Acasă » Evenimente Trecute » Achiziţiile – element cheie în planificarea strategică a companiilor energetice (EBC, 25 ian)

Achiziţiile – element cheie în planificarea strategică a companiilor energetice (EBC, 25 ian)

26 ianuarie 2017
Evenimente Trecute
energynomics

Costul este important, conformarea tehnică este obligatorie, dar buna poziţionare a procesului de achiziţii în planificarea strategică a companiei este cheia succesului în administrarea lanţului de aprovizionare cu bunuri, servicii şi lucrări. Un gigant energetic (Nuclearelectrica), un important furnizor de servicii (CEMS EPC SA) şi un înalt oficial din cadrul Agenției Naționale pentru Achiziții Publice (ANAP) au stimulat dezbaterile la prima ediţie a întâlnirilor Energy Breakfast Club din acest an, desfăşurată miercuri, 25 ianuarie, la Palatul Cesianu Racoviţă, din Bucureşti.

Dialogul a fost deschis de către Dominic Dumitru, director general al Direcției Control Ex-ante (ANAP),care a prezentat principiile după care se ghidează noua legislație, primară și secundară, în urma transpunerii directivelor europene, precum și cele mai importante modificări cu impact asupra autorităților contractante.

Actualizarea normativelor cu privire la achiziţiile sectoriale

„Cu cât sunt mai mari eforturile în etapa de planificare şi de pregătire a strategiei de implementare a unui proiect, cu atât mai uşor şi mai lin este întregul proces de implementare a acestuia” – a sintetizat Dominic Dumitru noua filozofie pe baza căreia au fost modificate normativele în domeniu. În linie cu această filozofie, au fost introduse două noi documente cadru: strategia anuală de achiziţii şi strategia de contractare. „Strategia anuală de achiziţii reprezintă documentul întocmit de autoritatea contractantă care cuprinde totalitatea proceselor de achiziţie publică (procedurilor) planificate a fi lansate de o autoritate contractantă pe parcursul unui an bugetar”, a explicat Dumitru. Pe de altă parte, strategia de contractare este un document aferent etapei de planificare/pregătire a unui proces de achiziţie, respectiv a unei proceduri de atribuire, şi cuprinde informaţii explicative în legătură cu procedura de atribuire aleasă, tipul de contract propus şi modalitatea de implementare a acestuia, mecanismele de plată în cadrul contractului, alocarea riscurilor în cadrul acestuia etc. Acest document va fi încărcat în SEAP odată cu documentaţia de atribuire şi reprezinta obiect de evaluare pentru ANAP.

„După cum ştiţi, mai există şi această noutate care permite autorităţilor contractante plata directă a subcontractorilor, în anumite condiţii”, a reamintit reprezentantul ANAP.

Corina Truică: „Noi ascultăm cu atenţie!”

Corina Truică, Chief Operating Officer la CEMS EPC SA, şi-a început prezentarea cu o profesie de credinţă în ceea ce priveşte raportarea companiei la beneficiarii săi: „Noi ascultăm cu atenţie, pentru că este extrem de important să înţelegem ce doreşte cu adevărat un beneficiar”.

Petrotel LUKOIL este unul dintre principalii parteneri ai CEMS EPS SA, iar colaborarea funcţionează foarte bine „pentru că au proceduri de achiziţii foarte riguroase şi foarte clare”, a precizat Corina Truică. Priorităţile Petrotel LUKOIL în evaluarea serviciilor sunt, în această ordine: siguranţa oamenilor şi a mediului, fiabilitatea, eficienţa energetică, tehnologiile performante, competitivitatea economică. „Din partea noastră, noi apreciem claritatea în formularea cerinţelor, precum şi apetitul deosebit pentru noile tehnologii şi pentru progres”, a spus Corina Truică.

Acesta este un element dintre cele mai importante, în condiţiile în care industria este la începutul unei noi epoci, în care IioT (Industrial Internet of Things) anunţă o amplă revoluţie în modelarea proceselor de producţie şi mentenanţă. “Furnizorii de servicii au un rol esenţial în asigurarea tranziţiei, în principal prin testarea de soluţii inovative şi asistarea companiilor interesate să îşi evalueze oportunităţile şi să gestioneze riscurile”, a opinat Corina Truică. În acest context, la criteriile de selecţie clasice (preţ, certificări, experienţă anterioară) se adaugă criterii noi, precum modelul de management al proceselor, compatibilitatea sistemelor IT, corelarea cu filosofia de dezvoltare şi nivelul tehnologic al furnizorului.

DESCARCĂ PREZENTAREA CORINEI TRUICĂ

Cadrul de achiziţii trebuie să răspundă specificului sectorului nuclear

La rândul său, Mihai Darie, director financiar al Nuclearelectrica, a prezentat elementele esenţiale ale activităţii de procurare, din perspectiva unui operator nuclear care asigură aproximativ 20% din necesarul de consum la nivel naţional prin operarea Unităţilor 1 şi 2 de la CNE Cernavodă. „Activitatea de achiziţii trebuie să contribuie în mod decisiv la atingerea principiilor 3E: Eficienţă, Economicitate, Eficacitate”, a declarat Mihai Darie, înainte de a se referi la specificitatea producătorilor de energie în domeniul nuclear.

„Pilonul pe care ne bazăm întreaga activitatea este securitatea nucleară”, a explicat Mihai Darie. „Cultura de securitate nucleară presupune mpsuri pro-active şi benchmarking continuu. De accea, activitatea noastră se bazează şi pe lecţii învăţate de alţi operatori nucleari la nivel global, pe împărtăşirea experienţei în exploatare şi pe încorporarea modificărilor implementate la nivelul industriei.” Pe lângă aceasta, dar în legătură cu securitatea nucleară mai apar două specificităţi: cerinţele specifice solicitate prin documentaţia de atribuire şi toleranţa foarte redusă pentru întârzieri în procesul de achiziţie, în special în cazul achiziţiilor care vizează sistemele părţii nucleare ale centralei.

În ceea ce priveşte impactul noii legislaţii în domeniul achiziţiilor publice pentru Nuclearelectrica, Mihai Darie a făcut referire la adaptarea normelor şi procedurilor interne de lucru, precum şi la identificarea zonelor care necesită adaptări funcţionale pentru eficientizarea termenelor de derulare a procedurilor. Una dintre principalele provocări în activitatea de aprovizionare este generică: identificarea riscurilor şi gestionarea acestora (eliminare sau atenuare). O alta ţine însă de specificul industriei nucleare: asigurarea conformităţii depline (legalitate şi regularitate) şi gestionarea simultană a prevederilor legislaţiei specifice achiziţiilor cu cea din sectorul nuclear. Din această perspectivă, un ajutor ar veni din existenţa mai multor operatori capabili să asigure input-urile necesare centralei. „Ne-am dori o eventuală dezvoltare specifică a cadrului de achiziţii pentru sectorul nuclear, pentru a răspunde specificului sectorului”, a conchis Mihai Darie.

DESCARCĂ PREZENTAREA LUI MIHAI DARIE

Au asistat la prezentări și au participat la discuții peste 60 de experţi, reprezentanți de la: ACUE (Federaţia Patronală a Asociaţiilor Companiilor de Utilităţi din Energie), Adrem Engineering, Alan Dick Romania, ANAP (Agenția Națională pentru Achiziții Publice), Ansaldo Nucleare, BCR, BCR Pensii, Biris Goran Sparl, Brenntag, Bursa Română de Mărfuri, Camera de Comert Britanică, CEMS Tehnologii, CNR-CME, CONPET, EFdeN (Solar Decathlon Europe), Electrica Furnizare, Electrica S.A., Emerson , ENGIE, Exe Green Holding, Greenpeace, Hunt Oil Company, Jereh, Klarwin Energy Technology, Mazars, Nomade Communication, Nuclearelectrica, ORACLE, PeliFilip, Petrom, Petrotel LUKOIL, Phoenix Contact SRL, Ringhel, Risk Over, Roland Berger, Romgaz, KMG International, RPIA (Romanian Photovoltaic Industry Association), S&T, Schneider Electric, Servelect, SIS Societatea de Inginerie Sisteme, Telekom, The Watcher, TIAB, Toyota, Travis, Veolia, WTS Energy, ZTE.

Evenimentul a fost organizat de energynomics.ro și susținut de partenerii noștri: CEMS EPC SA şi Petrotel LUKOIL.

Participare

În 2017, energynomics.ro îşi propune să organizeze 10 ediţii de Energy Breakfast Club. Calendarul şi temele propuse sunt disponibile în pagina dedicată Energy Breakfast Club.

Participarea la Energy Breakfast Club este deschisă tuturor profesioniștilor din industria energetică românească, precum și din sectoarele conexe, pe baza invitației personalizate lansate de energynomics.ro. Ne puteți scrie la office aata energynomics.ro pentru a solicita o invitație!

Energy Breakfast Club este o întâlnire de 2-3 ore în care specialiștii din energie se pun la curent cu cele mai noi informații și cele mai influente opinii pe una dintre temele fierbinți ale momentului.

Din postura de gazdă, începând cu ora 09.00, energynomics.ro pune la dispoziție moderatorul și cafeaua, propune tema și lansează invitațiile către speakeri. Aceștia sunt selectați dintre cei mai buni cunoscători ai tematicii și devin responsabili cu provocările intelectuale și organizarea ideilor. Prezentările nu depășesc 20 de minute și se doresc a fi puncte de pornire pentru dinamice schimburi de idei și perspective.

Clubul se închide la ora 13.

2 comentarii la „Achiziţiile – element cheie în planificarea strategică a companiilor energetice (EBC, 25 ian)”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *