Acasă » Petrol și Gaze » Cum abordează giganții din O&G tranziția energetică – 4 strategii

Cum abordează giganții din O&G tranziția energetică – 4 strategii

30 ianuarie 2020
Explorare și producție
energynomics

Aproape toate marile companii de petrol și gaze sunt preocupate de tranziția energetică prin prisma unui complex de motivații și presiuni din piață, arată un raport CMS publicat recent. Totuși, preocuparea pentru tranziția energetică este încă departe de a deveni norma în sector, în condițiile în care doar trei la sută din cheltuielile de investiții (CAPEX) ale companiilor analizate au mers către portofolii de energii alternativi și noi.

„Toți jucătorii mari fac asta într-o oarecare măsură”, scrie în raportul CMS „Tranziția energetică în sectorul de petrol și gaze”, iar „multe dintre companiile mijlocii din sector vor prelua tendința în următorii ani, în următoarele decenii”. Experții consideră, de asemenea, că tendința obligă la schimbare întreg lanțul valorii, cu toți furnizorii, „care, în general, răspund mai greu la tranziția energetică”.

8 motoare pentru tranziția energetică în sectorul de petrol și gaze

Declinul costurilor cu sursele regenerabile de energie este cel mai important dintre cei opt factori cheie care obligă companiile de petrol și gaze să țină cont de tranziția energetică, potrivit CMS. Progresele tehnologice și investițiile în creștere au redus dramatic costurile cu regenerabilele. Acestea au devenit o opțiune mai atractivă pentru companiile de petrol și gaze care doresc să-și diversifice și să-și extindă portofoliul energetic. În unele zone și piețe, energia solară și eoliană pot acum să fie mai bune decât generarea convențională în privința costurilor, chiar fără subvenții, ceea ce face ca regenerabilele să devină mai atractive strict din perspectivă de afaceri.

  1. Costurile în scădere ale regenerabilelor
  2. Presiunea investitorilor interesați de schimbările climatice
  3. Presiunea pusă de clienți în sensul tranziției
  4. Reglementarea tot mai fermă din partea guvernelor
  5. Sprijinul guvernamental acordat tehnologiilor alternative
  6. Obligațiile de transparență privind impactul de mediu
  7. Dorința de a reduce daunele de imagine
  8. Perspectivele incerte
  9. 4 strategii principale din partea giganților din petrol și gaze

4 strategii principale de abordare a tranziției energetice

CMS a cerut companiei de consultanță de cercetare Capital Economics să evalueze în ce măsură marile companii internaționale de petrol și gaze sunt angajate în modalități noi și alternative de a genera energie sau în alte formule de a răspunde tranziției energetice.

Au fost examinate strategiile de tranziție energetică ale 15 dintre cele mai mari companii internaționale de petrol și gaze și au fost identificate patru strategii principale de abordare a tranziției energetice.

1. Reducerea emisiilor și îmbunătățirea eficienței

Multe dintre marile companii de petrol și gaze și-au stabilit ținte de emisii în urma operațiunilor proprii, iar unele (de exemplu, Shell) au condiționat remunerația managerilor de top de aceste obiective. Este nevoie de schimbări în plan operațional pentru a rezolva provocările tranziției energetice, de ex. audituri periodice, modernizarea echipamentelor, implementarea sistemelor de gestionare a energiei.

2. Diversificarea portofoliului

Cercetările arată că regenerabilele oferă cele mai atractive oportunități pentru giganții din petrol și gaze atunci când vine vorba de diversificare și de a veni cu noi surse de valoare adăugată la afacerile principale; tehnologiile solare, eoliene și privind electricitatea sunt cele mai populare pentru investiții și achiziții. Cu toate acestea, tranziția a inclus, de asemenea, pentru companiile de petrol și gaze, migrarea în activitatea de generare a energiei electrice, adesea valorificând astfel propria producție de gaz natural. Multe asemenea intră în parteneriate cu start-up-uri inovatoare.

3. Integrarea tehnologiilor regenerabile în companiile de petrol și gaze

Unii dintre giganți își decarbonizează activitățile din Upstream și din Downstream, creându-și energia electrică necesară din surse regenerabile. Aceasta poate include utilizarea energiei eoliene și solare în zonele izolate de extracție a țițeiului sau utilizarea unor surse regenerabile în procesul de rafinare a țițeiului. Reducerea continuă a costurilor pentru regenerabile înseamnă că o asemenea strategie poate reduce costurile de exploatare, precum și emisiile cu impact asupra mediului. Pe lângă sursele regenerabile, în multe zone de producție mature, cu producție marginală, izolate de sistemul de transport al gazelor naturale, companiile folosesc sisteme „gas to power” pentru a produce energia electrică necesară în acoperirea propriului consum operațional și pentru a vinde în rețea excedentul de energie electrică.

4. Menținerea accentului pe petrol și gaze

Deși cercetările arată că cea mai mare parte a liderilor din petrol și gaze investesc în noi capacități pe bază de surse regenerabile într-o măsură mai mare sau mai mică, hidrocarburile par să rămână elementul central în afacerile lor pentru încă mulți ani. Acest lucru este valabil în special pentru companiile din Asia și SUA, și pentru jucătorii mai mici care doresc să profite de retragerea parțială a giganților. Adevărul este că, în general, petrolul este încă mai rentabil decât regenerabilele. Pe măsură ce profitabilitatea investițiilor regenerabile se va confirma, strategiile acestui grup de companii s-ar putea schimba, dar sunt puține stimulente pentru diversificare atunci când o companie deține mari rezerve de petrol.

Petrolul și gazele vor continua să joace un rol important

Deși sistemul energetic global s-a transformat de mai multe ori în ultimele două sute de ani, ne confruntăm cu un nou val în care se fac simțiți zorii noilor surse de energie (regenerabile), dar și presiunea pusă de consumatori în sensul reducerii emisiile de gaze cu efect de seră și pentru reducerea efectelor nocive asupra climei, concluzionează raportul. „Cu toate acestea, înainte de a trimite zilele de glorie ale industriei de petrol și a gaze într-un trecut nostalgic, trebuie să analizăm cu sinceritate ce face industria pentru a răspunde contextului actual. Petrolul și gazele vor continua să joace un rol important, dar în scădere, în mix-ul de energie vreme de decenii, iar giganții din petrol și gaze trebuie să răspundă cât de repede se vor angaja în tranziția către companii energetice în sens larg.”

Cele 15 companii analizate au fost Shell, BP, ExxonMobil, Chevron, Total, ConocoPhillips, Eni, Equinor, Repsol, Pemex, Lukoil, Petrobras, Saudi Aramco, China National Petroleum Corporation, Petronas. Acestea însumează venituri anuale de 2,7 trilioane de dolari, venituri nete de 250 de miliarde de dolari și cheltuieli de capital cumulate de 228 de miliarde de dolari.

Raportul „Tranziția energetică în sectorul de petrol și gaze” este realizat de o echipă de experți din cadrul CMS, condusă de partenerii specializați în energie Munir Hassan (Londra) și Norman Wisely (Aberdeen). CMS este una dintre cele mai mari șase case de avocatură la nivel global, cu peste 70 de birouri, în 40 de țări și o echipă de peste 4.800 de avocați în toată lumea.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *