Președintele OPCOM explică majorarea prețurilor la energie: Contractele pe termen mediu și lung nu au fost corect gestionate

0

Contractele pe termen mediu și lung de pe piața energiei electrice nu au fost corect gestionate și asta a dus la majorarea prețurilor, a explicat președintele bursei OPCOM, Victor Ionescu.

Începând cu iarna aceasta, prețul energiei a urcat de peste patru ori, însă în tandem cu bursele regionale, într-o anumită perioadă, dar și din cauza condițiilor meteo. Ulterior, însă, prețurile au rămas la un nivel ridicat, fapt ce constituie obiect al unei analize a pieței din partea autorităților – ce se va transforma în curând în investigație, dacă va fi cazul, după cum au declarat pentru energynomics.ro oficiali ai Consiliului Concurenței.

În fapt, este pentru prima oară când președintele OPCOM spune lucrurilor răspicat pe nume: furnizorii trebuie să-și asume o parte din vină pentru că nu au beneficiat de o prognoză clară și au folosit prea mult de piața pe termen scurt – așa-numita piață ”spot” și ”pentru ziua următoare (PZU)”.

”Nu au fost numai situații în care cantitățile contactate la termen nu au avut suport… Pentru luna mai 2017, nivelul de contractare la termen a fost de 141%. Pentru luna iunie a fost de 144%, iar nivelul de contractare pentru iulie a fost de 141%. Constatăm că dacă aceste contracte la termen ar fi fost încheiate pe o prognoză corectă și clară a celor care furnizează energia către consumatorii finali și ar fi avut o acoperire strictă a pozițiilor deschise în piața la termen, piața spot era practic inutilă. Constatăm însă că pe lângă cele peste 144% în luna mai, mai este nevoie de peste 40% în piața spot”, a spun Ionescu, în cadrul unei conferințe organizate de energy-center.ro.

”Pozițiile deschise de toți participanții la piață se situează într-o poziție inadecvată față de ultima instanță: adică piața spot și piața intra-zilnică… Aceste contracte pe termen lung și mediu nu sunt corect gestionate, așteptându-se acest proces de ultimă instanță al pieței pentru ziua următoare și pieței intra-zilnice. Și de aici putem continua… cu anumite supoziții… Există un grad de responsabilitate a furnizorilor”, a continuat Ionescu.

Prețul mare al pieței nu a fost estimat de vreun analist

Prețul mare de pe bursa de electricitate împarte în două piața de energie, pe de o parte reglementatorul (ANRE) și operatorul pieței (OPCOM), care susțin că tarifele sunt corecte, la polul opus fiind furnizorii de energie, care dau vina pe reglementări și cer intervenția autorităților. Toate acestea în contextul în care prețul energiei pe piața spot a bursei OPCOM este aproape dublu față de anul trecut, ajungând la 276 de lei pe MWh în medie pentru ziua de joi.

“Poziția ANRE este că prețurile din acest moment reflectă condițiile din piață. Adică ne confruntăm cu o situație de hidraulicitate foarte redusă care s-a mai întâmplat de câteva ori în decursul timpului, iar rezultatele au fost aceleași, adică o scădere a ofertei de vânzare în general, în piață, care s-a reflectat în special în PZU (piața spot — n.r.) cu o creștere a prețurilor. Deci creșterea prețurilor este un lucru normal în aceste condiții. Această reacție a pieței este considerată un lucru pozitiv. Dacă piața nu ar reacționa în acest condiții, atunci am avea o problemă”, a declarat Natalia Vlad, director general al Direcției Piața de Energie din cadrul ANRE, conform Agerpres.

Ea a arătat că ANRE a analizat dacă prețurile au fost influențate și de alți parametri. “Avem o structură de monitorizare foarte bine pusă la punct. Rezultatele au fost că nu s-a sesizat în această perioadă, pe analizele comune cu OPCOM, comportamente care să denatureze prețul pe PZU, comportamente care să ne conducă la suspiciunea de manipulare”, a continuat reprezentanta ANRE.

Potrivit acesteia, furnizorii ar trebui să-și educe consumatorii, astfel încât să existe o corelare mult mai bună între contractele încheiate între ei pe piața cu amănuntul și contractele pe care le încheie furnizorul pe piețele centralizate pentru achiziția electricității.

Vlad a arătat totodată că traderii de energie au preferat să-și asume riscuri mai mari pe PZU, pentru un câștig pe măsură, în loc să folosească alte instrumente de pe OPCOM cu riscuri controlate, dar și cu câștiguri mai mici. “Chiar dacă furnizorii nu vor să recunoască, este clar că ei nu au apelat la toate instrumentele pe care le aveau la dispoziție pentru a se prezerva de riscurile de a intra într-un contract. S-au bazat foarte mult, poate, pe cunoașterea partenerilor respectivi. Chiar și pe piața OTC (over the counter — n.r.), pentru care ar fi trebui să existe compartimente solide de management al riscului, au fost reziliate contracte”, a mai susținut reprezentanta ANRE.

Ea a mai spus că PZU este o piață neconcentrată, unde există peste 300 de participanți, deci este puțin probabil ca un jucător să poată influența această platformă.

Pe de altă parte, reprezentanții furnizorilor au susținut că prețurile mari de acum de pe piață sunt rezultatul unor carențe în reglementări. Reprezentanta ANRE și traderii prezenți în sală au purtat aprinse discuții în contradictoriu pe această temă, ajungând până la a nu se putea pune de acord asupra unor principii de funcționare a pieței.

Spre exemplu, traderii au susținut că nu este normal ca un producător să cumpere și să vândă aceeași cantitate de energie în același interval orar, întrucât acest lucru ar avea repercusiuni majore asupra prețului. Reprezentanta ANRE a combătut această idee, precizând că un producător are dreptul să-și optimizeze operațiunile și să se comporte ca un trader, dacă acest lucru îi poate majora câștigul, adică să cumpere când prețul este mic și să vândă când prețul este mare.

Totodată, traderii au arătat că o altă reglementare afectează prețul, respectiv dreptul consumatorului de a rezilia contractul cu furnizorul la fiecare 21 de zile, ceea ce creează dezechilibre puternice în portofoliile de energie ale traderilor. Răspunsul reprezentantei ANRE a fost că furnizorii trebuie să explice consumatorilor că prețul din contractul lor nu trebuie corelat cu cel din PZU, care a devenit fluctuant.

Un furnizor a ținut să sublinieze că toate aceste prețuri se vor reflecta în final tot în factura consumatorilor, după ce prețurile mari care au fost iarna trecută pe OPCOM s-au regăsit în final tot în factura consumatorilor casnici, care plătesc mai mult cu 8% în medie de la 1 iulie. “Consumatorul nu trebuie să plătească un preț mic, ci un preț corect. Consumatorul trebuie să înțeleagă că are rolul de participant la piață”, a mai arătat reprezentanta ANRE.

Share.

Despre Autor

Bogdan Tudorache

Lasă un comentariu