Acasă » Interes general » Fundația OMV Petrom şi World Vision lansează proiectul “Start în educație”

Fundația OMV Petrom şi World Vision lansează proiectul “Start în educație”

7 februarie 2023
Dezvoltare profesională
energynomics

Fundația OMV Petrom şi World Vision România lansează cel mai mare proiect de educație timpurie din România – “Start în educație”. Proiectul vine în sprijinul a 60.000 de copii (3-6 ani) și 10.000 de părinți. Beneficiarii sunt selectați din 500 de comunități defavorizate. Valoarea totală a proiectului este de peste 2,7 milioane de euro.

Copiii din comunitățile vulnerabile selectate în program vor primi câte un “Ghiozdănel cu viitor” – un pachet cu resurse educaționale realizat cu ajutorul experților în educație.

“Ghiozdănel cu viitor” îi va ajuta pe copii să învețe, să-și exprime talentele și să înțeleagă lumea, pentru a fi mai bine pregătiți de intrarea la școală. Produsele din ghiozdan răspund nevoilor de dezvoltare ale copiilor preșcolari: rechizite, carte și caiet de lucru, materiale educative STEAM (Știință, Tehnologie, Inginerie, Artă și Matematică), jocuri pentru dezvoltarea motricității și produse de igienă personală. Părinții vor putea găsi idei de activități şi sfaturi pentru utilizarea acestora pe canalul dedicat Youtube Start în Educație.

Tot în cadrul proiectului, 10.000 de părinți de copii preșcolari vor participa la programul Școala părinților – ateliere de educație parentală unde vor primi suport și îndrumări valoroase de la experți.

O analiză preliminară realizată la nivelul beneficiarilor proiectului „Start în educație” arată că, deși majoritatea părinților consideră că a merge la grădiniță este important, unul din cinci părinți cred că cei mici pot avea un parcurs educațional bun şi fără să frecventeze grădinița. În plus, o treime dintre părinți spun că principala provocare pe care o întâmpină în ceea ce priveşte frecventarea grădiniței este lipsa banilor pentru cheltuieli (haine, masă, ghiozdan). În ceea ce priveşte materialele specifice activităților pentru grădiniță, 20% dintre copii primesc o carte de colorat sau creioane colorate o dată pe an sau chiar deloc, iar 25% dintre copiii de gradiniță primesc  o jucărie nouă, în cel mai bun caz, o dată pe an, unii dintre ei chiar deloc.  Legat de implicarea părinților în activitățile cu copiii, 36 % dintre aceştia desfăşoară rar sau doar uneori activități de tipul colorat, citit poveşti, jocuri educative sau alte activități specifice.

”Start în educație este o inițiativă  complexă, care reușește să ajungă la cel mai mare număr de preșcolari implicați vreodată într-un proiect în România. Fundația OMV Petrom si partenerul său World Vision România au experiența și capacitatea de a le oferi beneficiarilor proiectului resurse și formare pentru o educație timpurie de calitate, care îi pregătește pe copii pentru școală. Suntem siguri că Ghiozdănel cu viitor va da startul experiențelor de învățare timpurie de acasă pentru copiii și părinții cei mai vulnerabili,” a spus Ana Maria Mihăescu, preşedinte, Fundația OMV Petrom.

“Pe lângă toate acțiunile menționate, proiectul Start în educație își propune să reunească la nivel național profesori, specialiști, părinți, autorități locale, companii locale, instituții academice și societatea civilă pentru a reîntări mesajul cu privire la importanța strategică a educației timpurii pentru copii, în care părinții sunt sprijiniți să devină primii educatori ai copilului care dau startul experiențelor de învățare timpurie de acasă și în comunitate, urmând ca apoi la grădiniță să devină parteneri educaționali. Suntem extrem de recunoscători să avem alături de noi parteneri care înțeleg cât de importantă este educația timpurie, precum Fundația OMV Petrom. Suntem convinşi că împreună, prin acest proiect amplu, putem schimba real modul în care se face educație timpurie în România”, a adăugat Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.

România  se numără printre țările UE unde rata de participare la educația timpurie a scăzut comparativ cu 2011. În plus, rata de înscriere între vârsta de 3 ani și vârsta de începere a învățământului obligatoriu este printre cele mai scăzute din Europa, semnificativ mai redusă decât media europeană, potrivit datelor Comisiei Europene.

Conform datelor World Vision România, situația copiilor de vârstă preșcolară este extrem de gravă, mai ales în mediul rural, acolo unde copiii cu vârsta de grădiniță muncesc în gospodărie în medie 1 h și 20 minute (îngrijesc animale şi au alte responsabilități în casă). Din analizele realizate de World Vision România, majoritatea copiilor de vârstă preșcolară din mediul rural au acces la materiale educaționale doar dacă frecventează grădinița sau le folosesc pe ale fraților mai mari care merg la școală.

Potrivit unui raport publicat recent de Fundația OMV Petrom, 95% dintre cadrele didactice susțin că există decalaje de dezvoltare între copiii care încep grădinița la 3 ani și cei care sunt înscriși mai târziu. În plus, educatorii susțin în procent de 100% că implicarea părinților în dezvoltarea copilului este esențială. Cu toate acestea, realitatea din teren arată astfel: doar 54% dintre directori spun că procentul copiilor înscriși la grădiniță este de peste 90% în localitatea lor. În același timp, doar 68% dintre educatori spun că peste 90% dintre copiii înscriși frecventează grădinița de cel puțin 4 ori pe săptămână.

Un comentariu la „Fundația OMV Petrom şi World Vision lansează proiectul “Start în educație””

  1. Buna ziua ! Ma numesc Sirbu Adela ,profesor pentru învățământ prescolar doresc sa înscriu in acest proiect preșcolarii din gradinita în care îmi desfășor activitatea .
    G.P.N. BROSTENI , Comuna Gavanesti
    Județ Olt

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *