiilor Big Data aduce avantaje concurențiale companiilor, precum ajustarea, în timp real, a nivelului prețurilor la modificările raportului dintre cerere și ofertă, dar poate duce și la comportamente anticoncurențiale, susține Consiliul Concurenței.

Studiul privind efectele utilizării platformelor Big Data asupra concurenței derulat de Consiliul Concurenței identifică potențiale riscuri pentru mediul concurențial ale utilizării tehnologiilor Big Data. De exemplu, prin utilizarea unor modele algoritmice identice și a unei baze de date comune, companiile își pot alinia, în timp real, prețurile la nivelul celor practicate de concurenți și, astfel, pot fi menținute în mod artificial niveluri ridicate de preț, în detrimentul consumatorilor. De asemenea, concurența pe piață poate fi restrânsă prin restricționarea sau refuzul accesului la date pentru concurenți sau prin condiționarea accesului la date de utilizarea propriilor servicii de analiză.

„În acest context, este absolut necesar să putem răspunde noilor provocări tehnologice și să ținem pasul cu avansul clar al companiilor în această zonă de interes. Ca urmare, pentru a față provocărilor pe care le generează dezvoltarea accentuată a mediului de afaceri, în prezent, implementăm propriul sistem informațional bazat pe tehnologiile BigData”, a declarat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.

Din analiza autorității de concurență a reieșit că tehnologiile Big Data sunt foarte mult utilizate de platformele digitale care intermediază transportul alternativ de persoane (ride-hailing), dar și în sectorul comunicațiilor și de către marii retaileri, dar mult mai puțin folosite în sectorul bancar, în cadrul platformelor comparatoare de prețuri și în comerțul electronic.

Piața românească de date (în care datele digitale sunt comercializate sub formă de produse sau servicii) a înregistrat o creștere în perioada 2013-2019, rata medie anuală compusă de creștere (CAGR) fiind de 26,4%, mult peste media europeană (CAGR 7,4%). Acest lucru indică o orientare a economiei spre utilizarea tehnologiilor Big Data, introducerea inteligenței artificiale și un proces continuu de transformare digitală. Astfel, numărul furnizorilor de date a crescut semnificativ, de la aproximativ 2.400 în 2013, la 5.750 în 2019.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *