Acasă » Interes general » Digitalizare » Economia afacerilor de tip platforma și IoT în sectorul industrial (P)

Economia afacerilor de tip platforma și IoT în sectorul industrial (P)

14 iunie 2021
Digitalizare
Gabriel Avăcăriței

Ce valoare adăugată au platformele, ce categorii și aplicații există? Profesorul FH Stefan Fink oferă o perspectivă asupra modelului de afaceri de tip platformă împreună cu o analiză detaliată a operatorilor de mașini și a diviziei de producători de mașini.

Elementul central al companiilor și soluțiilor de afaceri de tip platformă este conectarea a doi sau mai mulți participanți la piață, folosind tehnologia digitală și datele structurate. Ca urmare, modelul de afaceri al companiilor de tip platformă diferă diametral de organizațiile tradiționale. Platformele acționează ca intermediari care servesc atât ca piață („matchmaking“: intermedierea între cerere și ofertă și procesarea tranzacțiilor), cât și facilitează noi interacțiuni și soluții tehnologice inovatoare prin conectarea digitală a participanților.

Valoarea adăugată prin intermediul platformelor

Astfel, platformele creează trei tipuri principale de valoare adăugată:

  • Reducerea costurilor de tranzacționare: reducerile de costuri apar, pe de o parte, prin interacțiuni simplificate prin intermediul unei platforme tehnice comune și sunt, de asemenea, rezultatul serviciilor specifice unei platforme. Tranzacțiile tipice sunt medierea între cerere și ofertă, furnizarea de date sau prelucrarea automată a contractelor sau a proceselor de plată. Platformele reduc costurile tranzacțiilor prin standardizarea comunicării și a componentelor contractuale, reducând efortul de administrare și printr-un ecosistem coordonat.
  • Efecte de scalare sau de rețea: deoarece cererea și oferta se stimulează reciproc, platforma devine mai atractivă cu fiecare participant suplimentar. De exemplu, cu cât mai mulți participanți se înscriu ca furnizor de cazare pe platforma Airbnb, cu atât mai mulți clienți vor lua in considerare platforma ca furnizor de locuri de cazare și, în cele din urmă, vor utiliza platforma Airbnb în locul unei rezervări directe la hotel. Numărul tot mai mare de rezervări, la rândul său, face ca platforma să fie interesantă pentru alți furnizori de locuri de cazare: se creează un efect de rețea auto-consolidat.
  • Generarea de beneficii individuale pentru clienți: se efectuează tranzacții care nu ar fi posibile deloc fără utilizarea sau existența acestor platforme și, prin urmare, pot servi unor nevoi nedescoperite sau complet noi ale clienților. Capacitatea platformei de prelucrare a datelor, capacitățile analitice și „inteligența“ formează baza unor servicii specifice și, prin urmare, permit satisfacerea anumitor nevoi ale clienților. Acest lucru permite dezvoltarea unor servicii suplimentare (digitale), noi modele de afaceri sau creșterea eficienței operaționale.

Deși rădăcinile economiei de tip platformă se află în sectorul B2C, acesta devine un factor concurențial din ce în ce mai important pentru clienții comerciali (B2B), în special în sectorul industrial.

Categorii de platforme

În sectorul industrial, sunt relevante două tipuri de platforme:

  • Piețe digitale (market place) pentru bunuri și servicii industriale: Pe piețele digitale, bunurile fizice din sectorul industrial sunt oferite spre vânzare și permit efectuarea de tranzacții. Printre cele mai renumite sunt Mercateo, SAP Ariba, Wucato (filiala Würth Group) și magazinul online de unelte și componente tehnice Zamro. În prezent, în domeniul piețelor digitale, se poate observa o extindere masivă a volumelor de tranzacții în zona B2B, un număr tot mai mare de „marketplace-uri”, precum și reducerea formelor clasice de achiziții.
  • platforme IoT: Platformele IoT oferă infrastructura digitală și standardele pentru conectarea clientului la cloud. În același timp, acestea oferă propriile servicii cât și servicii de la terți, pe o piață online și dezvoltă noi oportunități de fidelizare a clienților sau modele de afaceri complet noi.

Combinate cu tehnologia IoT, platformele digitale oferă posibilitatea de a conecta lumile fizice și virtuale, de a conecta mașini și echipamente și, astfel, de a utiliza serviciile digitale cu economii scalabile.

Platformele IoT: Posibilități de interacțiune, parametri și exemple de aplicații

Platformele IoT oferă și controlează un sistem de produse și servicii complementare centrat pe date. În exemple de bune practici de producție, mașinile sunt conectate în rețea între ele prin senzori și conectate la platforma digitală. Datele mașinii sunt transferate pe platformă, unde datele sunt fuzionate, analizate, evaluate și utilizate. Utilizarea datelor are loc prin intermediul aplicațiilor furnizate de operatorul platformei, care pot fi, de asemenea, dezvoltate și introduse de furnizori externi de servicii. Furnizorii externi de servicii pot fi dezvoltatori de aplicații, producători de mașini și dezvoltatori de interfețe (API), dar și integratori de sisteme sau dezvoltatori de software.

Utilizatorii platformelor digitale IoT sunt, pe de o parte, producătorii de mașini și componente, dar și companiile producătoare care utilizează mașinile, pe de altă parte. Factorii de succes sunt accesul deschis și ușor, ideal standardizat pentru companiile partenere implicate, precum și compatibilitatea necesară între componentele sistemului.

 width=

Figura rezintă cele cinci niveluri ale unei platforme digitale IoT și jucătorii implicați la fiecare nivel.

Perspective și provocări pentru operatorii și producătorii de mașini

Avantajele conectării la o platformă IoT depind de situația inițială și de modelul de afaceri al întreprinderii respective. În funcție de implicarea operatorului sau producătorului mașinii, pot fi identificate potențiale avantaje și beneficii. În același timp, o conexiune la platforma IoT este, de asemenea, o provocare majoră pentru o companie, deoarece această schimbare semnificativă de proces și strategie necesită o reconfigurare profundă a abordării în cadrul organizației. Principalele oportunități și provocări sunt următoarele:

Operatorul utilajului

  • Principalele oportunități și beneficii pentru operatorii de mașini includ:
  • Reducerea costurilor de mentenanță
  • Reducerea timpilor de nefuncționare și de decizie
  • Îmbunătățirea calității produselor fabricate
  • Automatizarea lanțurilor de aprovizionare
  • Utilizarea propriilor date ca un fel de monedă pentru accesarea platformei.

Pentru a profita de oportunități, trebuie să se răspundă în cadrul companiei, printre altele, la următoarele întrebări:

  • Există dorința de a partaja datele deținute de companie într-un ecosistem al unei platforme digitale cu alte persoane și, de exemplu, posibil și cu concurenții?
  • Există suficientă pregătire și resurse interne pentru a încheia parteneriate intensive cu companii tehnologice pentru a stabili fluxul necesar de date?
  • Este compania capabilă să facă față presiunii concurențiale în creștere preconizate în industrie din cauza noilor posibilități de diferențiere?

Următorii factori de succes și pași pregătitori pot fi derivați din proiecte de succes pentru a proiecta în mod optim transformarea către conexiunea la platforma IoT:

  • Generarea disponibilității în cadrul companiei de a aborda subiectul platformelor IoT (mentalitate digitală).
  • Elaborarea unei strategii de platformă (strategie digitală).
  • Elaborarea unui bilanț al maturității digitale (competențe și resurse legate de platformele IoT, utilizarea datelor, tehnologii utilizate).
  • Analiza opțiunilor disponibile (platforme adecvate, parteneri imaginabili, posibila utilizare a datelor, serviciile dorite, tehnologiile disponibile, posibilele modele de afaceri).

Producătorul mașinii

Utilizarea platformelor IoT are, de asemenea, un mare potențial pentru producătorii de mașini, în special în următoarele domenii:

  • Oferirea de pachete de servicii (servitizare) în loc de vânzarea de produse
  • Accesul la date în timp real și la impactul asupra proceselor de producție ale clienților
  • Accesul la înregistrările salvate în timp, care pot fi utilizate, de exemplu, pentru dezvoltarea produsului
  • Utilizarea geamănului digital pentru optimizarea mașinii (Digital Twin)
  • Dezvoltarea de noi modele de stabilire a prețurilor care nu se concentrează pe achiziția unei mașini, ci pe utilizarea mașinilor

Conectarea la platforme necesită, de asemenea, o schimbare semnificativă a culturii organizaționale din partea producătorului. Companiile se confruntă în special cu următoarele provocări:

  • Există condiții prealabile și dorința de a transfera generarea de valoare și de venituri de la vânzările de mașini la serviciile digitale?
  • Sunt clare mecanismele de stabilire a prețurilor și există disponibilitatea clienților de a plăti pentru serviciile digitale în segmentul de activitate?
  • Pot fi îndeplinite cerințele de know-how complet noi în comparație cu activitatea de bază anterioară?

Starea actuală și perspectiva

Cifrele actuale din Germania arată că 85% din mașinile potențial conectabile sunt încă neconectate, ceea ce arată potențialul ridicat al soluțiilor de tip platformă. Nu în ultimul rând, din cauza pandemiei de COVID-19 și a inițiativelor politice strategice, „impulsul digitalizării” în economie este în prezent foarte ridicat. Acest lucru poate fi utilizat pentru a analiza potențialul de valorificare a soluțiilor de tip platformă și pentru a profita de oportunități.

[columns] [column size=”1/2″]

IoT Industrial-Soluție de Service

IoT Industrial-Soluție de Service

MindSphere de la Siemens este soluția de vârf a serviciului IoT Industrial, care valorifică capabilitățile de analitică avansată și inteligența artificială pentru a furniza soluții IoT de la „Edge” până la „cloud”. MindSphere permite companiilor industriale de toate dimensiunile din întreaga lume să-și conecteze mașinile și infrastructura fizică la cloud și la IoT. Simplifică, în mod unic, provocările multor industrii în ceea ce privește conectivitatea, analiza și prognoza datelor, precum și dezvoltarea propriilor aplicații și a noilor modele de afaceri, sprijinind astfel fiecare întreprindere în transformarea sa digitală. Construit pe platforma Mendix, MindSphere permite utilizatorilor săi să dezvolte și să personalizeze rapid aplicații de tip IoT.

[/column] [column size=”1/2″]

Industrial Edge

Industrial Edge

Utilizarea optimă a datelor devine din ce în ce mai importantă pentru industrie. Multe companii au recunoscut deja acest lucru și utilizează propriul software, pe PC-uri industriale, pentru a analiza datele de la mașini și sisteme. Acest aspect aduce informații valoroase, dar este complex și necesită actualizări manuale frecvente pentru a se asigura că software-ul, sistemul de operare și securitatea cibernetică sunt întotdeauna actualizate și sigure. Cu Industrial Edge de la Siemens, acest lucru este mai ușor, mai flexibil și mai sigur pentru utilizarea optimă a datelor la nivel local: datele pot fi colectate și prelucrate direct și în siguranță pe mașină, fără latență, cu propriul software și un sistem central de administrare, implementare și actualizare. Sistemul Industrial Edge Management este infrastructura centrală cu care toate dispozitivele conectate de orice fel pot fi gestionate la nivel mondial. În loc să se facă actualizări și realizarea de patch-uri de securitate pe fiecare dispozitiv în parte, controlul centralizat este posibil de la un sistem care poate fi instalat local sau în cloud, după cum este necesar.

[/column][/columns]

Autor: Gabriel Avăcăriței

Jurnalist experimentat atât în mass-media tradiționale, cât și în cele noi, Gabriel este redactorul șef al Energynomics din 2013. Excelentele sale abilități de comunicare, organizare a informației și editare sunt puse la treabă zi de zi, pentru a dezvolta proiectele platformei de comunicare Energynomics: site-ul, revista și evenimentele proprii.

Etichete:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *