Acasă » Electricitate » Mobilitatea electrică: soluţiile tehnice avansează, politicile publice încă nu

Mobilitatea electrică: soluţiile tehnice avansează, politicile publice încă nu

3 martie 2017
Distribuţie
Energy Breakfast Club 1 martie energynomics
energynomics

Mobilitatea electrică este una dintre tendinţele care remodelează discret transportul de suprafaţă şi pregătesc o revoluţie a modului de viaţă în marile oraşe. „Maşina electrică face mai mult decât să reducă poluarea prin scăderea emisiilor de noxe” – a fost ideea în care s-au regăsit toţi cei patru vorbitori invitaţi în ediţia din 1 martie a Energy Breakfast Club, al treilea eveniment dedicat de energynomics.ro problematicilor legate de mobilitate electrică. (Detalii despre evenimentul din 2015 şi despre evenimentul din 2016)

Dialogul a fost deschis de către Ştefan Roşeanu, preşedintele Asociaţiei pentru Mobilitate Metropolitană (AMM) şi director executiv al Cluster-ului ETL Mobility, care s-a referit la mobilitatea electrică a persoanelor, cu accent pe provocările în asigurarea unei mobilităţi urbane durabile.

2,3 miliarde de euro, disponibile pentru mobilitate durabilă

Obiectivele impuse la nivel european sunt departe de a putea fi atinse, a apreciat Ştefan Roşeanu, care a salutat totuşi că politicile UE privind trasportul public au îmbunătăţit contextul strategic şi operaţional din România, în această privinţă. Planurile de Mobilitate Urbană Durabilă sunt obligatorii pentru oraşele reşedinţă de judeţ şi pentru instituţiile care îşi propun să atragă finanţare din fonduri europene. Roşeanu a estimat că „aproximativ 2,3 miliarde de euro sunt disponibile pentru mobilitate durabilă, prin Axa 3 și Axa 4 din cadrul POR 2014-2020”. Numai o parte din aceşti bani vor merge către automobilele electrice şi staţiile de alimentare pentru acestea, sumele cele mai mari urmând să fie alocate pentru alte forme de transport electric: tramvaie, troleibuze, autobuze, căi ferate şi metrou.

DESCARCĂ PREZENTAREA LUI ŞTEFAN ROŞEANU

Prezenţi în asistenţă, reprezentanţi ai Autorităţii Fondului pentru Mediu au confirmat faptul că programul Ministerului Mediului pentru finanţarea instalării de staţii de încărcare electrică va continua. Până la sfârşitul lunii martie, AFM va comunica rezultatele primei sesiuni de colectare a dosarelor de finanţare. Programul de sprijin pentru rămâne una dintre priorităţile AFM, alături de programele Rabla şi Casa Verde.

Municipalităţile sunt interesate în principal de autobuzele electrice

O creştere masivă şi rapidă a parcului de maşini electrice din România nu poate fi anticipată şi nici de dorit în lipsa unei analize cu privire la presiunea suplimentară pe care acest fenomen ar pune-o pe sistemul de transport şi distribuţie a energiei electrice. „Încă nu se conştientizează, la nivelul primăriilor, toate provocările pe care tehnologia autovehiculelor electrice le ridică. Încă se vorbeşte doar despre câte autobuze electrice vrem să cumpărăm, câte autoutilitare electrice să cumpărăm etc”, a avertizat Ştefan Roşeanu. Se impun analize detaliate şi adaptate fiecărei municipalităţi pentru a identifica în avans punctele de racordare cele mai potrivite – ca simplu exemplu din ceea ce ar trebui să fie incluse în planurile de mobilitate ale marilor oraşe.

Oraşele care dispun de linii de tramvai, linii de troleibuze sau metrou continuă să investească în aceste forme de mobilitate electrică, iar un exemplu foarte bun este Clujul, a precizat Ştefan Roşeanu. Alte localităţi active şi interesate de autobuzele electrice mai sunt Timişoara, Suceava, Alba Iulia şi Slobozia, dar chiar şi oraşe limitările financiare sunt principalul obstacol, precum Târgovişte.

Sisteme de conectare dedicate mobilităţii electrice

Cătălin Marius Lepinzean a  vorbit despre Phoenix Contact E-mobility, o companie din cadrul grupului german Phoenix Contact, lider în domeniul producţiei de componente pentru conexiuni electrice şi pentru tehnologia automatizărilor industriale. Activ în Asia, Europa şi America de Nord, grupul are un portofoliu de produse adaptat standardelor tehnice din fiecare dintre aceste zone şi propune producătorilor de staţii de alimentare pentru maşinile electrice sisteme de conectare şi soluţii de control adaptate fiecărui segment de piaţă. De asemenea, Phoenix Contact E-mobility lucrează şi pentru producătorii de autovehicule electrice – de la motociclete, la autobuze şi autoutilitare -, cărora le oferă componente şi sisteme, precum şi suport tehnic dedicat pentru dezvoltarea unor soluții personalizate.

Energy Breakfast Club 1 martie energynomics Mobilitate electrica

DESCARCĂ PREZENTAREA LUI CĂTĂLIN MARIUS LEPINZEAN

În momentul de faţă, 60-70% din staţiile de încărcare de pe piaţa din România sunt de tipul „la cheie”, iar restul sunt staţii realizate de integratori. Phoenix Contact se aşteaptă ca treptat ponderea să se egalizeze, pentru că „staţiile realizate de integratori oferă o flexibilitate mai mare în realizarea unor reţele mai mari, inclusiv în partea de arhitectură software”, a explicat Lepinzean.

„Pe baza informaţiilor pe care le avem de la producătorii de maşini, ne aşteptăm la o evoluţie ascendentă în mod accelerat a pieţei în perioada următoare. Interesul şi investiţiile care vin de la fiecare producător constituie un semnal clar că avem nevoie ca maşinile electrice să înlocuiască treptat flotele existente”, afirmă Cătălin Marius Lepinzean.

Soluţii complete pentru electro-mobilitate de la ABB

Csaba Kopatz, Business Development Manager la ABB România, a prezentat perspectiva unui lider global în doemniul electro-mobilităţii, care oferă soluţii integrate pe tot fluxul: de la producerea electricităţii din surse regenerabile, până la monitorizarea fiecărei staţii de încărcare puse la dispoziţia beneficiarilor. harta cu staţiile de încărcare rapidă instalate de ABB în Europa descrie, inclusiv vizual, stadiul de penetrare a tehnologiei în prezent.

Energy Breakfast Club 1 martie energynomics Mobilitate electrica

DESCARCĂ PREZENTAREA LUI CSABA KOPATZ

Csaba Kopatz a prezentat şi o analiză comparativă a eficienţei oferite de trei tipuri de carburanţi alternativi (biocarburanţi, hidrogen, electricitate), din perspectiva suprafeţei de teren ocupate. În medie, energia produsă pe un metru pătrat permite deplasarea cu un vehicul electric pe distanţe de la 7 kilometri (biocarburanţi), la 160 de kilometri (hidrogen) sau 380 de kilometri (electricitate prin tehnologie fotovoltaică).

Cu unităţi de producţie dedicate încărcării electrice în Italia, Ungaria şi China, ABB este partener global pentru toţi marii producători de autovehicule electrice, fidel filozofiei „follow the car”. Tendinţa este ca puterea de încărcare a staţiilor să crească pentru a atinge, relativ rapid, cote de 150-350 de kW, faţă de standardul cel mai des întâlnit din prezent – 50kW.

La rândul său, Marian Florescu, Commissioning Engineer în cadrul ABB, a prezentat instrumentul online de monitorizare şi configurare în timp real Drive Care, pus la dispoziţia beneficiarilor de staţii de încărcare electrice.

Automobilul viitorului este electric, autonom, conectat şi shared

Ultima intervenţie a aparţinut lui Alexandru Şeremet, BMW Communication Manager, care s-a referit la automobilul viitorului, în contextul unei schimbări majore de paradigmă susţinute de o dezvoltare fără precedent a noilor tehnologii. „În 15 ani modul în care vom folosi şi ne vom raporta la automobil se va schimba dramatic, pentru că acesta devine platforma de lansare pentru noi tehnologii”. Alexandru Şeremet s-a referit în principal la conceptele de car-sharing şi maşină condusă autonom, care vor schimba experienţa de utlizare a autovehiculului.

BMW a anunţat că viitoarea generaţie de maşini electrice (2018-2020) va însemna baterii cu capacitate crescută (150-200 kWh) şi staţii de încărcare cu puteri de 350kW. În ce priveşte automobilele electrice, BMW Group va propune în ordine modelele MINI Electric (2019), BMW X3 electric (2020) şi BMW i Next (2021), precum şi extinderea gamei de modele plug-in. „Strategia BMW Group este de a dezvolta câte o versiune plug-in hybrid pentru fiecare model din gamă”, a explicat Şeremet. „Un model plug-in hybrid este la acelaşi nivel de preţ ca un model benzină la acelaşi nivel de putere şi mai ieftin ca un diesel, în vreme ce oferă o autonomie de 30-40 de kilometri, suficientă pentru naveta zilnică acasă-birou”.

DESCARCĂ PREZENTAREA LUI ALEXANDRU ŞEREMET

Au asistat la prezentări și au participat la discuții peste 60 de experţi, reprezentanți de la: ABB, Administrația Fondului pentru Mediu, Alan Dick Romania SRL, ALD Automotive, ATREA, Automobile Bavaria, AVER – Asociaţia pentru promovarea vehiculelor electrice în România, BMW, Code for Romania, Combridge, Distribuţie Energie Oltenia, Edusa Green Energy, Electrica SA, Electromagnetica, Enel Energie Muntenia, Engie Romania, ETL PLUS, EVCONNECT, eXcent Romania, Exe Green Holding, Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Informatică, Luxten Lighting Company, Mitshubishi, MOL, MoneyCorp, New Kopel, NOMADE, Phoenix Contact, Pony Car Sharing , ROA Grup, Romexpo, Safetech, Stratum Enclosures, Suite Home, Talent Reserve, TIAB, TMC e-mobility.ro, Toyota, Ţiriac Auto.

Evenimentul a fost organizat de energynomics.ro și susținut de partenerii noștri: ABB, BMW şi Phoenix Contact.

Participare

În 2017, energynomics.ro îşi propune să organizeze 10 ediţii de Energy Breakfast Club. Calendarul şi temele propuse sunt disponibile în pagina dedicată Energy Breakfast Club.

Participarea la Energy Breakfast Club este deschisă tuturor profesioniștilor din industria energetică românească, precum și din sectoarele conexe, pe baza invitației personalizate lansate de energynomics.ro. Ne puteți scrie la office aata energynomics.ro pentru a solicita o invitație!

Energy Breakfast Club este o întâlnire de 2-3 ore în care specialiștii din energie se pun la curent cu cele mai noi informații și cele mai influente opinii pe una dintre temele fierbinți ale momentului.

Din postura de gazdă, începând cu ora 09.00, energynomics.ro pune la dispoziție moderatorul și cafeaua, propune tema și lansează invitațiile către speakeri. Aceștia sunt selectați dintre cei mai buni cunoscători ai tematicii și devin responsabili cu provocările intelectuale și organizarea ideilor. Prezentările nu depășesc 20 de minute și se doresc a fi puncte de pornire pentru dinamice schimburi de idei și perspective.

Clubul se închide la ora 13.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *