Acasă » Regenerabile » Solar » CES 2014: Ford C – Max Energi Solar, Audi și Toyota- automobilele futuriste ale prezentului

CES 2014: Ford C – Max Energi Solar, Audi și Toyota- automobilele futuriste ale prezentului

10 ianuarie 2014
Electricitate
Bogdan Tudorache

###author###

Noul concept C – Max Energi Solar lansat de Ford folosește panouri solare pe acoperiș și lentile puternice pentru a rula exclusiv cu lumină solară. Deși nu va fi văzut pe străzi prea curând, Ford C – Max Energi Solar, lansat marți în cadrul expoziției tehnologice de la Las Vegas, CES 2014 (Consumer Electronics Show), prezintă un viitor apropiat al automobilului alimentat direct cu energie din surse regenerabile.

În cadrul aceleiași expoziții, Audi a venit cu un nou model de 4 litri hibrid,  Audi Sport quattro Laserlight, care consumă doar 2,5 litri la 100 de km și are o autonomie electrică de 50 de km (fără emisii poluante).

Iar Toyota a prezentat noi detalii ale proiectului său de automobil electric: acesta va beneficia de un adaptor cu care ar putea alimenta o gospodărie timp de o săptămână, în caz de necesitate.

Toyota și Audi au folosit panouri solare pentru alimentarea echipamentelor secundare cum ar fi cel de control al climei, dar Ford este primul producător auto important care folosește putere solară pentru a propulsa fizic o mașină din punctul A în punctul B.

Problema principală de care s-au lovit producătorii a fost mult timp concentrarea unei puteri suficiente în panouri solare pe acoperișul mașinii pentru a egala puterea unui autoturism bazat pe combustibili tradiționali.

Ford C – Max Energi Solar, doar 33 de km

Al cincilea cel mai mare producator auto din lume a debutat la CES cu un plug-in hibrid care combină un motor pe benzină convențional cu panouri solare pe acoperiș și lentile cu putere mare pentru a încărca bateria.
C – Max Energi este încă în stadiul de dezvoltare și există întrebări legitime asupra costurilor, siguranței și puterii mașinii.  Cu toate astea, conceptul are în vedere o lume auto independentă de benzinării și de rețelele de electricitate.

„Pentru o țară dezvoltată, cum ar fi Statele Unite, nu toate rețelele sunt la fel în ceea ce privește conținutul energiei regenerabile,” spune Mike Tinskey , director de electrificare vehicul și infrastructură la Ford, într- un interviu acordat presei americane. „Însă cu siguranță avem o sursă regenerabilă de energie de 100% în acest caz.”

ford-cmax-energi-solarC – Max Energi Solar folosește 16 metri pătrați de panouri solare de înaltă eficiență proiectate de SunPower, o firmă din San Jose, California, însă are deocamdată nevoie de aproximativ o săptămână la lumina medie a soarelui pentru o încărcare completă a bateriei. Pentru a rezolva această problemă, Ford a colaborat cu Institutul de Tehnologie din Georgia pentru a dezvolta lentile speciale solare de concentrare care reduc timpul de încărcare.

Lentilele Fresnel supradimensionate –  similare celor utilizate în faruri – sunt fixate pe un suport staționar deasupra mașinii și încarcă atunci când aceasta este parcată, proiectând lumina soarelui către celulele fotovoltaice. Pentru a maximiza efectul, mașina este programată să se încline automat înapoi sau înainte pe tot parcursul zilei, urmărind de soarele în timp ce trece pe cer.

Din păcate, cu o încărcare completă C – Max Energi Solar merge doar 21 de mile (33 km) în mod electric. Deși nu pare mult, cele mai multe drumuri (75%) efectuate de șoferi până la serviciu sau la magazine se situează în această rază.  Pentru toate celelalte drumuri, mașina are un motor cu benzină care extinde autonomia până la 620 de mile (aproape 1.000 km).

Pentru moment, petrolul este utilizat predominant în cazul mijloacelor de transport, fiind a doua cea mai intens utilizată resursă energetică din SUA, după energia electrică. În 2012, petrolul alcătuit 93 la sută din cele 26.600 trilioane de BTU de energie consumate de vehicule din SUA .

Audi – putere imensă şi autonomie electrică de 50 de km

Tot în cadrul CES 2014, Audi a prezentat modelul Sport quattro Laserlight,  care dispune de o variantă a sistemului de propulsie hibrid plug-in, o nouă interfaţă cu utilizatorul şi faruri cu laser.
„Acest nou model demonstrează progresul prin tehnologie pe mai multe niveluri… avem tehnologia e-tron cu 515 kW/690 CP dar cu un consum de doar 2,5 litri/100 km, faruri cu laser ce lasă în urmă toate sistemele anterioare, precum şi un nou display şi sistem de operare cu performanţe electronice de vârf”, spune Ulrich Hackenberg, director al Audi AG.

audi-sport-quattro-laserlight-1m

Sistemul de propulsie plug-in hibrid dezvoltă 515 kW/700 CP şi un cuplu de 800 Nm. Puterea este transmisă printr-o cutie tiptronic modificată, cu 8 trepte, către sistemul de tracţiune integrală quattro, cu diferenţial sport pe axa spate. Autoturismul are însă un consum mediu de doar 2,5 litri/100 km, echivalentul unor emisii de doar 59 g/km de CO2. Sistemul propulsor este format dintr-un motor V8 de 4.0 litri cu injecție TFSI bi-turbo ce produce 412 kW/560 CP şi 700 Nm, alături de un motor electric de 110 kW şi 400 Nm, alimentat de o baterie Li-Ion de 14,1 kWh. În modul 100% electric, vehiculul poate parcurge până la 50 km fără emisii poluante.
Conceptul Audi Sport quattro Laserlight accelerează de la 0-100 km/h în 3,7 secunde şi poate atinge o viteză maximă de 305 km/h.

Toyota: mașina cu celule de combustie ce poate alimenta o casă

Toyota Motor Corp a dezvăluit tot în cadrul CES noi detalii despre mașina sa cu celule de combustie, inclusiv planurile legate de un adaptor care permite mașinii pentru a alimenta o casă.
Producătorul a ales evenimentul hi-tech pentru a prezenta prototipul cu patru locuri care arată ca un Prius futurist, notează LA Times.

Un vehicul complet încărcat va fi în măsură să furnizeze suficientă energie pentru a alimenta o casă pentru o săptămână într- o situație de urgență , a declarat Toyota. Inginerii lucrează în prezent la un adaptor care va conecta mașina la rețeaua electrică a casei.

Toyota intenționează să vândă mașina în Statele Unite începând cu anul viitor.

APphoto_Japan Tokyo Motor Show

„Vehicule electrice cu celule de combustie vor fi prezente mai devreme decât cred mulți oameni și într-un număr mult mai mare decât se așteaptă oricine,” a declarat Bob Carter, vicepreședinte al departamentului de vânzări al Toyota în SUA.
Toyota (foto: Shizuo Kambayashi/ Associated Press) nu este singurul producător asiatic care se axează pe impulsionarea comerțului cu vehicule cu celule de combustie. Hyundai va oferi un model în cursul acestui an și Honda are planuri pentru lansări similare anul viitor.

Bateriile de combustie pe bază de hidrogen se folosesc pentru a crea energie electrică și cei mai mulți producători de automobile la nivel mondial cred că reprezintă cea mai bună cale de a construi vehicule cu emisii zero, acum tot mai cerute de către autorități, mai ales în SUA.
Dar nu toți producătorii sunt convinși de această tehnologie.

VW, Honda și Hyundai fac pași timizi înspre energia verde

În cadrul Los Angeles Auto Show de la sfârșitul anului trecut, fostul CEO al Volkswagen America, Jonathon Browning, a declarat că firma a ales a produce un Golf hatchback alimentat cu baterii care mai degrabă să fie prezentat la expoziție decât să fie utilizat la scală, din cauza unui motiv simplu: „Cei mai mulți oameni știu unde să găsească o priză„, a spus el. „Nu prea mulți oameni știu însă unde să găsească o stație de alimentare cu hidrogen.”

„Hidrogenul are încă un drum lung până la vehiculele comerciale de masă„, a spus Browning.
Cu toate acestea, reglementările de mediu stricte din California cer ca 15% din mașinile noi vândute în acest stat până în 2025 să fie vehicule cu emisii zero. Alte nouă state ale SUA au adoptat aceleași obiective de vânzări, cu o țintă de a avea 3,3 milioane de vehicule cu emisii zero pe șosele până în 2025.

Modelul Toyota va avea 100 de kilowați de putere, aproximativ egali cu 134 CP, la fel ca în cazul Prius. Accelerația va fi efectuată de la zero la 100 kmh în  timp de aproximativ 10 secunde și o autonomie de 300 mile (480 km).
În același timp, oferta Hyundai va conține o versiune pe hidrogen al SUV-ului Tucson, ce va fi construită pe aceeași linie de asamblare din Coreea de Sud.

Honda va lansa o versiune avansată a Clarity bazată pe celule, care este testată deja în California de mai mulți ani. Ca și modelul Toyota, este de așteptat ca Honda cu pile de hidrogen să fie prezentă în showroom-uri anul viitor.
Pentru moment însă, problema cea mai mare este constituită de numărul scăzut al stațiilor de alimentare.

Autor: Bogdan Tudorache

Activ în presa economică și de afaceri de 26 de ani, Bogdan a absolvit Dreptul, apoi a urmat cursuri intensive de economie și Business English. A avansat până în poziția de redactor-șef încă din 2006 și a asigurat managementul și politica editorială pentru numeroase publicații economice dedicate în special comunității investitorilor străini în România. Din 2003 și până în 2013 a fost activ mai ales în sectorul financiar-bancar. A început colaborarea cu Energynomics în 2013, remarcându-se prin cunoștințe avansate ale piețelor, comunităților de afaceri și un stil editorial matur, atât în limba română, cât și în engleză.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *