Acasă » Petrol și Gaze » Consumatori » ANRE are peste 30 de restanțe în reglementarea pieței de gaze

ANRE are peste 30 de restanțe în reglementarea pieței de gaze

9 martie 2015
Consumatori
energynomics

Nefuncţionarea pieţii de gaze pleacă de la lipsa reglementărilor din piaţă, unele dintre acestea fiind obligaţii ale ANRE care derivau din Legea 123 şi care nu au fost atinse la 3 ani de la apariţia legii, dar nici nu se dau semne a fi realizate. Lipsa cadrului legal şi mai ales a unui arbitru imparţial, aşa cum ar trebui să fie ANRE-ul, lasă loc „băieţilor deştepţi”, chiar dacă duc numele unor multinaţionale.

În continuare vom prezenta un motiv important pentru care nu poate funcţiona piaţa de gaze din România şi, mai mult, de ce nu produce efecte corespunzătoare legea gazelor. Această lege a apărut în anul 2012, iar pentru a putea fi aplicată impunea obligaţia ca ANRE să întocmească „normele de aplicare” sub forma de regulamente, metodologii, coduri.

Chiar dacă ANRE, Parlamentul României (care coordonează activitatea ANRE), societatea civilă, prin rapoartele Expert Forum asupra rolului ANRE în piaţă, ne prezintă la superlativ activitatea instituţiei, realitatea arată că 30 de obligaţii stabilite de lege şi alte 8 pe care le considerăm absolut necesare pentru funcţionarea pieţii de gaze nu au fost realizate, deşi termenele au fost cu mult depăşite.

În continuare vom reda obligaţiile prevăzute de lege a fi realizate de ANRE pe piaţa de gaze (cu precizarea articolului din legea 123/2012, care stabilea obligaţia)

  • Modelul de piaţă. Codul pieţei comerciale (art. 100 , pct. 72)
  • Regulamentul de funcţionare a operatorului de echilibrare al pieţei de gaze (art. 100 , pct. 73)
  • Codul reţelei de distribuţie gaze naturale (art. 138, alin. 3)
  • Regulamentul de acces la sistemele de distribuţie (modificare HG 1043, urmare a modificării Legii 123)
  • Regulamentul de acces la sistemele de transport (modificare HG 1043, urmare a modificării Legii 123)
  • Regulamentul de acces la sistemele de conducte din amonte (modificare HG 1043, urmare a modificării Legii 123)
  • Regulamentul de acces la GNL (art. 147)
  • Regulamentul pentru asigurarea schimburilor de informaţii şi conducere operativă a pieţei de gaze (art. 130, alin. 1, lit. o)
  • Regulamentul clientului final noncasnic care utilizează gaze naturale în procese industriale (art. 100 , pct. 26, Termen 1 decembrie 2014)
  • Metodologie pentru determinarea consumului tehnologic necesar unui operator economic pentru asigurarea parametrilor tehnologici necesari desfăşurării activităţii de distribuţie, respectiv de transport al gazelor naturale (art. 100 , pct. 35)
  • Regulament de odorizare a gazelor naturale în punctele de predare-preluare comercială a gazelor naturale către clienţii racordaţi direct în conductele din amonte, precum şi către sistemele de distribuţie.(art. 124, lit. f)
  • Regulamentul de întocmire şi urmărire a bilanţului de gaze naturale intrate în sistem, respectiv, ieşite din sistem; (art.130, alin. 1, lit. i)
  • Regulament pentru asigurarea echilibrului fizic al SNT prin asigurarea obligativităţii operatorului de transport să deţină în depozitele subterane sau să asigure achiziţia de gaze; (art. 130, alin. 1, lit. j)
  • Regulament de odorizare a gazelor naturale la ieşirea din SNT; (art. 130, alin. 1, lit. k)
  • Metodologie pentru fundamentarea tarifelor care trebuie plătite de utilizatorii de sistem în cazul dezechilibrului fizic; (art. 130, alin. 2, lit. f)
  • Regulament privind servicile de stocare a gazelor naturale în sistemul de transport; (art. 130, alin. 2, lit. g)
  • Regulament de odorizare a gazelor naturale în punctele de predare comercială a gazelor naturale către clienţii finale racordati în sistemele de distribuţie; (art. 138, alin. 1, lit. b)
  • Regulament de racordare a terţilor la sistemul de distribuţie; (art. 138, alin. 1, lit. d)
  • Regulament de racordare a terţilor la GNL; (art. 148)
  • Regulament privind măsurile necesare a fi întreprinse de operatorul de distribuţie în cazul intervenţiilor de către persoane neautorizate asupra instalaţiilor de reglare-măsurare aflate la limita de proprietate; (art 138, alin 2, lit j)
  • Metodologie pentru stabilirea tarifelor de distribuţie dintr-un sistem de distribuţie închis; (art. 139, alin. 3)
  • Regulament de autorizarea a înfiinţării şi operării unui sistem de distribuţie închis; (art. 139, alin. 5)
  • Regulament de emitere a licenţei de operare a unui sistem de distribuţie închis; (art. 139, alin. 5)
  • Procedura de preluare în folosinţă de către operatorul de distribuţie sau de către operatorul de transport şi de sistem a obiectivelor finaţate parţial sau total de către o terţă parte cu stipularea condiţiilor financiare; (art. 151, alin. 3)
  • Metodologia de recuperare a sumei investite de o terţă parte în sistemele de transport şi distribuţie; (art. 151, alin. 4).
  • Procedura de întocmire a studiilor tehnico-economice pentru stabilirea fezabilităţii investiţilor în sectorul gazelor naturale solicitate de terţe părţi; (art. 151, alin. 5)
  • Regulament pentru acordarea autorizaţiilor de înfiinţare, precum şi condiţiile de operare a magistralei directe; (art. 152, alin. 4)
  • Reglementările tehnice şi comerciale privind tratarea şi comprimarea gazelor naturale pentru producerea GNC, precum şi cele privind stocarea acestora în recipientele din staţiile de umplere; (art. 155, alin. 1)
  • Codul tehnic al GNL; (art. 156)
  • Regulament de organizare şi funcţionare a comisiei de soluţionare a disputelor, pe piaţa angro şi cu amănuntul apărute între participanţii la piaţa de gaze natural; (art. 174, alin. 10)
  • Mecanisme de flexibilitate a pieţei de gaze
  • Metodologie stabilire tarife întreruptibile pentru servicii întreruptibile de transport
  • Metodologie stabilire tarife întreruptibile pentru servicii întreruptibile de distribuţie
  • Regulamentul servicilor întreruptibile de extracţie/injecție în depozitele de înmagazinare
  • Regulamentul de alocare a cantităţilor tranzacţionate
  • Codul reţelei de înmagazinare gaze naturale
  • Tarifarea binomă a servicilor de distribuţie
  • Tarifarea binomă a servicilor de injecție/extracţie a gazelor din depozite

ANRE îşi foloseşte forţa coercitivă şi împarte amenzi de 500.000 lei la prima încălcare a legii, dar încălcarea a 30 de obligaţii prevăzute de lege de către ANRE (exclusiv pentru piaţa de gaze), nu aduce nici o penalizare asupra acesteia.

Campania Preţ Corect La Gaze propune sancţionarea civică a ANRE pentru încălcarea legii gazelor şi invită pe toţi cei care consideră oportună această măsură pe https://www.facebook.com/PretCorectLaGaz?ref=hl .

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *