Acasă » Electricitate » PATRES: Doar clienții vulnerabili ar trebui să beneficieze de prețuri reglementate

PATRES: Doar clienții vulnerabili ar trebui să beneficieze de prețuri reglementate

27 februarie 2019
Electricitate
energynomics

Senatorii Comisiei pentru buget-finanțe au reluat marți dezbaterile în vederea adoptării unui raport la proiectul de lege pentru aprobarea OUG 114/2018 privind instituirea unor măsuri în domeniul investițiilor publice și a unor măsuri fiscal-bugetare. Vor fi analizate, împreună cu reprezentanții Ministerului Finanțelor, amendamentele nou-propuse. Se dorește ca proiectul de lege să treacă de Senat până la 1 martie și să intre săptămâna viitoare în dezbaterea comisiilor din Camera Deputaților.

“Beneficiarii de prețuri reglementate la energie electrică și gaze naturale ar trebui să fie doar clienții vulnerabili afectați de sărăcie energetică, nu toți consumatorii casnici”. Aceasta este solicitarea mai multor asociații de profil, adresată atât autorităților, cât și parlamentarilor. Organizația Patronală a Producătorilor de Energie din Surse Regenerabile din România s-a adresat senatorilor Comisiei de buget, finanțe cu propunerea de reanalizare a articolului 61 din OUG 14 în sensul că beneficiarii de prețuri reglementate la energie electrică, cât și la gaze naturale, să fie doar clienții casnici vulnerabili afectați de sărăcia energetică nicidecum toți consumatorii casnici, a declarat Viorel Lefter, președinte PATRES, citat de investenergy.ro.

Solicitarea este fundamentată în baza Directivei pentru Energie, parte a pachetului “Clean energy for all Europeans”, care specifică că beneficiarii de prețuri reglementate la energie vor fi doar clienții vulnerabili sau afectați de sărăcia energetică.

Reglementarea prețului energiei pentru consumatorul casnic pentru o perioadă de trei ani va avea efecte dezastruoase în piața de furnizare a energiei și asupra prețului energiei pentru consumatorii industriali, apreciază PATRES, atrăgând atenția că decizia Guvernului va conduce la reacții dure din partea Comisiei Europene. Măsura de plafonare a prețului gazelor de producție internă ar fi trebuit să-i vizeze doar pe consumatorii vulnerabili, iar, în lipsa identificării acestora până în prezent, să se refere doar la cantitățile de gaze destinate populației, nu la întreaga producție internă, au subliniat și reprezentanții Romgaz.

PATRES propune Comisiei senatoriale și eliminarea art. 2 alin. (31) din OUG nr. 33/2007 privind organizarea și funcționarea ANRE. Președintele organizației patronale a precizat: “O creștere de 20 de ori a contribuției către ANRE, de la 0,1% la 2%, alături de alte schimbări legislative operate începând cu anul 2013 în detrimentul sectorului nostru, și care au condus la pierderi financiare cuprinse între 1,5 -2 miliarde RON/an în perioada 2014-2017, vor avea ca efect intrarea în faliment a peste 25% dintre producători de energie din surse regenerabile. Industria energiei regenerabile nu dispune de mijloacele financiare să suporte această majorare, pentru care nu există nici o fundamentare economică, ce va genera excedente financiare mari deoarece nu există posibilitatea justificării costurilor în acord cu activitățile desfășurate de ANRE”.

În adresa transmisă Comisiei pentru buget-finanțe, PATRES mai subliniază că, în lipsa unei analize de impact elaborată la nivel de sistem energetic împreună cu toți factorii implicați, prevederile OUG 114/2018 vor conduce la disfuncționalități majore ale pieței energiei. Sub presiunea enormă provocată de creșterea poverii taxării, producătorii de energie din surse regenerabile vor să se adreseze Comisiei Europene, luând în calcul posibilitatea inițierii de demersuri legale împotriva prevederilor neconstituționale ale art. 2 din OUG nr. 114/2018.

Alături de PATRES, și alte asociații de profil cer senatorilor revizuirea Proiectului de Lege pentru aprobarea OUG nr. 114/2018 prin prisma acceptării argumentelor aduse. Reprezentanții operatorilor din energie solicită atenția parlamentarilor asupra efectelor OUG 114 pe termen scurt, dar și pe mediu și lung, respectiv: relocarea companiilor în care ponderea cheltuielilor cu energia este semnificativă în costul final și creșterea prețului energiei pentru consumatorul casnic după anul 2022.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *