Acasă » Electricitate » Schneider Electric: Companiile nu sunt încă pregătite pentru noua economie energetică

Schneider Electric: Companiile nu sunt încă pregătite pentru noua economie energetică

15 februarie 2018
Electricitate
energynomics

Un studiu publicat de Schneider Electric, companie implicată în transformarea digitală a energiei și a managementului emisiilor de carbon, cât și în automatizare, arată că cele mai multe organizații se simt pregătite pentru un viitor descentralizat, fără emisii de carbon și digitalizat. Cu toate acestea, o mare parte dintre ele nu iau măsurile necesare pentru a integra și a implementa programele de energie și sustenabilitate.

Acest fals sentiment de siguranță poate fi atribuit faptului că majoritatea companiilor au încă abordări convenționale în privința managementului energiei și a protecției mediului. Punctele slabe din inovație sunt accentuate și mai mult de insuficienta coordonare dintre departamentele de achiziții, producție și sustenabilitate, precum și de o ineficientă colectare și distribuire de date.

Circa 81% dintre companii au făcut îmbunătățiri în domeniul energiei sau au în plan să facă, dar cel mult 30% au în vedere noi oportunități, cum ar fi microrețelele și adaptarea la cerere.

În cadrul unui studiu efectuat în rândul a aproape 240 de mari corporații din toată lumea (cu venituri echivalente cu, sau de peste 100 milioane de dolari) 85% dintre respondenți au spus că la ei în companie se iau măsuri în următorii trei ani pentru a menține planurile de reducere a emisiilor de carbon la nivelul liderilor din industrie. Proiectele inițiate sau în dezvoltare, sunt axate mai ales pe gestionarea responsabilă a energiei, a apei și a deșeurilor. În afara surselor regenerabile, doar o mică parte dintre organizațiile participante la studiu implementează strategii mai avansate și tehnologii pentru administrarea energiei și a emisiilor.

Printre principalele concluzii ale studiului se numără:

  • 81% dintre respondenți au făcut îmbunătățiri în domeniul eficienței energetice sau au în plan astfel de măsuri în următorii doi ani: 75% iau măsuri pentru a reduce consumul de apă și deșeurile.
  • 51% dintre ei au încheiat sau urmăresc să deruleze proiecte în domeniul energiilor regenerabile.
  • Doar 30% dintre respondenți au implementat sau au planuri concrete de a folosi stocarea energiei, microrețelele sau o îmbinare de energie termică și electrică – ori un mix al acestor tehnologii.
  • Doar 23% dintre participanții la studiu au strategii de management al cererii sau urmăresc să aibă în viitorul apropiat.

„Ne aflăm în centrul unei schimbări majore a modului în care este consumată și produsă energia”, a spus Jean-Pascal Tricoire, Președinte și CEO Schneider Electric. „Accentul aproape universal pus pe conservare este un aspect pozitiv, dar să fii un consumator conștient este doar parte din cele necesare pentru a supraviețui și a te dezvolta. Companiile trebuie să se pregătească pentru a fi participanți activi în domeniul energiei, punând laolaltă toate piesele necesare pentru a produce energie și a interacționa cu rețeaua, utilitățile, colegii și cu alți nou intrați în domeniu. Cei care nu acționează acum vor rămâne în urmă.”

O piedică importantă împotriva progresului ar putea fi insuficienta aliniere internă. 61% dintre respondenți au spus că deciziile privind energia și sustenabilitatea din organizațiile lor nu sunt coordonate în mod fericit în cadrul echipelor și departamentelor relevante, ceea ce este cu atât mai adevărat pentru bunurile de consum și companiile industriale. În plus, același număr de respondenți au spus că absența cooperării este o problemă.

Gestionarea datelor a fost menționată printre obstacolele care stau în calea managementului integrat al energiei și al emisiilor de carbon, 45% dintre participanții la studiu spunând că datele din organizație sunt foarte descentralizate, administrate la nivel local sau regional. Dintre cei care au identificat „instrumente/ elemente de măsurare insuficiente pentru schimbul de informații și evaluarea proiectelor” drept un obstacol pentru colaborarea dintre departamente, 65% administrează datele la nivel local, regional sau național – nu la nivel global.

Liderul în servicii cloud distribuite iomart este un exemplu de companie care are o abordare integrată în privința datelor. Astfel, reușește să coordoneze managementul eficienței energetice și de mediu prin intermediul rețelei de centre de date pe care o deține și care activează în Marea Britanie.

„Este esențial să ai informații pe baza cărora să acționezi”, a spus Neil Johnston, directorul tehnic de operațiuni al grupului iomart. „Dar ce se întâmplă atunci când deții informațiile este la fel de important. Echipele noastre de achiziții, energie și sustenabilitate compară datele și dezvoltă strategii comune pentru managementul consumului și al emisiilor și pentru a reduce costurile. Colaborarea aceasta a adus economii semnificative companiei și ne-a ajutat să obținem acreditarea ISO 50001 și să respectăm cerințele Angajamentului privind Reducerea Emisiilor de Carbon.”

Studiul arată progresul în mai multe domenii

Peste 50% dintre companiile reprezentate în studiu au inițiat proiecte în domeniul energiei regenerabile sau au în plan acest lucru, sănătatea (64%) și bunurile de consum (58%) fiind în top. Persoanele cu funcții de conducere au un nivel mare de implicare în aceste programe și în altele centrate pe sustenabilitate. 74% dintre respondenți au spus că personalul cu putere de decizie verifică sau aprobă inițiativele în domeniul energiilor regenerabile și de sustenabilitate, ceea ce reprezintă un indiciu că acestea sunt văzute ca o prioritate strategică.

Și, chiar dacă rentabilitatea investiției este principalul element de evaluare pentru inițiativele din domeniul energiei și al sustenabilității, companiile încep să privească investițiile dintr-o perspectivă mai cuprinzătoare, pe termen lung. De exemplu, peste jumătate dintre respondenți au spus că impactul de mediu este luat în considerare în procesul de evaluare. Riscul organizațional (39%) este un alt element important.

Studiul a fost derulat de GreenBiz Research pentru a identifica modul în care companiile dezvoltă strategii în domeniul energiei și al mediului, colectează și transmit datele și își coordonează departamentele – o practică ce este cunoscută ca Active Energy Management. Participanții au menționat angajații responsabili cu managementul energiei și al sustenabilității, de la funcțiile de decizie și membri în board, până la contribuțiile individuale. Companiile chestionate reprezintă 11 segmente de piață principale, printre care bunuri de consum, energie/utilități, finanțe, industrie, sănătate și tehnologie. Rezultatele oricăror mostre sunt supuse unor variații.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *