Acasă » Interes general » Macroeconomie » 52 de măsuri pentru un nou model economic al României (CCIFER)

52 de măsuri pentru un nou model economic al României (CCIFER)

7 mai 2015
Interes general
Gabriel Avăcăriței

Camerei de Comerţ şi Industrie a Franţei în România (CCIFER) a prezentat astăzi, la Bucureşti, Cartea Albă a Competitivităţii, un document care arată că trecerea la o economie competitivă se poate realiza prin punerea în practică a unor măsuri concrete în opt domenii prioritare.

Eric Faidy CCIFERAnii 2000 au însemnat pentru România o perioadă de creştere economică accelerată. Modelul de business „low-cost”, cum l+a prezentat preşedintele CCIFER, Eric Faidy, s-a bazat pe forţa de muncă ieftină şi valorificarea resurselor naturale. Economia a crescut în medie cu pest 6% anual, între 2000 şi 2008, iar produsul intern brut pe cap de locuitor a urcat de la o pondere de 27% din medie europeană, la circa 47%. Totuşi, productivitatea muncii tinge astăzi doar 22% din media europeană, ceea ce indică lipsurile mdelului „low-cost”. În plus, criza globală, împreună cu avansul accelerat al economiilor emergente din afara Europei, precum şi modificările de comportament ale companiilor în acest context subminează în prezent potenţialul de creştere al economiei româneşti. „Dacă în trecut costul de producție reprezenta una dintre atracțiile majore pentru investitorii străini, începând de mâine România ar trebui să propună o viziune durabilă si strategică pentru a-și valoriza adevăratul potențial și a transforma modelul low cost intr-un model inovativ și competitiv”, a explicat Eric Faidy.

Pentru aceasta, CCIFER propune spre dezbatere actorilor publici şi privaţi 52 de măsuri de aplicat în 8 sectoare esenţiale pentru economia României: formare, inovație, piața muncii, infrastructură, energie, agricultură, piețe financiare și turism. Măsurile identificate în practică de companiile membre ale CCIFER au fost adunate în broşura intitulată Cartea Albă a Competitivităţii.

Propunerile CCIFER pentru energie

  • Actualizarea anumitor categorii de norme secundare emise de Agenția Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) care, în prezent, sunt învechite, printre acestea menţionând: condițiile-cadru pentru anumite licențe sau regulile de schimbare a furnizorului de gaz.
  • Îmbunătățirea reglementărilor ANRE în materie de prețuri reglementate. Acestea sunt în continuare lacunare și netransparente, fiind aplicate cu mari decalaje de timp, ceea ce conduce la numeroase litigii între operatori și ANRE.
  • Luarea măsurilor necesare pentru dezvoltarea unei pieţe en-gros de gaze naturale, adoptarea unui cod al rețelei funcțional și implementarea unui sistem eficient de echilibrare a rețelei.
  • Dezvoltarea capacităților de export și import este indispensabilă pentru o mai bună integrare în piața unică europeană.
  • Crearea cadrului pentru vânzarea en-gros de energie electrică în baza unor contracte bilaterale, fără a mai recurge la intermedierea de către OPCOM (operatorul pieței de electricitate și de gaze naturale în România), ceea ce ar putea conduce la creşterea lichiditătii pieţei de energie. Această măsură ar trebui eventual adaptată în funcție de cantitățile de energie vândute și de situația actorilor de pe piață (producători sau traderi).
  • Reabilitarea sau chiar înlocuirea centralelor electrice vechi ar permite României să rămână competitivă în materie de producție de energie electrică.
Eric Stab, preşedinte şi director general al GDF SUEZ Energy Romania, a prezentat măsurile propuse pentru sectorul energetic.

Eric Stab, preşedinte şi director general al GDF SUEZ Energy Romania, a prezentat măsurile propuse pentru sectorul energetic.

  • În privința energiei regenerabile, schimbări semnificative în promovarea acestui tip de energie au fost făcute în fiecare an, începând din 2010, numărul și amploarea acestor modificări fiind de natură să creeze un cadru juridic complet imprevizibil pentru investitori. Suspendarea tranzacționării unui anumit număr de certificate verzi, precum și reducerea numărului certificatelor verzi la care au dreptul diferiți producători sunt măsuri care afectează în mod grav randamentului investițiilor în acest domeniu. In acest context, este necesar să se creeze un cadru juridic stabil şi viabil pentru toţi actorii.
  • Rețelele de termoficare urbană reprezintă una dintre cele mai mari bogății ale României, însă starea lor actuală le face să fie puțin performante. Modernizarea acestor reţele ar trebui să devină o prioritate.
  • România are un potențial major în materie de eficienţă energetică. Pentru realizarea acestor economii de energie, este necesar ca mijloace financiare, tehnice și administrative importante să fie dedicate dezvoltării măsurilor de eficacitate energetică, acest subiect meritând să fie considerat o prioritate națională. In plus, acest lucru va permite României să se poziţioneze ca actor al tranziției energetice, o problematică importantă dezbătută în prezent la nivel european.

CCIFER este dispusă să își ofere întreaga expertiză pentru a lucra împreună cu autoritățile la acest proiect.

Autor: Gabriel Avăcăriței

Jurnalist experimentat atât în mass-media tradiționale, cât și în cele noi, Gabriel este redactorul șef al Energynomics din 2013. Excelentele sale abilități de comunicare, organizare a informației și editare sunt puse la treabă zi de zi, pentru a dezvolta proiectele platformei de comunicare Energynomics: site-ul, revista și evenimentele proprii.

Etichete:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *