Acasă » Petrol și Gaze » Concurența: Bariere în racordarea clienților casnici la rețelele de distribuție

Concurența: Bariere în racordarea clienților casnici la rețelele de distribuție

9 ianuarie 2024
Consumatori
energynomics

Consiliul Concurenței a identificat noi bariere în procesul de racordare a clienților casnici la rețelele de distribuție a energiei electrice, în cadrul unui studiu, una dintre acestea referindu-se la dificultățile întâmpinate de utilizatorii finali în a înțelege pe deplin activitatea de racordare, care este una complexă, ce implică parcurgerea multor proceduri tehnice.

Autoritatea pentru concurență a finalizat studiul privind racordarea clienților casnici la rețelele de distribuție a energiei electrice, după ce a primit şi analizat punctul de vedere al Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE).

Astfel, Consiliul Concurenței apreciază că elaborarea unui cod de bune practici în activitatea de racordare a utilizatorilor poate conduce la reducerea unor termene din cadrul procesului de racordare.

Potrivit studiului, în perioada 2018 – 2022, numărul racordărilor clienților casnici la rețelele de distribuție a energiei a crescut, operatorii alocând fonduri mai importante atât pentru branşarea noilor consumatori, cât şi pentru extinderea rețelelor electrice de interes public.

„Această intensificare a activității a avut loc în urma implementării prevederilor prin care costurile racordării au fost suportate de operatorii sistemelor de distribuție. Cu toate acestea, au existat şi disfuncționalități în procesul de racordare generate, în principal, de modificările frecvente ale legislației, care au obligat operatorii de distribuție să îşi reorganizeze, repetat, activitatea. În plus, durata medie anuală a procesului de racordare a crescut cu circa 30%”, precizează reprezentanții Consiliului Concurenței, conform Agerpres.

Conform sursei citate, în cadrul studiului, autoritatea de concurență a identificat şi unele bariere în procesul de racordare. Una dintre acestea se referă la dificultățile întâmpinate de utilizatorii finali în a înțelege pe deplin activitatea de racordare, care este una complexă, ce implică parcurgerea multor proceduri tehnice.

În plus, dacă în perioada dintre primul semestru din 2020 şi până în semestrul al doilea din 2021, legislația prevedea suportarea de către operatorii sistemelor de distribuție a costurilor racordării, reglementările actuale prevăd că solicitantul (consumator casnic) este obligat să suporte contravaloarea efectivă a lucrărilor de proiectare şi execuție a branşamentului, fiind despăgubit de operator doar în limita valorii medii a unui branşament, valoare stabilită de ANRE.

„În concluzie, este nevoie să se asigure un cadru legal clar şi predictibil, în care să fie consultați actorii vizați de potențialele schimbări. De asemenea, Consiliul Concurenței apreciază că elaborarea unui cod de bune practici în activitatea de racordare a utilizatorilor poate conduce la reducerea unor termene din cadrul procesului de racordare”, se menționează în document.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *