Cu bicicleta prin oraşele României – cum ne aliniem trendurilor europene?

0

Beneficiile economice ale ciclismului urban sunt deosebit de relevante, având în vedere diferitele costuri ascunse și necuantificabile asociate diferitelor moduri de transport, susţine Civitas, care a realizat o cercetare în cadrul proiectului Solutions (Sharing Opportunities For Low Carbon Urban Transportation). Susţinători ardenţi ai mobilităţii urbane prin pedalat, membrii Civitas au făcut un mic calcul, care dă de gândit: cel mai frecvent, jumătate dintre călătoriile făcute cu mașina sunt mai scurte de cinci kilometri și un sfert dintre ele sunt de trei kilometri sau chiar mai scurte. Deoarece motoarele auto sunt cele mai eficiente odată ce s-au încălzit, consumul de combustibil și, prin urmare, emisiile de CO2 sunt foarte ridicate în primii kilometri. Dar, în general, călătoriile de până la cinci kilometri pot fi ușor parcurse cu bicicleta, conform Asociației Energia Inteligentă.

Bicicletele asistate electric, denumite Pedelecs, permit oamenilor să călătorească uşor până la 25 de kilometri. Pedelecs au un motor electric care susține ciclistul, ajută la urcarea porțiunilor înclinate, la călătoriile pe distanțe lungi și la deplasările ”cu vântul în față”. Pedelecs are avantajul că emite cantități foarte scăzute de dioxid de carbon pe kilometru.

Vesticii au deja o tradiţie în ciclism. În Germania, în medie, aproape 20% dintre persoane folosesc bicicleta zilnic și alte 20% de mai multe ori pe săptămână.

În marile orașe din România, sunt raportate câteva zeci de kilometri de piste de biciclete. Cel puțin pe hârtie. Multe dintre acestea sunt, însă, aproape inutilizabile și pun în pericol bicicliștii, potrivit Președintelui Federației Bicicliștilor din România.

Green Report a prezentat o statistică, pe baza declaraţiilor autorităţilor la nivelul anului 2016, în care acestea din urmă precizează câte piste pentru biciclişti există la nivelul oraşului lor.

Aşadar, există 160 de km de piste de biciclete în București, din care 26 de km deschiși circulației (utilizabili). Există doar 5 km în Constanța și Mamaia, 10 km în Cluj-Napoca, aproape 20 km în Craiova, 30 km în Brașov, 35 km în Timișoara, 46 km în Iași și 70 km în Sibiu.

Chiar dacă cifrele nu sunt mari, realitatea din teren este și mai tristă, potrivit lui Radu Mititean, președintele Federației Bicicliștilor din România. Într-un interviu acordat pentru Green Report, acesta s-a declarat dezamăgit de calitatea pistelor și revoltat de cifrele prea mari raportate de autorități.

Totodată, 61% dintre români nu merg niciodată cu bicicleta, conform Comisiei Europene.

Share.

Lasă un comentariu