Acasă » Petrol și Gaze » Consumatori » Accizele și devalorizarea leului trag în sus prețul combustibilului

Accizele și devalorizarea leului trag în sus prețul combustibilului

8 septembrie 2015
Consumatori
energynomics

Guvernul a dublat practic nivelul taxelor în ultimii șapte ani, iar leul s-a devalorizat în termen nominali în aceeași perioadă, fapt ce face ca reducerea prețului țițeiului de pe piețele internaționale să nu mai aibă efecte majore în România, conform profit.ro.

Recenta ieftinire a prețului internațional al petrolului a readus în memoria colectivă vremurile când benzina se putea achiziționa cu 3 lei/litrul. Însă nu numai în rândul populației există această nostalgie, ci, paradoxal, și în rândul autorităților, care sunt principalele responsabile pentru scumpirile la carburanți din ultimii ani. Guvernul, dar și Consiliul Concurenței, au declarat în repetate rânduri că urmăresc cu atenție modul în care companiile transpun ieftinirea petrolului în prețurile la pompă.

În general, opinia publică are tendința de a considera că la orice reducere cu un anumit procent a prețului petrolului și prețul la pompă să scadă cu același procent. Numai că prețul petrolului este numai unul dintre factorii care influențează prețul la pompă, alături de cursul leu/dolar, de evoluția cererii, a ofertei, a costurilor (de transport, depozitare etc) și, în primul rând, de nivelul impozitării indirecte (accize plus TVA).

De altfel, dacă am presupune că petrolul s-ar ieftini cu 99,99% și ar ajunge practic la 0 dolari pe baril, iar celelalte costuri ar fi la rândul lor egale cu 0 lei, un litru de benzină tot ar costa 2,52 lei, atât fiind nivelul accizei și taxei pe valoare adăugată (TVA) aferente acesteia. Guvernul, alături de evoluția petrolului, este principal responsabil pentru dublarea prețului carburanților între 2008 și 2014.

Tendința de a considera că orice procent cu care se ieftinește petrolul trebuie să se vadă și în prețul la pompă are la bază evoluția prețurilor din perioada decembrie 2008 – iunie 2014. În decembrie 2008, barilul de petrol Brent era cotat la 45 de dolari, iar un litru de benzină costa 3 lei (3,2 lei unul de motorină). În iunie 2014, barilul de petrol ajunsese la 110 dolari, iar un litru de benzină atingea nivelul maxim înregistrat în România – 6,31 lei (6,29 lei unul de motorină). Cu alte cuvinte, la o dublare a prețului petrolului, s-a dublat și prețul carburanților.

Numai că, cel puțin pentru jumătate din scumpirea prețului carburanților, responsabile nu sunt companiile (în vederea acoperirii costului cu materia primă), ci Guvernul, care între timp majorase acciza la benzină, dar și TVA, de la 19 la 24%. Dacă în decembrie 2008, Guvernul colecta la fiecare litru de benzină vândut accize și TVA în valoare de 1,68 lei (1,72 lei în cazul motorinei), în 2014, după majorările de accize, introducerea controversatei supraacize (care va rămâne în vigoare și anul viitor, au decis partidele) și majorarea TVA, trezoreria încasa nu mai puțin de 3,25 lei/l (3,12 lei/l în cazul motorinei), conform profit.ro.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *