Acasă » Electricitate » Volker Raffel, CEO, E.ON România România este o destinație bună pentru investiții

Volker Raffel, CEO, E.ON România România este o destinație bună pentru investiții

17 decembrie 2021
Electricitate
energynomics

Volker Raffel a preluat responsabilitățile privind conducerea afacerilor E.ON în România, în calitate de CEO, cu un nou Consiliu de Administrație, în luna august anul acesta. Cu toate acestea, Volker Raffel nu este străin de peisajul energetic local, deoarece a fost implicat chiar de la începutul intrării E.ON pe piața energetică românească, începând cu anul 2004, și a lucrat până în anul 2005 în calitate de director general adjunct al fostei companii E.ON Moldova Distribuție. Dincolo de pandemie cu provocările ei și de explozia prețurilor în acest an, piața locală se schimbă rapid, pentru a se adapta la strategiile și reglementările europene. Am discutat cu Volker Raffel despre toate acestea și am descoperit direcția spre care se îndreaptă E.ON România!

Stimate domnule Volker Raffel, spuneți-ne câteva cuvinte despre amprenta companiei în România și, de asemenea, despre investițiile pe care E.ON le-a făcut în ultimii 16 ani, cu impactul acestora asupra infrastructurii energetice din România.

E.ON și-a luat un angajament important față de România în 2005, când a achiziționat fostele companii de vânzare și distribuție a energiei electrice și gazelor naturale, deținute de stat. Am declarat atunci că nu dorim să fim doar un acționar majoritar al companiilor nou achiziționate, ci și un partener de încredere și un investitor pe termen lung care să întărească organizațiile din România, oferind transfer de know-how.

Grupul german E.ON este unul dintre liderii pieței energetice, iar prezența sa în România s-a întărit timp de 16 ani. Companiile principale ale grupului sunt Delgaz Grid și E.ON Energie România, care desfășoară distribuție, furnizare de energie și soluții energetice pentru aproximativ 3,3 milioane de clienți.

Infrastructura pe care am preluat-o era într-o stare mai degrabă precară din mai multe motive, dar în special din cauza calității slabe a instalațiilor, construite în anii ’90. Era o perioadă dificilă de tranziție în România, și acest lucru era reflectat de asemenea în calitatea slabă a serviciilor pentru clienți.

Ne-am angajat la investiții substanțiale pentru  modernizare și am făcut acest lucru de-a lungul anilor. Din cele aproximativ 1,8 miliarde de euro investite de E.ON în perioada 2005-2020, circa 1,3 miliarde de euro au fost direcționate în segmentul distribuției de energie electrică și gaze naturale. Peste 8.500 km din rețeaua de gaze naturale și aproximativ 6,850 km din rețeaua de energie electrică au fost modernizați. Rețeaua de distribuție a gazelor naturale a fost extinsă cu peste 2.200 km, iar rețeaua de distribuție a energiei electrice a fost extinsă cu aproximativ 2.800 km. În segmentul de gaze, numărul clienților conectați a crescut cu 56%, de la 1,2 milioane în 2005 la 1,87 milioane în prezent, în timp ce în zona de energie electrică numărul de clienți conectați a crescut cu aproximativ 11%, de la 1,35 milioane în 2006, la 1,52 milioane în 2020.

Prin intermediul investițiilor în digitalizarea și automatizarea rețelei de energie electrică, am reușit să reducem frecvența penelor de curent de 6 ori, iar durata acestora de 9 ori. Având în vedere progresul pe care l-am obținut, anul trecut am reușit să fim cei mai buni din România. Scurgerile de gaze au fost reduse semnificativ, la o treime din valoarea lor inițială și, astfel, siguranța rețelei a crescut de asemenea.

În paralel, E.ON a hotărât acum câțiva ani să aibă în România companii de servicii pentru întregul grup E.ON, precum și o companie de dezvoltare software; aceasta este o altă dovadă a angajamentului nostru față de piața din România.

Schimbarea statutului din furnizor tradițional de energie și gaze într-o companie orientată spre soluțiile de inovare și digitalizare pentru clienți a fost una dintre marile provocări ale acestor ani. În prezent, portofoliul nostru pentru companii și municipalități include, de exemplu, soluții pentru producția de energie electrică descentralizată de înaltă eficiență, precum, printre altele, cogenerare, trigenerare sau soluții fotovoltaice și iluminat inteligent. Pentru clienții rezidențiali, am dezvoltat soluții integrate de încălzire, aer condiționat, asistență tehnică, energie regenerabilă produsă acasă și mobilitate electrică.

În afară de măsurile de urgență legate de situația excepțională din această toamna și iarnă, există alte modificări legislative/de reglementare cu impact semnificativ asupra afacerii E.ON în România ce vor fi implementate în curând?

Sunt convins că România este un loc foarte bun pentru investiții și de aceea am hotărât să grăbim modernizarea rețelelor noastre din cadrul companiei de distribuție și să investim în mobilitate electrică, fotovoltaice pentru prosumatori și multe alte soluții pentru clienți. Desigur, în primul rând, trebuie să găsim soluții pentru iarnă aceasta. De asemenea, avem câteva idei pentru dezvoltarea suplimentară a infrastructurii energetice din România.

Pentru o mai mare predictibilitate a piețelor energetice, toți jucătorii trebuie să înceapă să vândă și să cumpere energie nu doar pe termen scurt, de exemplu pentru următoarele câteva săptămâni sau următoarele luni, ci mai degrabă deja pentru următorii doi ani. Iar cadrul legislativ și de reglementare trebuie să reflecte acest lucru.

În ceea ce privește gazele, volumele suplimentare din Marea Neagră ar fi foarte binevenite, așa cum o demonstrează situația din această iarnă. România are marele avantaj de a dispune astfel de oportunități și ar trebui să le folosească în curând.

În ceea ce privește energia electrică, este adevărat că energia regenerabilă va fi o parte foarte importantă a viitoarei producții de energie electrică, dar avem nevoie de energie și când nu suflă vântul, iar pentru aceasta gazul este încă necesar pentru câteva decenii, pe termen lung urmând să fie înlocuit de biometan și hidrogen.

Cu privire la cadrul legislativ pentru industria noastră, avem nevoie de o dezbatere în legătură cu strategia de gazificare. Cum prețurile mari ale gazelor conduc la reducerea consumului, vedem că o parte din noua infrastructură este utilizată ineficient. Pentru că rețelele noi de gaze costă bani, iar aceste costuri duc la creșterea tarifelor de distribuție a gazelor pentru toată lumea, aceste investiții ar trebui făcute doar în situațiile cele mai bune.

Este E.ON România interesată de dezvoltarea noilor conducte de distribuție a gazelor cu finanțare europeană?

Delgaz Grid a majorat semnificativ investițiile în rețelele de energie electrică și gaze naturale în ultimii ani. Pentru anul acesta, am bugetat investiții de aproximativ 666 milioane lei (136 milioane euro) – cu aproximativ 50% mai mari față de 2019, anul dinainte de pandemia de COVID-19. Pentru anul viitor, ne-am propus investiții record, de peste 910 milioane lei (180 milioane euro), pentru a accelera investițiile în modernizare, extindere și digitalizarea rețelelor – creștere cu aproximativ 100% față de 2019.

Extinderea sistemului de distribuție pentru conectarea noilor consumatori este unul dintre obiectivele noastre. Din acest motiv, am alocat anul acesta aproximativ 34 de milioane de euro, reprezentând o creștere de aproximativ 300% față de anul trecut. Pentru anul viitor, am alocat 54 de milioane de euro, de cinci ori mai mult decât în 2020.

Sprijinim decizia autorităților române de a pleda pentru includerea gazelor naturale în taxonomia UE. Ar fi foarte bine pentru dezvoltarea rețelelor de gaze să beneficieze de fonduri europene, dar acest lucru depinde de deciziile Comisiei Europene. Un compromis care ar permite încă finanțarea extinderii și modernizării rețelelor de distribuție ar fi condiționarea finanțării de adăugarea în sistem a gazelor verzi – cu un accent special pe hidrogen, deși nici alte gaze, precum biometanul și gazul sintetic, nu ar trebui excluse din politicile publice.

Susținem complet faptul că gazul natural este un avantaj strategic pe care România trebuie să-l exploateze în beneficiul cetățenilor săi, dar autoritățile ar trebuie să încerce să pledeze pentru separarea dintre rețelele hydrogen-ready și obiectivul de a furniza imediat combustibil ecologic.

Credem că investițiile necesare pentru a introduce hidrogenul sunt cea mai sigură cale pentru a maximiza absorbția fondurilor europene. Cu toate acestea, este imperativ ca în următoarea perioada autoritățile să-și concentreze eforturile pe stabilirea normelor tehnice privind hidrogenul, precum și pe stabilirea unui cadru de reglementare adecvat pentru investiții, deoarece rețelele hydrogen-ready necesită componente speciale ale infrastructurii și costuri de exploatare mai mari.

De asemenea, reiterăm faptul că Grupul E.ON are o expertiză relevantă în lucrul cu hidrogenul, una dintre prioritățile noastre fiind să asigurăm transferul de know-how în România, care ar trebui folosit apoi și în relația cu autoritățile relevante.

Va așteptați ca segmentul serviciilor să devină mai important pentru E.ON în România sau distribuția va rămâne principala sursă de venituri pentru grup?

Atât activitatea de distribuție, cât și soluțiile pentru clienți sunt direcții strategice de importanță egală pentru afacerea E.ON. Într-adevăr, venitul din activitatea de distribuție este ceva mai mare dacă luăm în considerare EBIT consolidat al Grupului E.ON România. De asemenea, ne așteptăm ca această situație să continue și în următorii ani.

Pe de altă parte, există o creștere a veniturilor din soluții în totalul veniturilor care include și veniturile din activitățile de furnizare a gazelor naturale și energiei electrice. De exemplu, din 2018, când am început să furnizăm soluții pentru companii și municipalități, vânzările noastre pe acest segment au crescut de 15 ori, datorită proiectelor fotovoltaice și celor de eficiență energetică la scară largă. În același timp, soluțiile noastre de încălzire, răcire și mobilitate electrică pentru clienții rezidențiali aduc valoare adăugată afacerii noastre. Astfel, ne așteptăm ca veniturile din soluții să continue să crească ca proporție în următorii ani, ca parte a veniturilor totale din acest segment.

Care este rolul serviciilor de eficiență energetică în abordarea pe care o aveți în vedere pentru viitorul apropriat?

Eficiența energetică este un pilon central al sistemului energetic al viitorului, iar interesul în creșterea eficienței consumului de energie electrică și gaze naturale este, cu siguranță, o parte din ce în ce mai importantă în decizia de achiziție a unui serviciu sau produs. Acest lucru poate fi văzut în creșterea cererii pentru soluțiile și serviciile noastre care pun eficiența energetică pe primul loc și oferă clienților posibilitatea de a face economii în facturile lor.

În segmentul consumatorilor casnici, de exemplu, avem o creștere cu 45% a cererii pentru soluția noastră de încălzire în primele nouă luni ale anului, comparativ cu perioada similară a anului trecut. Datorită tehnologiei în condensare și a clasei de eficiență energetică ridicată, această soluție poate duce la o reducere a consumului de gaze naturale cu până la 30%. Pentru soluția noastră de răcire cu tehnologie inverter, care asigură o reducere a consumului de energie cu până la 33%, am avut o creștere a cererii de peste 100% pentru cele nouă luni ale acestui an, față de aceeași perioadă a anului trecut.

În ceea ce privește companiile și municipalitățile, există și o creștere semnificativă a cererii de servicii de eficiență energetică și a serviciilor noastre de audit și management energetic. Această cerere este generată în principal de dorința beneficiarilor de a-și reduce amprenta de carbon care vine odată cu procesul de generare și de a optimiza costurile cu energia.

De exemplu, auditul energetic este primul pas pentru adoptarea unei soluții personalizate de creștere a eficienței consumului energetic și este o parte integrantă a soluțiilor noastre. Utilizând acest serviciu, stabilim cu acuratețe consumul clientului, nivelul eficienței consumatorilor din sistem și putem identifica soluțiile adecvate, care arată și reducerea efectivă a costului. Serviciul de management al energiei adaptat unităților administrativ-teritoriale și cel pentru clienții persoane juridice oferă clienților posibilitatea de a monitoriza, în timp real, nivelurile tuturor consumatorilor de energie din rețea și reprezintă baza reală pentru dezvoltarea programului nostru de îmbunătățire a eficienței energetice

Pe de altă parte, toate unitățile fotovoltaice pe care le construim, dar și toate proiectele noastre de iluminat, care sunt și au fost dezvoltate și implementate până în prezent, includ atât audit energetic, cât și management energetic.

În același timp, se constată un nivel mai ridicat de disponibilitate din partea autorităților, în ceea ce privește monitorizarea și controlul principalilor consumatori de energie, cum ar fi iluminatul public. Noul sistem inteligent de iluminat public poate reduce consumul de energie electrică cu 47%.

Ați anunțat recent că aveți în portofoliul din România sute de proiecte fotovoltaice. Vă așteptați să continue această tendință?

Atingerea obiectivului României pentru 2030, privind cota de 30,7% din capacitatea de producție a energiei electrice din surse regenerabile, ar trebui să ducă la o capacitate de producție suplimentară instalată în surse regenerabile, de aproximativ 7.000 MW, din care aproximativ 3.700 MW din surse fotovoltaice.

Astfel, vedem aici un potențial de creștere foarte bun pentru soluțiile fotovoltaice pentru companii. Din ce în ce mai multe companii din România, precum și din întreaga Europă, aleg modele de afaceri durabile și suntem aici pentru a le oferi soluții de ultimă oră, adaptate la nevoile lor. De exemplu, partenerii noștri activează într-o mare varietate de sectoare economice, precum industria auto, chimică și petrochimică, alimentară, centre logistice, centre comerciale și clădiri de birouri, mari comercianți cu amănuntul, producători industriali din diverse industrii etc.

De asemenea, în segmentul rezidențial, putem vedea că numărul prosumatorilor a crescut semnificativ. De exemplu, dacă până la sfârșitul anului 2020 aveam aproximativ 120 de prosumatori conectați la rețea, după primele 9 luni ale acestui an avem aproximativ 1.580 prosumatori, respectiv o creștere de 13 ori. Credem că tendința se va accentua dacă vor continua programele guvernamentale care sprijină dezvoltarea micilor producători de energie. Potrivit ANRE, vor fi aproximativ o jumătate de milion de mici prosumatori în România în mai puțin de zece ani.

Anul trecut am lansat E.ON Solar Home, soluția completă pentru panouri fotovoltaice, cu aplicații de putere cuprinse între 3 kW și 15 kW, pentru clienții casnici din trei județe, iar din aprilie anul acesta ne-am extins oferta în alte șapte județe. În prezent, analizăm extinderea capacității de instalare și în alte județe.

Distribuția digitalizată și decarbonizarea – acesta este viitorul industriei energetice. Ce înseamnă acest lucru pentru E.ON România, angajații, clienții și partenerii săi de afaceri?

Eforturile noastre sunt direcționate spre furnizarea de soluții și produse inteligente, sustenabile și la cheie, aducându-ne astfel contribuția la o lume decarbonizată. Dorim să ne sprijinim clienții pentru a-și produce propria energie verde, pentru a-și crește nivelurile eficienței energetice, a trece la mobilitate electrică și să atingem astfel împreună obiectivele din domeniul climei.

Cheia sustenabilității sunt parteneriatele puternice și de aceea punem clientul în centrul activităților noastre.

Pentru a ne atinge obiectivele de digitalizare, noile tehnologii și inovația sunt răspunsuri clare și obligatorii pentru viitor. Pentru noi, digitalizarea înseamnă servicii care aduc cu ele simplitate, economie de timp, mobilitate, deschidere, ușurință și claritate în relația cu clienții noștri.

Tranziția energetică și descentralizarea care vine odată cu producția de energie din surse regenerabile, procesul tehnologic, cuplarea sectorială și digitalizarea transformă rețeaua electrică într-o „rețea inteligentă”. Rețelele noastre vor evolua în platforme inteligente care vor gestiona un mix complex de energie, dar și fluxuri de date. Rețelele de energie – linii electrice, posturi de transformare, contoare inteligente și conexiunile de date care le permit să comunice vor fi internetul energiei. Sistemul energetic digitalizat va crea noi perspective și noi oportunități pentru oameni, companii și comunități.

Doar împreună cu partenerii noștri, într-o comunitate conectată, putem crea un viitor mai verde și mai sustenabil, care este obiectivul nostru strategic.

_____________________________________________

Articolul a apărut inițial în numărul din decembrie 2021 al Energynomics Magazine.

Dacă vrei să primești prin curier revista Energynomics, în format tipărit sau electronic, scrie-ne la adresa office [at] energynomics.ro, pentru a te include în lista de distribuție. Toate numerele anterioare sunt accesibile AICI, în format electronic.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *