Acasă » Interes general » Digitalizare » Demersul de digitalizare este unic, adaptat pentru fiecare companie

Demersul de digitalizare este unic, adaptat pentru fiecare companie

4 februarie 2021
Digitalizare
energynomics

În următorii ani, toate companiile trebuie să își seteze obiective de digitalizare, pentru a rămâne competitive și relevante, consideră Daniel Barciuc, Head of Digital Industries, Siemens România. Cu cât o companie este mai mare, cu atât vor exista procese mai multe, echipamente și resurse variate care trebuie luate în calcul, dar, în toate cazurile, avantajul digitalizării este strâns legat de pierderile generate de ora de oprire a producției.

Stimate domnule Daniel Barciuc, ce înseamnă o companie digitală în 2021?

Digitalizarea înseamnă automatizarea proceselor unei companii, de aceea pentru fiecare companie demersul de digitalizare este unic, adaptat la aceste procese. De exemplu, în activitatea de producție, aceasta presupune automatizarea procesului și reducerea interacțiunii umane. Scopul final este de a avea capacitatea de a produce cu ușurință și rapiditate, la standarde înalte de calitate.

O caracteristică unică pe care o introduce digitalizarea în industrie este flexibilitatea crescută, posibilitatea de a simula procesele și de a le îmbunătăți, dar și de a schimba anumite caracteristici ale produselor într-o perioadă scurtă de timp, cu evitarea testărilor prelungite, erorilor și pierderilor de materie primă.

Cu cât procesul devine mai transparent și există acces facil la date legate de parametrii de productivitate a echipamentelor, cu atât mai multe oportunități de îmbunătățire și modelare a producției.

Ce anticipați că va fi o companie digitală în următorii ani, în 2025, de exemplu?

Demersul de digitalizare se realizează în mai multe direcții: procese, echipamente, software și resursă umană specializată. În funcție de domeniul de activitate, una dintre aceste direcții va prima. Dar, în următorii ani, toate companiile trebuie să își seteze obiective de digitalizare în toate direcțiile de mai sus, pentru a rămâne competitive și relevante, atât pentru clienți și parteneri, cât și pentru angajați.

Primul pas esențial în transformarea digitală este strâns legat de cultura organizațională și presupune orientarea continuă către dezvoltarea competențelor digitale ale echipei. Investițiile premature în echipamente oferă o rată de succes mai mică, în lipsa unei culturi digitale și a evaluării competențelor digitale, care acționează ca un catalizator în astfel de proiecte.

Siemens a construit un portofoliu complet de produse și servicii de digitalizare în domeniul industrial, care acoperă întreg lanțul valoric, de la design produs, planificare producție, întreținere echipamente, execuție, până la servicii. Ceea ce are de câștigat o companie print-o abordare holistică de digitalizare este viteză, flexibilitate, eficiență și calitate în procesul de producție.

În ce fel diferă abordarea digitală în industriile de proces, față de cele ‚discrete’ (discrete industries)?

Este important să înțelegem că digitalizarea este personalizată, în funcție de proces, dar si de obiectivele urmărite. De aceea, strategia de digitalizare poate fi diferită de la o facilitate de producție la alta, în cadrul aceleiași industrii și chiar de la o fabrică la alta, în cazul aceluiași producător.

Principala diferență între industria de proces și cea discretă o reprezintă ciclul de viață, de la designul de produs, până la producție și servicii. De aceea, Siemens a introdus noțiunea de geamăn digital pentru cele două industrii, personalizarea fiind făcută pe baza caracteristicilor specifice ale ciclului de viață. Deși fluxul este diferit, obiectivele sunt aceleași, indiferent de proces și anume integrarea lumii digitale cu cea reală.

De unde începe procesul de digitalizare pentru o companie din domeniul energetic?

Primul pas în digitalizarea unei companii din domeniul energetic este la nivelul echipamentelor, care trebuie adaptate pentru a transmite informații prin intermediul senzorilor. Este o etapă importantă, în care este necesar să analizăm ce informații sunt utile și ce probleme trebuie adresate. Apoi se trece la etapa de conducere de proces, monitorizare. Există soluții avansate de smart metering și self-healing pentru rețelele energetice pe care le implementează echipa de Digital Grid.

Promisiunea digitală se referă la creșterea productivității, prin automatizare, prevenție și identificarea rapidă a problemelor. În ce fel diferă avantajele digitalizării în funcție de mărimea companiei? Dar în funcție de segmentul de activitate?

Cu cât o companie este mai mare, cu atât vor exista procese mai multe, echipamente și resurse variate care trebuie luate în calcul în cadrul demersului de digitalizare. Dar, în toate cazurile, avantajul digitalizării este strâns legat de pierderile generate de ora de oprire a producției. În funcție de aceste costuri, o companie poate opta doar pentru monitorizare, sau pentru o digitalizare completă, care presupune și mentenanța proactivă, o flexibilitate a procesului de producție și o personalizare a producției pentru fiecare produs în parte.

Portofoliul Siemens include soluții de tip gemeni digital (digital twins). Ce sunt aceste soluții?

Digital twin sau geamănul digital, este o replică virtuală a procesului de producție, care presupune eliminarea unor procese reale de dezvoltare și testare care generează costuri mari și implică un timp semnificativ. Simularea producției are un impact pozitiv și asupra mediului, prin reducerea semnificativă a emisiilor de CO2, dar și a deșeurilor. La fel de importantă pentru producător este și identificarea și eliminarea defectelor de producție, precum și scurtarea timpului de lansare a unui produs pe piață, ca și posibilitățile crescute de personalizare a acestuia.

Digitalizarea industrială înseamnă mai puțini oameni, alți oameni sau aceiași, dar instruiți astfel încât să stăpânească abilități și competențe noi?

Digitalizarea în industrie înseamnă opriri accidentale mai puține, producție avansată prin simularea procesului și asigurarea unui stoc constant de echipamente esențiale. Forța umană trece la un nou nivel de instruire și competență, cu capacități complexe, atât în zona hardware, cât și în software.

În ce fel se implică Siemens în formarea inginerilor adaptați la tehnologia anului 2021?

Pregătirea profesională începe din anii studenției, de aceea susținem universitățile prin dotarea de laboratoare și prin programe de internship. De asemenea, asigurăm și pregătirea continuă a specialiștilor prin traininguri regionale anuale.

În prezent, compania derulează în Austria și Germania un proiect digital de formare prin intermediul XR – Extended Reality care are ca obiectiv familiarizarea tinerilor ucenici din cadrul Siemens cu tehnologia. Acesta cuprinde cele trei tehnologii: Realitate Virtuală (VR), Realitate Augmentată (AR) și Realitate Mixtă (MR) și are un potențial extraordinar pentru a crea abilitați practice și a asigura o incursiune completă în universul complex al echipamentelor și soluțiilor din portofoliul Digital Industries.

Siemens România

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *