Acasă » Interes general » Românii nu se grăbesc să cumpere autoturisme electrice, deși subvenția atinge 12.000 lei

Românii nu se grăbesc să cumpere autoturisme electrice, deși subvenția atinge 12.000 lei

12 noiembrie 2013
Interes general
Bogdan Tudorache

Un singur român a achiziționat anul acesta un autoturism electric. Acesta este rezident în Moineşti, judeţul Bacău și este singurul solicitant validat de Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM) pentru a beneficia de reducerea de 12.000 de lei acordată de stat.

Deasemenea, în programul de subvenționare a mașinilor electrice s-au înscris doar doi ofertanți, Mitsubishi și Renault-Nissan.

AFM, care gestionează Programul de promovare a vehiculelor de transport nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic, a deschis, din 14 octombrie, sesiunea de înscriere în program pentru producători şi pe cea pentru solicitanţi, termenele stabilite pentru fiecare fiind ulterior prelungite până la 1 noiembrie.

Astfel, singurul solicitant validat este din Municipiul Moineşti, care a solicitat un singur „ecotichet” de 12.000 de lei, pentru achiziţionarea unui singur automobil.

Producătorii validaţi în program, de la care solicitantul îşi poate cumpăra automobilul electric, sunt reprezentați de SC M Car Trading SRL şi Renault Commercial Roumanie SRL.

SC M Car Trading SRL este dealer pentru Mitsubishi, având în ofertă un singur model de automobil electric – Mitsubishi i-MiEV. Modelul este importat din 2011, dar nu a făcut încă obiectul unei achiziţii în România, au precizat pentru Mediafax reprezentanţii dealer-ului. Preţul automobilului fără reduceri este în jur de 36.000 de euro, cu TVA.

Renault Commercial Roumanie oferă de asemenea un singur model cu motor electric – Kangoo Z.E., al cărui preţ de catalog este de 21.452 de euro, cu TVA, neincluzând însă şi bateria care se închiriază cu 78 de euro/lună pentru 36 de luni la un rulaj de maxim 10.000 de kilometri pe an, potrivit reprezentanţilor firmei.

Bugetul alocat Programului de promovare a vehiculelor de transport nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic este de 1.200.000 de lei, respectiv pentru 100 de ecotichete.

Ghosn, Renault-Nissan: Piaţa automobilelor electrice a rămas cu 4-5 ani în urma aşteptărilor

Vânzările de automobile electrice au rămas cu 4-5 ani în urma aşteptărilor, din cauza absenţei unor reţele extinse de staţii de încărcare, a declarat într-un interviu pentru Financial Times directorul general al Renault-Nissan, Carlos Ghosn.

Ghosn admite că piaţa automobilelor electrice nu se ridică la aşteptările sale anterioare.

Renault şi Nissan au derulat investiţii de ordinul miliardelor de dolari în dezvoltarea de automobile electrice, iar Ghosn a devenit un promotor entuziast al acestui nou tip de propulsie pentru transportul personal.

Renault şi Nissan vizau vânzarea a 1,5 milioane de automobile electrice până în 2016.

„Nu vom ajunge acolo. La viteza actuală, cred că ţinta va fi atinsă mai degrabă cu patru-cinci ani mai târziu”, a declarat Ghosn.

În pofida promovării intense, a investiţiilor uriaşe şi presiunilor exercitate de guverne asupra industriei, automobile electrice au costuri mari de producţie, iar viabilitatea lor este limitată de autonomia scăzută şi absenţa unei infrastructuri dezvoltate de staţii de reîncărcare a bateriilor.

Renault şi Nissan au vândut în ultimi 5 ani un total de peste 120.000 de automobile electrice, alianţa franco-japoneză fiind cel mai mare producător din lume pe acest segment. Nissan Leaf este cel mai bine vândut model electric la nivel mondial, cu 85.000 de unităţi în circulaţie.

Absenţa reţelelor de staţii de încărcare a afectat semnificativ vânzările şi a forţat cele două companii să-şi tempereze aşteptările.

„Trebuie să recunoaştem că merge mai greu decât ne aşteptam. Credeam că dezvoltarea infrastructurii va fi mai rapidă. Nu cred că principala problemă este costul maşinilor. Principala problemă este infrastructura. Este normal. Nu aş cumpăra o maşină pe benzină dacă nu ar exista staţii de alimentare cu benzină”, a explicat Ghosn pentru FT.

Pe pieţe precum Norvegia sau statul american California, subvenţiile generoase acordate e autorităţi celor care cumpără automobile electrice şi reţelele extinse de staţii de încărcare au susţinut cererea pentru automobile electrice, iar vânzările au crescut puternic.

Analiştii consideră că piaţa maşinilor cu baterii ar putea fi stimulată în viitorul apropiat de investiţiile giganţilor germani Volkswagen şi BMW, care fac primii paşi pe noul segment al industriei auto.

„Astăzi suntem singuri, dar concurenţa vine. Competitorii noştri germani s-au anunţat. Vor fi principalii noştri concurenţi, şi cam asta este. Alte companii au anunţat câte un model pe ici, pe colo”, a afirmat Ghosn.

Renault şi Nissan analizează o colaborare cu Mitsubishi Motors, inclusiv pentru maşini electrice

Renault şi partenerul de alianţă Nissan Motor analizează o posibilă colaborare cu producătorul nipon Mitsubishi Motors, inclusiv cooperarea în privinţa autovehiculelor electrice.

Compania franceză Renault controlează o participaţie de 43,4% la Nissan, care la rândul său deţine 15% din acţiunile Renault. Alianţa Renault-Nissan are deja colaborări importante cu alţi producători auto, inclusiv Daimler şi Dongfeng Motor (China).

Cele două companii partenere trec prin schimbări la nivelul managementului, în timp ce Ghosn încearcă să calmeze temerile privind încetinirea creşterii, mai ales la Nissan, scrie New York Times.

Parteneriatele sunt încheiate de companii pentru a reduce costurile de dezvoltare şi producţie.

Nissan operează deja o companie mixtă cu Mitsubishi, denumită NMKV. Cei doi constructori au anunţat că intenţionează să dezvolte în comun o nouă maşină din clasa mică, inclusiv o variantă electrică, pe care să o vândă la nivel global.

Autor: Bogdan Tudorache

Activ în presa economică și de afaceri de 26 de ani, Bogdan a absolvit Dreptul, apoi a urmat cursuri intensive de economie și Business English. A avansat până în poziția de redactor-șef încă din 2006 și a asigurat managementul și politica editorială pentru numeroase publicații economice dedicate în special comunității investitorilor străini în România. Din 2003 și până în 2013 a fost activ mai ales în sectorul financiar-bancar. A început colaborarea cu Energynomics în 2013, remarcându-se prin cunoștințe avansate ale piețelor, comunităților de afaceri și un stil editorial matur, atât în limba română, cât și în engleză.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *