ANRE a solicitat CNA aprobarea unui mesaj de interes public cu privire la liberalizarea pieţei de energie

0

Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie (ANRE) a solicitat Consiliului Naţional al Audiovizualului aprobarea unui mesaj de interes public, care va fi difuzat gratuit la televizor pentru a informa oamenii cu privire la liberalizarea pieţei de energie, a declarat Zoltan Nagy-Bege, vicepreşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Energie (ANRE).

“Voi participa astăzi (marţi – n.r.) în plenul şedinţei board-ului Consiliului Naţional al Audiovizualului (CNA) pentru a susţine o solicitare depusă încă din cursul anului trecut prin care solicităm CNA să aprobe un mesaj de interes public pe tema liberalizării pieţelor de energie, mesaj care dacă se aprobă va fi difuzat gratuit în mijloacele audiovizuale şi sperăm că în această perioadă de şase luni să ajungă cât mai multe informaţii la consumatori, pentru că este în interesul lor să fie informaţi şi este în avantajul lor să ia o decizie, să nu rămână inactivi în piaţa de serviciu universal”, a precizat Bege.

Totuşi, în opinia sa, tot scandalul legat de liberalizare nu a fost cauzat de lipsa de informare a oamenilor, ci de faptul că preţurile au crescut foarte mult de la 1 ianuarie 2021.

“Aş dori să vorbesc despre mult contestata liberalizare şi care a fost abordarea ANRE. (…) Deşi toată lumea a încurajat teoria că scandalul liberalizării a fost declanşat de lipsa de informare a oamenilor, aş vrea să contrazic această teorie, pentru că eu cred că scandalul este din cauza acestei creşteri de preţ, care poate fi şi de 20%. Legal, ANRE nu avea posibilitatea să oblige furnizorii de ultimă instanţă să aplice alt preţ de la 1 ianuarie decât preţul de serviciu universal. Alimentarea cu energie electrică fiind un serviciu universal peste tot în UE, avem şase furnizori de ultimă opţiune calificaţi în 2020, ei sunt singurii care sunt îndreptăţiţi să ofere acest preţ de serviciu universal, ei şi-au asumat acest rol, erau singurii care puteau fi obligaţi şi preţul de serviciu universal era singurul la care puteau fi obligaţi să preia acei consumatori care la finalul anului 2020 nu au optat pentru un contract pe piaţa concurenţială”, a arătat Bege, citat de Agerpres.

El a subliniat că furnizorii sunt cei care trebuie să informeze clienţii, nu ANRE, iar consumatorii trebuie să manifeste şi ei interes pentru acest subiect.

“Da, recunosc, ANRE nu şi-a asumat acest rol de a informa direct consumatorii. Noi nu ne puteam asuma acest rol, pentru că nu avem mijloace să facem acest lucru. În schimb, furnizorii au. Au această obligaţie asumată prin licenţa de furnizare…Evident, este nevoie şi de un minim interes din partea consumatorilor, să facă un pas, să ia o decizie şi să nu mai fie serviţi 100% de alţii”, a precizat vicepreşedintele reglementatorului.

Bege a explicat că, de fapt, preţul pe care îl plăteau până acum consumatorii casnici era prea mic. Aceasta deoarece, pentru a pune în aplicare OUG 114, clienţii casnici au primit până acum energie de la cei mai ieftini producători, Hidroelectrica şi Nuclearelectrica.

“ANRE nu mai poate avea acum absolut nicio intervenţie în piaţă, conform reglementărilor europene. Până acum am obligat Hidroelectrica şi Nuclearelectrica să livreze către consumul casnic energie la preţ de costuri plus 5% şi nu cred că mai reuşeşte cineva acum să livreze cantităţi consistente în piaţă la acest preţ”, a subliniat el.

Share.

Lasă un comentariu