România a transmis Comisiei Europene Planul Național de Redresare și Reziliență – PNRR

1

Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) al României a ajuns la Bruxelles, în format electronic, a anunțat ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Cristian Ghinea. Urmează minim două luni de evaluare din partea experților Comisiei Europene, iar primele alocări financiare ar putea ajunge în România în această toamnă.

Planul are un buget total de 29,2 miliarde de euro pentru acțiuni care trebuie finalizate până în 2026. Descrierea sumară pusă la dispoziție de autorități enumeră peste 40 de reforme și peste 70 de investiții. O descriere mai detaliată este așteptată în 2 iunie, când întreg documentul va fi făcut public.

Alocarea pentru energie regenerabilă și infrastructură de gaz cu hidrogen este de 1,6 miliarde de euro, pentru 7 reforme și 7 investiții. Exemplele oferite de Guvern sunt dezvoltarea de capacități electrice din surse regenerabile: eolian, cu 1.581 MW capacitate instalată suplimentar în 2025 față de 2020, și solar, cu 2.031 MW capacitate instalată suplimentar în 2025 față de 2020. Fondul pentru valul renovării are o alocare de 2,2 miliarde de euro, pentru 8 reforme și 10 investiții, printre care 1.000 – 1.500 blocuri reabilitate energetic și 2.000 de clădiri publice reabilitate.

Fondul local pentru tranziția verde și digitală are o alocare de 2,1 miliarde euro și promite legislație pentru zonele metropolitane funcționale, pentru politica urbană a României, o nouă strategie națională pentru locuire, proiecte pentru mobilitate verde (autobuze electrice, piste biciclete, benzi dedicate, stații de încărcare) și pentru digitalizare în localități, un program pentru locuințe sociale și pentru tineret, alături de 3.000 de kilometri de trasee velo paneuropene.

Domeniul transporturilor are cea mai mare alocare, urmat fiind de fondul pentru sănătate și de programul pentru educație. Alocarea pentru transportul sustenabil (rutier, feroviar, metrou) este de 7,6 miliarde de euro și prevede 434 de kilometri de autostradă construiți; 625 ha de perdele forestiere liniare în lungul autostrăzilor nou construite; 45% din punctele negre ale siguranței rutiere eliminate. Pentru calea ferată planurile prevăd 311 km de cale ferată modernizată, 311 km de cale ferată cu sistem ERTMS 2, 110 km de cale ferată electrificată, 2.534 km de cale ferată pe care viteza comercială crește cu 15% prin lucrări de reînnoire și 206 km de cale ferată cu sistem modern de centralizare. La metrou planurile includ 15,6 km de rețea nouă de metrou, 15 stații noi și 30 de rame noi.

Managementul apei are o alocare de 1,9 miliarde de euro, iar programul „Împădurim România și protejăm biodiversitatea” are o alocare de 1,3 miliarde de euro. Managementul deșeurilor are o alocare de 1,1 miliarde de euro.

2 miliarde de euro sunt alocate pentru cloud guvernamental și sisteme publice digitale interconectate, în vreme ce pentru reformele fiscale și reforma sistemului de pensii sunt alocate 682 milioane euro.

1,7 miliarde de euro reprezintă suportul pentru sectorul privat, cercetare, dezvoltare și inovare, și reforma companiilor de stat. Programul ar trebui să asigure 4.000 de contracte de finanțare pentru digitalizarea IMM-urilor, 280 de contracte de finanțare pentru ajutarea firmelor din România în procesul de listare la bursă, un Fond de Fonduri creat, pentru digitalizare, acțiune climatică și alte domenii de interes, garanție de portofoliu pentru acțiune climatică, 10 institute de cercetare finanțate pentru excelență, printr-un proiect pilot, și reforma companiilor de stat.

Alocarea pentru turism și cultură este de 200 de milioane de euro, iar fondul pentru spitale și pentru creșterea accesului la sănătate are o alocare de 2,4 miliarde euro, pentru 30 de spitale extinse sau renovate.

Alocarea pentru România educată este de 3,6 miliarde de euro. 2.400 de elevi vor beneficia de sprijin să intre în programe de studiu în regim dual, 50 de școli vor fi construite, neutre energetic, 2.000 de microbuze verzi vor fi achiziționate pentru transportul elevilor.

Share.

1 Comment

Lasă un comentariu