Acasă » Analize » 3,4 miliarde de lei în programele AFM pentru energie

3,4 miliarde de lei în programele AFM pentru energie

30 decembrie 2021
Analize
energynomics

Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) are în prezent 8 programe în derulare. Două dintre ele țin de înnoirea parcului auto (Rabla Clasic și Rabla Plus), un al treilea de încurajarea achiziției de electrocasnice cu consum redus de energie electrică (Rabla pentru electrocasnice). Celelalte cinci adună un buget cumulat de 3,4 miliarde de lei, care ar putea începe să fie investiți încă din 2022.

Programul Casa Eficientă Energetic a fost lansat în septembrie 2020 și a publicat în august 2021 prima lista de beneficiari. Au urmat încă 5 liste, pentru un total de 343 de proiecte aprobate și un buget total alocat de 17,1 milioane de lei. Valoarea medie a finanțării aprobate era la final de noiembrie de 50.000 de lei, la 71% față de nivelul maxim care poate fi acordat prin acest proiect. Programul Casa Eficientă Energetic are la dispoziție un buget de 430 de milioane de lei, alocat deocamdată doar în procent de aproape 4%. AFM acoperă maximum 60% din costul lucrărilor de eficientizare energetică a clădirilor deținute de persoane fizice, incluzând lucrări precum reabilitarea termică a clădirii, instalarea de sisteme de încălzire și de preparare a apei calde de consum, sisteme centralizate de ventilație mecanică, modernizarea sistemelor de iluminat, introducerea de tâmplărie cu vitraj și sisteme de umbrire.

Programul a fost preluat de câțiva mari furnizori de servicii energetice, precum ENGIE România, și este de așteptat să evolueze favorabil în 2022.

Programul Eficiență energetică în clădiri publice a fost lansat pe 20 septembrie 2021 și sunt așteptate depunerile de cereri de finanțare până pe 19 aprilie 2022. Programul se adresează tuturor unităților administrativ-teritoriale și instituțiilor publice din subordinea/în coordonarea administrației publice locale. Bugetul disponibil este de 1,4 miliarde lei, iar finanțarea se acordă în procent de maximum 100% din cheltuielile eligibile, în limita sumelor ce pot fi acordate pentru fiecare categorie de solicitanți: de la 3 milioane de lei, pentru comune cu mai puțin de 5.000 de locuitori, până la 10 milioane de lei pentru municipiile mari. Fiecare sector din București are la dispoziție 12 milioane de lei. Beneficiarii pot folosi fondurile pentru modernizarea și creșterea eficienței energetice a clădirilor publice, contribuind în același timp la îmbunătățirea calității mediului prin reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, precum și la reducerea consumului anual de energie primară și promovarea utilizării surselor regenerabile de energie.

Și aici, prin implicarea marilor companii, precum Enel X România, este de așteptat ca programul să demareze în forță în 2022.

Din 25 noiembrie 2021, autoritățile publice interesate pot depune proiecte de finanțat prin “Iluminat public”, un program care are la dispoziție un nou buget de 500 de milioane de euro. În 2020, 271 municipalități au fost acceptate în acest program și au primit finanțări însumând peste 145 de milioane de lei. În 2021 au fost acceptate în program 387 de municipalități, pentru care au fost aprobată o sumă totală de aproape 225 de milioane de lei. Așadar, un avans puternic în ceea ce privește numărul de beneficiari (42,8%) și sumele oferite de AFM (55%).

Programul sprijină unitățile administrativ-teritoriale să obțină fonduri pentru îmbunătățirea sistemului de iluminat public stradal prin folosirea unor tehnologii mai eficiente care să reducă semnificativ consumul de energie și, implicit, factura publică. Finanțarea se acordă în procent de până la 100% din cheltuielile eligibile ale unui obiectiv de investiție și în limita sumelor ce pot fi acordate pentru fiecare categorie de solicitanți, de la maximum 1.000.000 de lei pentru comune cu mai puțin de 5.000 de locuitori, până la un maximum de 6 milioane de lei pentru municipiile mari. Pentru București, plafonul maxim este de 25 de milioane de lei. „Înscrierile în aplicație se realizează în limita a 150% a bugetului alocat programului”, a precizat AFM.

Potrivit președintelui Administrației, Lorand Fulop, din acest an s-a îmbunătățit atât programul, cât și modul de aplicare. “În primul rând, am digitalizat întregul proces, astfel toată procedura se derulează exclusiv online. Acesta reprezintă un avantaj major pentru beneficiari, care nu mai sunt nevoiți să se deplaseze la sediul AFM cu sute de pagini de documente, sau să piardă ore întregi la cozi, așa cum se întâmpla în anii trecuți. Totodată, am redus termenele și am eficientizat procedura de analiză, pentru ca beneficiarii să poată începe implementarea cât mai rapid. O altă noutate importantă este că acum programul prevede și extinderea sau completarea sistemelor existente, și nu doar înlocuirea acestora”, a declarat Lorand Fulop.

Inițiat în septembrie 2016, programul “Infrastructură verde” își propune să contribuie la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea infrastructurii pentru vehiculele de transport rutier nepoluant din punct de vedere energetic: stații de reîncărcare pentru vehicule electrice în localități. Site-ul AFM indică patru proiecte finalizate în 2018, finanțate prin acest program cu peste 555.000 de lei. În 2019 s-au mai realizat două proiecte, la finanțarea cărora AFM a contribuit în total cu 194.360 de lei. În total, deci, abia 750.000 de lei, printr-un program care punea la dispoziție 70 milioane lei, sumă care ar fi acoperit instalarea a circa 420 de stații de încărcare cu putere normală și a altor 420 de stații de încărcare rapidă. Noua formă a programului are un buget de 500 de milioane de lei, disponibil pentru 11 categorii de instituții publice și unități administrativ-teritoriale. Finanțarea se acordă în procent de 100% din cheltuielile eligibile, cu o sumă maximă de 190.000 lei alocată pentru instalarea unei stații de reîncărcare. AFM poate acorda și plăți reprezentând avans, dar nu mai mult de 30% din valoarea contractului. Aplicația informatică în care vor putea fi depuse solicitările, până pe data de 31 martie 2022, va permite înscrierea solicitanților doar până la momentul atingerii pragului de 150% din totalul bugetului alocat.

Dacă se va bucura de mai mult succes, programul “Infrastructură verde” versiunea 2021-2022 ar putea acoperi instalarea a minimum 2.630 de stații de încărcare noi în România.

Pe 20 decembrie 2021 este programat să înceapă și noua ediție a programului “Casa Verde – Fotovoltaice”. Bugetul alocat este constituit din ceea ce a rămas nefolosit până în prezent. Calculele Energynomics arată că prima sesiune a programului nu va reuși să cheltuiască mai mult de 300 de milioane de lei din bugetul de 536 de milioane de lei, chiar dacă interesul beneficiarilor este considerabil.

Prima sesiune a fost puternic criticată de potențialii beneficiari pentru birocrația excesivă și durata mare de analiză a proiectelor, gravele probleme de funcționare ale aplicației informatice și schimbarea regulilor în timpul procedurii de evaluare. De asemenea, rambursarea sumelor se face cu mare întârziere.

În ultima parte a anului 2021, AFM a mai comunicat aprobarea a 566 de dosare, însemnând o finanțare totală de încă 11,3 milioane de lei. La finalul lunii noiembrie, aplicația AFM arată că sunt depuse 13.686 de dosare de finanțare, iar suma fondurilor solicitate depășea 537 de milioane de lei. Cele mai multe cereri veneau din regiunea București-Ilfov (2.203), iar cele mai puține din regiunea Sud-Est (1.250).

—————————————-

Articolul a apărut inițial în numărul din decembrie 2021 al Energynomics Magazine.

Dacă vrei să primești prin curier revista Energynomics, în format tipărit sau electronic, scrie-ne la adresa office [at] energynomics.ro, pentru a te include în lista de distribuție. Toate numerele anterioare sunt accesibile AICI, în format electronic.1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *