Acasă » Evenimente Trecute » Evenimente Trecute energynomics.ro » Tehnologia şi expertiza pentru eficienţă energetică există, mai trebuie suportul autorităţilor (Timişoara, 22 iunie)

Tehnologia şi expertiza pentru eficienţă energetică există, mai trebuie suportul autorităţilor (Timişoara, 22 iunie)

23 iunie 2017
Evenimente Trecute
energynomics

O presiune mai consistentă din partea companiilor din domeniu la adresa autorităţilor ar putea să accelereze adoptarea şi punerea în aplicare a unor măsuri mai clare pentru sprijinirea eforturilor de creştere a eficienţei energetice. Deocamdată, companiile însele trebuie să identifice soluţii de finanţare şi să intre în parteneriate pentru a îmbunătăţi performanţele energetice în activitatea curentă. Acestea au fost principalele puncte de întâlnire ale discursurilor din cadrul conferinţei „Abordări inovatoare și noi tendințe în domeniul eficienţei energetice” organizate de energynomics.ro, joi, 22 iunie, a treia din campania de informare “Eficienţă energetică pentru rezultate care contează”.

Peste 50 de experţi din Timişoara şi din localităţile învecinate au participat la dezbaterile care au fost stimulate de cinci vorbitori de marcă, reprezentanţi ai ENGIE Romania, ABB România, Phoenix Contact, Enero, EximBank.

Gamă extinsă de soluţii şi servicii de la ENGIE Romania

Sorin Giurgiu, Şeful Departamentului Vânzări Clienţi Business, ENGIE Romania a prezentat succint intenţiile grupului la nivel global ordonate pe trei direcţii de dezvoltare:

  • Emisii reduse de CO2 în producția de energie electrică
  • Dezvoltarea şi gestionarea infrastructurilor şi a rețelelor globale (gaze și electricitate)
  • Soluţii şi servicii pentru clienţii rezidenţiali, asociaţii profesionionale, companii, municipalităţi şi alte unităţi teritoriale

„Descentralizarea înseamnă apropierea de client. De exemplu, în urmă cu 20 de ani, când se vorbea despre energie se foloseau ca unităţi de măsură GW şi TW. În urmă cu zece ani s-a ajuns deja la MW, iar acum suntem pe cale să ne referim în principal la soluţii personalizate la nivelul kW-lor”, a explicat Sorin Giurgiu.

Parte a grupului ENGIE, unul dintre liderii mondiali în domeniul energiei, ENGIE Romania este un jucător important şi pe plan local, cu circa 1,6 milioane de clienţi şi o cifră de afaceri de aproape un miliard de euro. ENGIE Romania este primul importator de gaze naturale din România şi primul furnizor de gaze naturale pe piața reglementată, iar Distrigaz Sud Reţele este numărul unu în distribuția de gaze naturale în Romania. ENGIE Servicii este lider de piață pe segmentul serviciilor tehnice, cu 650.000 de clienți.

MicroCHP pentru independenţă şi eficienţă energetică

Un produs dedicat clădirilor cu un consum mare de electricitate (hoteluri, pensiuni, spitale) şi căldură este microcentrala în cogenerare pentru realizarea căreia ENGIE Romania poate asigura investiţia iniţială printr-un contract de tip F-BOOT (Finance-Built-Own-Operate-Transfer).

În condiţiile în care jumătate din factura cu energia electrică o reprezintă tarifele de sistem (transport şi distribuţie), acest microCHP elimină aceste costuri. Un element suplimentar care contribuie la reducerea costurilor este producţia simultană de electricitate şi agent termic chiar în locaţia clientului, ceea ce îi conferă acestuia posibilitatea de producţie a energiei în regie proprie. „Sectorul de cogenerare/tri-generare este unul dintre cele mai dinamice, pentru că permite clienţilor, în principal celor mai mici din zona de consum de, să obţină o soluţie personalizată pentru nevoile proprii.

Dezvoltare, finanţare şi operare pentru staţii de alimentare cu gaz natural comprimat

În următoarele săptămâni, ENGIE Romania va inaugura, la Bucureşti, prima sa staţie publică de alimentare a vehiculelor cu gaz natural comprimat (GNC), a confirmat Sorin Giurgiu.

Compania îşi doreşte să rămână un jucător angajat în mobilitatea urbană durabilă şi se va implica în eforturile de reducere a poluării prin sprijinirea dezvoltării infrastructurii de GNC. „Gazul este o alternativă mai verde la combustibilii clasici, este netoxic, mai puţin coroziv şi are un grad de inflamabilitate redus. Prin comprimare, volumul gazului se reduce la 1% din volumul iniţial şi permite utilizarea pe toate clasele de autovehicule”, a explicat reprezentantul ENGIE Romania. „Noi ne propunem ca după lansarea primei noastre staţii publice să trecem treptat o parte din flota auto proprie pe gaz natural comprimat”, a mai spus Giurgiu. „Avem discuţii avansate cu autorităţile din mai multe municipalităţi, între care Constanţa, Vâlcea, Braşov, pentru a susţine programe de introducere a unor flote de autobuze alimentate cu gaz natural comprimat pentru transportul public de persoane.”

DESCARCĂ PREZENTAREA LUI SORIN GIURGIU

Reprezentantul ENGIE Romania s-a referit şi la pachetul extins de consultanţă şi servicii pentru optimizarea consumului de energie, inclusiv prin Soluţia de Monitorizare a Consumului de Energie – aplicaţia care permite clientului să îşi urmărească şi să îşi analizeze consumul de energie, pe tipuri energetice (gaze naturale sau electricitate), astfel încât să poată interveni asupra gestionării consumurilor şi a optimizării bugetului.

Eficienţă energetică prin automatizare şi robotizare

Cu 135.000 de angajaţi în 100 de ţări, lider global pentru energetică şi automatizări, ABB oferă soluţii pentru creşterea productivităţii industriale prin intermediul a patru divizii:

  • reţele energetice
  • produse electrice şi energetice
  • acţionări şi automatizări
  • automatizare de proces

Ovidiu Albulescu, Key Account Manager Dacia Renault, în cadrul ABB România, s-a referit la 10 motive pentru a investi în automatizare şi roboţi. La avantajele prezentate, reprezentantul ABB a adăugat faptul că investiţiile în automatizările industriale se recuperează în doi, până la cinci ani, iar durata de viaţă a unui robot poate ajunge la 15-20 ani, cu costuri minime de întreţinere, în funcţie şi de modul de exploatare.

DESCARCĂ PREZENTAREA LUI OVIDIU ALBULESCU

Platforma ABB Ability vine cu soluţii digitale pentru industrie, segmentată în trei categorii: utilităţi, unităţi de producţie, transport şi infrastructură. În cazul utilităţilor, reprezentatul ABB a invocat reducerea timpului de instalare (40%), a costurilor de întreţinere (50%) şi a timpilor de oprire (50%). „În industrie, cele 180 de soluţii implementate ne arată că putem obţine o creştere a productivităţii (200%), un consum energetic redus (30%) şi  durata mai lungă de viaţă a produsului  (30%)”, a precizat Albulescu.

Soluţii de mobilitate electrică de la Phoenix Contact

Cătălin Marius Lepinzean, Business Development Manager la Phoenix Contact, s-a referit la două dintre direcţiile de acţiune pe care grupul de origine germană le are în România. Înființată în anul 1923, PHOENIX CONTACT Gmbh & Ko, este lider în domeniul producţiei de componente pentru conexiuni electrice şi pentru tehnologia automatizărilor industriale, iar în 1928 Phoenix Contact a inventat blocul terminal (clema şir) pentru compania germană de electricitate RWE. Cu 15.000 de angajaţi la nivel global, grupul Phoenix Contact are o cifră de afaceri anuală de două miliarde de euro. „Phoenix Contact vine în faţa dumneavoastră cu acest mix, pornind de la componente, trecând prin integrarea soluţiilor şi ajungând la susţinerea unor idei prin soluţii tehnice adecvate”, a explicat Cătălin Marius Lepinzean. Alături de partenerii săi compania a implementat în România soluţii de eficienţă în infrastructura de producţie, precum condiționarea alimentarii, management energetic, controlul iluminării.

Un segment important de activitate al companiei este de asemenea mobilitatea electrică, zonă încă la început în România, dar cu un mare potenţial. „Noi nu producem staţii la cheie, noi susţinem integratorii de sisteme din România pentru a realiza asemenea staţii. Avem colaborări avansate cu 4-5 companii, adică avem deja staţii realizate şi instalate”, a precizat Lepinzean. Asemenea companii, cu sprijinul Phoenix Contact, pun la dispoziţie soluţii integrate – atât staţiile propriu-zise, cât şi reţelele şi arhitectura hardware/software necesare pentru transferul de date şi administrarea unor reţele complexe.

DESCARCĂ PREZENTAREA LUI CĂTĂLIN MARIUS LEPINZEAN

În prezent, principalii beneficiari sunt companiile mici sau mai mari care vor să-şi instaleze în parcări sau în spaţiile pe care le deţin staţii de încărcare pentru maşinile electrice: supermarket-uri, hoteluri, clădiri de birouri. Cătălin Marius Lepinzean s-a referit şi la proiecte care au în vederea realizarea unor reţele naţionale de staţii de încărcare a maşinilor electrice.

ENERO – program gratuit de asistenţă pentru IMM-uri tinere

Nicoleta Ion a prezentat oportunităţile pe care le au IMM-urile şi Start-up-urile din România, prin proiectul START2ACT, finanţat în cadrul programului de cercetare al Uniunii Europene ORIZONT 2020.

„Un domeniu cheie de intervenţie pentru creşterea eficienţei energetice prin schimbări ale comportamentului este cel al echipamentelor de birou, care au cea mai mare creştere a consumului de energie din zona de business”, a explicat Nicoleta Ion. Echipamentele de birou consumă 15% din totalul energiei electrice utilizate în birouri, iar tendinţa este ca această pondere să crească spre 30% până în 2020. Chiar dacă IMM-urile nu sunt supuse deocamdată obligaţiei legale de a realiza un audit energetic o dată la patru ani, obţinerea de economii de energie prin măsuri cu costuri reduse sau fără costuri (schimbări comportamentale) ar trebui să constituie un element de interes pentru deţinătorii şi managerii din IMM-uri.

DESCARCĂ PREZENTAREA NICOLETEI ION

ENERO este un centru de consultanţă cu sediul în Bucureşti care poate oferi, gratuit, asistenţă, prin intermediul unui aşa numit „mentorat”. Prima vizită este dedicată unei evaluări a consumului de energie şi se traduce în implementarea măsurilor rapide, fără costuri, a explicat Nicoleta Ion. Următoarele două vizite vor identifica oportunităţile de reducere a consumului prin măsuri cu costuri reduse, respectiv prin măsuri mai costisitoare.

Nicoleta Ion a dat câteva exemple de acţiuni în cadrul acestor vizite:

  • evaluarea consumatorilor şi a modului de consum a energiei
  • analiza consumurilor în funcţie de facturi
  • evaluarea izolației termice prin termoviziune
  • înregistrarea consumului pe o perioadă de timp

Toate start-up-urile mai tinere de 5 ani sunt eligibile în acest program gratuit şi sunt încurajate să ia legătura cu ENERO, la [email protected] sau [email protected].

Finanţare, garanţii şi asigurări de la EximBank

Carmen Liptak, Director Regional EximBank a prezentat modalităţile prin care banca se implică în susţinerea şi promovarea mediului de afaceri românesc. „Ca orice altă bancă, avem în portofoliu produse și servicii bancare ce pot fi accesate de orice tip de societate comercială, fie că este IMM sau companie mare, derulează tranzacţii internaţionale, ori se adresează numai pieţei interne”, a spus Carmen Liptak. În plus, EximBank oferă băncilor comerciale de pe piața locală garanții și asigurări de stat ce facilitează accelerarea creditării firmelor locale, în condiții mai bune de acoperire a riscurilor. „Pentru că suntem unica bancă din România ce acționează ca agent al statului, emitem garanții suverane ce reduc riscurile asociate creditării facilitând astfel accesul companiilor la finanțare”, a subliniat reprezentanta EximBank.

„Acoperim până la 80% din scrisorile de garanție bancară ce urmează să fie emise de băncile comerciale pentru proiecte de dezvoltare a infrastructurii, a utilităților de interes public, de susținere a activității de cercetare-dezvoltare, protecția mediului, ocuparea și formarea personalului, dezvoltarea IMM etc”, a mai spus reprezentantul EximBank

DESCARCĂ PREZENTAREA LUI CARMEN LIPTAK

Domnia sa a expus şi serviciile de minimizare a riscurilor prin oferirea de informaţii comerciale despre activitatea unui potenţial partener de afaceri din țară sau din străinătate, care pot conta în luarea unei decizii de colaborare, precum şi pachetul de asigurări oferite de EXIMASIG, societate de asigurări deținută de EximBank.

Au asistat la prezentări și au participat la discuții peste 50 de experţi, reprezentanți de la: ABB România, ACS Politehnică Timișoara, AGASI, Automaton, Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Timiș, Can&Power, CAPABIL, Delgaz Grid, EE Test, EETIM, Electroproiect HK, ENEL, Enero, ENGIE, ETA-2U, Euroelectric, EximBank, Heliopolis Energia, I.S. Intelltech, Intelligent Buildings, ISIM Timisoara , Luxten, Media.edu, Phoenix Contact, Prodez Vest, Renewables Consulting, RRA, Tectonics Art, UPT Timişoara.

Sponsorul principal al conferinţei a fost ENGIE România, companie care, împreună cu filialele sale, deserveşte aproximativ 1,6 milioane de clienţi, operează o reţea de 19.000 de kilometri în 19 judeţe din sudul României şi Bucureşti.

Evenimentul a fost organizat de energynomics.ro și susținut de partenerii noștri: ABB România, EximBank, Phoenix Contact.

Participare

Începân cu luna aprilie, energynomics.ro a desfăşurat campania de informare “Eficienţă energetică pentru rezultate care contează”, în cadrul proiectului Start2Act, finanţat prin Programul de cercetare al Uniunii Europene ORIZONT 2020, cu scopul de informare și educare a factorilor de decizie din autoritățile publice și din companii – de la start-up-uri și IMM-uri la întreprinderile cele mai mari.

Accesul la conferinţe este gratuit şi deschis tuturor profesioniștilor din industria energetică românească, precum și din sectoarele conexe, interesaţi de tematica eficienţei energetice pe baza invitației lansate de energynomics.ro. Ne poți scrie la office @ energynomics.ro pentru a solicita o invitație!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *