Acasă » Legal » Legislatie Primara » 66% contra proiectului Roşia Montană. O evaluare personală.

66% contra proiectului Roşia Montană. O evaluare personală.

13 septembrie 2013
Interes general
energynomics

Autor: Sorin Ioniță
În evaluarea personală a proiectului Roşia Montană, am luat în calcul trei elemente: cel economic, cel ecologic şi mecanica administrativă.
Era greu să discutăm raţional un proiect complicat ca Roşia Montană, din moment ce presa, principala platformă de dezbatere publică, a căzut, de câţiva ani, în maniheisme infantile, vopsind totul în tuşe gro­solane de alb-negru. Cu deprinderi forjate în re­dac­ţii, unde totul e pro sau contra Băsescu, pro sau contra DNA etc, s-a văzut cum jurnaliştii de­pro­fe­sionalizaţi au rămas pierduţi în acest scandal, ne­şti­ind de unde să-l apuce. Şi nu doar presa, ci şi alţi comentatori, care ba erau cu proiectul dar pe la spa­te, ba îl demonizau şi îl foloseau ca indicator de prevalenţa corupţiei, fără dovezi. Nu-i vorbă, e greu să-ţi faci o idee în hăţişul datelor tehnice, bu­nă parte de chimie, o materie care sigur n-a fost în şcoală febleţea vorbitorilor pe ecrane.

Perspectiva economică

S-au amestecat în această ciulama cel puţin trei te­me diferite. Prima e evaluarea economică, cel mai prost discutată, torpilată de naivităţi şi mituri ur­ba­ne. Guvernul a verificat acest plan de business, prin departamentul lui Dan Şova, şi l-a găsit în regulă; alt­fel nu-l promova, îmi închipui. Prin comparaţie cu ce se practică în lumea civilizată, redevenţa de 6% şi cota de participare a statului în afacere de 25% par în regulă. Cele două nu trebuie confundate şi înlătură temerea vehiculată de protestatari că s-ar găsi pe acolo minereuri secrete, mai valoroase de­cât aurul, cu care va fugi noaptea investitorul în Ca­nada. Participarea la profit garantează că orice se va găsi de valoare, inclusiv praf de stele sau pia­tra lu­nii, se va reflecta şi în buget.

gold-minePe de altă parte, au dreptate cei care spun că o economie bazată pe resurse minerale e un predictor de proastă guvernare. Problema nu-i „boala olan­deză“ (lipsă de competitivitate prin scumpirea mo­nedei naţionale şi migrarea de resurse în extracţie, pe seama altor sectoare economice): cine crede se­rios că dacă dăm drumul proiectului se va supra­aprecia leul sau vor da muncitorii năvală acolo, lă­sând fabricile fără lucrători în alte părţi şi urcând as­tronomic salariile? Să fim serioşi. Problema e al­ta, nu macro, ci micro: un buget alimentat în spe­cial de redevenţe, virate de câteva multinaţionale-concesionar, duce în timp la pervertirea politicii de­mocratice. Dacă nu taxezi direct cetăţenii şi fir­me­le, câte puţin de la fiecare, ci stai pe intrări masive de la câţiva operatori-gigant, privaţi sau de stat, în industrii super-reglementate precum petrol-gaze şi minerit, atunci presiunea democratică e mult mai mi­că de a da seama cât s-a încasat şi la ce anume s-a folosit. Apar corupţia, clientelismul sau cel pu­ţin proastele alocări pe scară mare, negociate în gru­puri mici la nivel înalt. Această corelaţie robustă în teoria dezvoltării explică de ce ţări ca Rusia, Ni­geria, Venezuela sau ţările arabe sunt prost şi au­to­ri­tar guvernate, în vreme ce ţări fără resurse, pre­cum Elveţia, Japonia sau Coreea de Sud au ajuns pros­pere şi stabile. România nu-i încă acolo, dar ins­tinc­tele naturale ale politicienilor sunt. Şi, din păcate, la fel e şi cu unii protestatari, care tră­dează aceeaşi pornire de rentieri când cer ca RMGC să „aducă mai mult la bu­get“; dacă se poate, tot. Deci ei se opun proiectului, dar nu pentru mo­tivul care trebuie. Trăgând linie şi adu­nând, pe economic aş fi 33% îm­po­triva proiectului, iar restul pentru.

Abordarea ecologică

Al doilea fir, împletit cu primul, e cel ecologic. Ni s-a zis că e o tehnologie nouă, cu bună gestionare a riscurilor. Poate că da. Ce motiv am avea să nu-l credem pe d-l Şova, care e un om ono­rabil? Numai că, dacă proiectul e în regulă, el va fi pus în operă tot de buldozeristul Dorel, că n-o să aducă nimeni muncitori din Canada. Pot eu avea încredere în statul român, de la inspectorii Agenţiei de Mediu până la cei ai Agenţiei pentru Resurse Mi­nerale, că vor supraveghea atent res­pectarea tehnologiei, la construcţie şi operare? Câţi inspectori există acum, la minele actuale, care sunt o jale? Şi o vor face consecvent, în viitorii 30 de ani? Nu vor fi rateuri, nu doar din cauza corupţiei, dar şi a prostiei? Precedentele nu mă încurajează.
Pe de altă parte, nici respingerea nu e simplă, pentru că alternative nu prea există într-o zonă premontană înaltă, genul care se depopulează inexorabil în toată Europa; impropice pentru agri­cultură, că n-avem subvenţiile ma­sive ale Tirolului pentru a ţine ine­ficient văcuţe pe păşuni alpine, doar ca să fie pitoresc; şi zero interes tu­ris­tic. Iluzia agroturismului a fost ali­mentată înainte de criză doar de bula imobiliară, care, la noi, s-a suprapus ne­fericit pe creşterea finanţărilor SAPARD şi a lăsat în urmă sute de pensiuni finalizate sau doar începute, prin locuri unde nu va veni nimeni niciodată, pentru că nu e nimic de văzut. Pe scurt, din motive eco aş fi 33% pentru şi 66% împotriva pro­iectului.

Procedura administrativă

În fine, ultima temă e cea a mecanicii administrative prin care guvernul a trimis legea în parlament – sau nu, nu se ştie. Cu prevederi discutabile; cu un premier simultan pro şi con­tra, ce semnează proiectul apoi roagă Camerele să-l respingă(?!); cu un mi­nistru al Mediului care vrea să dea aviz după ce votează parlamentul(!) şi alte asemenea bazaconii fără pre­cedent care decredibilizează gu­ver­na­rea, n-ai cum să fii decât 100% îm­potrivă.
Per medie, iese deci 66% contra pro­iectului, care astfel se respinge.

Sorin Ioniţă

Sorin Ioniţă este analist de politici publice ExpertForum (EFOR)

Sursa
Revista 22

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *