Piața mașinilor electrice din România crește lent, dar se maturizează rapid (EBC, 17 aprilie)

0

Soluțiile tehnologice se dezvoltă cu o viteză amețitoare, ceea ce face cu atât mai dificilă decizia unei investiții de anvergură la nivelul companiilor, dar și la nivel personal și al autorităților publice. Întrebarea cheie la care trebuie să răspundem este “De ce investesc în mobilitate electrică?”, iar în funcție de răspuns, producătorii auto, alături de furnizorii de echipamente și servicii pentru mobilitate electrică sunt pregătiți cu soluții adaptate.

Lideri globali precum ABB, Schneider Electric, BMW sau Phoenix Contact, dar și companii locale precum MET România Energy sau Stratum Enclosures au discutat la Energy Breakfast Club despre tendințele de viitor și despre cele mai bune opțiuni pentru a valorifica oportunitățile momentului.

Autoturismul electric s-a probat deja ca tehnologie solidă și eficientă, nu doar la nivel global, ci și în România, unde sunt în uz deja peste 1000 de mașini electrice, multe folosite în flote comerciale. Majoritatea utilizatorilor încarcă bateriile mașinilor electrice numai acasă; cu toate acestea, infrastructura publică de stații de încărcare este necesară pentru că deschide noi posibilități de utilizare a automobilului și sprijină răspândirea acestuia la nivel urban.

Mașinile electrice au confirmat deja

În prezent, automobilul electric 1.0 este un vehicul de oraș, cu autonomie de 150-300 de kilometri, folosit cel mai adesea pentru a parcurge distanțe zilnice de aproximativ 40 de kilometri, a subliniat Alexandru Șeremet, Communication Manager la BMW. “În câțiva ani, vor deveni tot mai numeroase automobilele electrice cu autonomie ridicată (peste 400 de kilometri), în special modele SUV la care masa și dimensiunile automobilului ‘maschează’ masă și dimensiunile bateriilor”, consideră Alexandru Șeremet. Aceste modele de dimensiuni mari vor permite deplasări extraurbane, folosind baterii cu o capacitate utilă de peste 100 kW, față de 15-45 de kW, în prezent.

DESCARCĂ PREZENTAREA LUI ALEXANDRU ȘEREMET

“Pe termen mediu, puterea instalată pentru reședințe trebuie să crească pentru a acoperi necesarul pentru automobile electrice de la 5kW la cel puțin 15 kW”, anticipează reprezentantul BMW. La nivel macro, impactul de mediu al transportului urban se va reduce, “dacă energia folosită este suficient de ‚verde’”, dar va apărea un impact notabil în consumul zilnic de energie, ceea ce va pune o presiune mare pe rețelele urbane de distribuție a electricității.

Mai mare, mai repede, mai eficient

Constantin Ichimoaei – Executive Manager Transport & Infrastructure Segment în cadrul ABB România a prezentat anvergura globală a implicării grupului în domeniul mobilității electrice. Cu o cifră de afaceri de 36 de miliarde de dolari (2016) și 135.000 de angajați în peste 100 de țări, ABB și-a asumat ca misiune să ofere la nivel global soluții de încărcare în curent continuu și curent alternativ pentru vehiculele electrice de la 3 până la 600 kW cu conectivitate în cloud, bazate pe standarde, utilizând tehnologia produsă de ABB. “Din 2010, ABB este parte integrantă din evoluția mașinilor electrice și a infrastructurii de încărcare, prin proiecte pilot, alianțe industriale și premiere tehnologice pentru vehiculele de mare putere”, a subliniat Constantin Ichimoaei. Grupul are o prezență solidă în Europa, Statele Unite și China, fie că vorbim despre autovehicule, despre autobuze sau camioane electrice.

DESCARCĂ PREZENTAREA LUI CONSTANTIN ICHIMOAEI

Alături de producătorii de autovehicule, ABB dezvoltă soluții pe bază de protocoale și standarde deschise, “pe măsură ce bateriile cresc în volum, iar puterea stațiilor de încărcare crește, odată cu autonomia”. Reprezentantul ABB a prezentat principalele tipuri de stații de încărcare – standard în curent continuu și curent alternative, rapide (Fast) și de mare putere (High Power), insistând asupra destinației și modului de utilizare cele mai potrivite pentru fiecare dintre ele. Constantin Ichimoaei a expus, de asemenea, soluțiile de încărcare pentru autobuzele municipale, dar și funcția de taxare automatizată pe baza unor identificatori unici pentru fiecare autovehicul cu standard de încărcare CCS în curent continuu.

Mașina electrică se încarcă acasă

Pe baza statisticilor unui alt gigant industrial, Răzvan Copoiu, Vice Președinte Industrie Europa de Sud-Est Schneider Electric, s-a referit la faptul că obiceiurile de utilizare ale posesorilor de mașini electrice sunt diferite față de cele ale șoferilor de mașini cu combustie. “Nu mă aștept ca benzinăriile tradiționale să se transforme, pur și simplu, în stații de încărcare electrică”, a declarat Răzvan Copoiu. Cu peste 68.000 de stații instalate în 40 de țări, Schneider Electric poate afirma că marea majoritate a mașinilor electrice folosesc încărcarea standard, în general la reședința proprietarilor. “Pentru cei mai mulți dintre noi, stațiile de 11kW sunt suficiente, pentru că permit încărcarea peste noapte, la costuri rezonabile, ceea ce acoperă nevoile de transport în interiorul orașelor”, a opinat Răzvan Copoiu.

DESCARCĂ PREZENTAREA LUI RĂZVAN COPOIU

Este esențial ca beneficiarul să stabilească precis care sunt nevoile sale de mobilitate electrică, pentru ca un specialist să îi propună pachetul cel mai potrivit, ținând cont, între altele, de tipul de vehicul, spațiul și durata de parcare, impuneri legale de mediu și siguranță în exploatare, putere disponibilă și intențiile de utilizare a sistemului de încărcare.

“Noi oferim clientului ceea ce îi trebuie și nu ceea ce crede că îi trebuie”, a sintetizat Răzvan Copoiu filozofia din spatele ofertei EVlink, de la Schneider Electric.

Mașina electrică este soluția pentru reducerea poluării

În intervenția domniei sale, Andrei Bucur, Business Development Manager MET România Energy, a deschis dialogul către noi orizonturi: impactul de mediu al transportului electric, un element esențial pe care autoritățile publice trebuie să îl includă în strategiile de dezvoltare. “Schimbările climatice reprezintă probabil cea mai mare provocare pentru omenire de când am început să ardem combustibili fosili”, a subliniat Andrei Bucur. Mobilitatea electrică este răspunsul la transportul rutier, cu 1,1 miliarde de mașini pe străzi, la nivel global, și cu un plus de 100 de milioane de mașini, la fiecare trei ani. Față de motorul cu combustie, cel electric este cu mult mai mic, nu are nevoie de întreținere, nu arde carburanți, are o mecanică mult simplificată, fără părți mobile, și are un randament de 95%, pentru un interval de cel puțin 10 ani de zile.

DESCARCĂ PREZENTAREA LUI ANDREI BUCUR

În plus, mașinile electrice vin cu o poluare sonoră mult redusă, un element de asemenea relevant pentru marile aglomerări urbane.

“Serviciile MET România Energy acoperă întreaga zonă, de la furnizare inteligentă de energie (predicție și administrarea cererii în timp real), la clădiri inteligente (strategii dinamice de consum și soluții integrate de stocare a energiei solare) și încărcare inteligentă a mașinilor electrice (planificare și tarifare individuală)”, a sintetizat Andrei Bucur.

Phoenix Contact E-Mobility oferă sprijin pentru integratorii de sisteme

La rândul său, Marius Cătălin Lepinzean, Business Development Manager la Phoenix Contact, a prezentat oferta pentru mobilitate electrică de la Phoenix Contact E-Mobility: componente și soluții pentru încărcarea în curent alternativ și curent continuu, suport pentru concepte personalizate ale infrastructurii de încărcare și inovațiile care permit încărcarea cu putere ridicată. “Phoenix Contact vine în fața dumneavoastră cu acest mix, pornind de la componente, trecând prin integrarea soluțiilor și ajungând la susținerea unor idei prin soluții tehnice adecvate”, a explicat Marius Cătălin Lepinzean.

DESCARCĂ PREZENTAREA LUI MARIUS CĂTĂLIN LEPINZEAN

“Noi nu producem stații la cheie, noi susținem integratorii de sisteme din România pentru a realiza asemenea stații. Cu sprijinul Phoenix Contact, aceștia pun la dispoziție soluții integrate – atât stațiile propriu-zise, cât și rețelele și arhitectura hardware/software necesare pentru transferul de date și administrarea unor rețele complexe”, a explicat Marius Cătălin Lepinzean.

Vorbitorii invitați și participanții în asistență au căzut de acord că este nevoie de un dialog mai strâns al reprezentanților industriei cu autoritățile publice, pentru a expune avantajele mobilității electrice și oferta tehnologică tot mai avansată din acest domeniu. În principal, este nevoie ca administratorii marilor orașe să înțeleagă mai bine care sunt problemele (de cost, de poluare fonică sau a aerului, de administrare a flotelor etc) pentru care mașinile electrice și sistemele inteligente de încărcare și management energetic pot fi soluții chiar acum. Cu atât mai mult este nevoie de această comunicare bidirecțională în creionarea unor strategii de mobilitate sustenabile și benefice.

Au asistat la prezentări și au participat la discuții peste 45 de experți, reprezentanți ai ABB, AFEER, BMW Auto Cobălcescu, Caranda Baterii, CMS, Dell, E.On România, EFdeN, El-Mont, Energy Design & Consulting, Enevo Group, Eximprod, General Investigation, ITOCHU Corporation, MET România Energy, Model Constanta, Money Corp, Next Energy, Phoenix Contact, Photon Energy, Radio România Actualități, SCP Botezatu & Asociatii, SIXT New Kopel, Stratum Enclosures, Transelectrica, Vegacomp Consulting, Vlăsceanu, Ene și Asociații, World Motion.

Energy Breakfast Club a fost organizat de energynomics.ro și susținut de partenerii noștri: ABB România, BMW, MET România Energy, Phoenix Contact, Stratum Enclosures, Schneider Electric.

Participare

În 2018, energynomics.ro va organiza 10 ediţii de Energy Breakfast Club. Calendarul şi temele propuse sunt disponibile în pagina dedicată Energy Breakfast Club.

Participarea la Energy Breakfast Club este deschisă tuturor profesioniștilor din industria energetică românească, precum și din sectoarele conexe, pe baza invitației personalizate lansate de energynomics.ro. Ne puteți scrie la office at energynomics.ro pentru a solicita o invitație!

Energy Breakfast Club este o întâlnire de 2-3 ore în care specialiștii din energie se pun la curent cu cele mai noi informații și cele mai influente opinii pe una dintre temele fierbinți ale momentului.

Din postura de gazdă, începând cu ora 09.00, energynomics.ro pune la dispoziție moderatorul și cafeaua, propune tema și lansează invitațiile către speakeri. Aceștia sunt selectați dintre cei mai buni cunoscători ai tematicii și devin responsabili cu provocările intelectuale și organizarea ideilor. Prezentările nu depășesc 20 de minute și se doresc a fi puncte de pornire pentru dinamice schimburi de idei și perspective.

Clubul se închide la ora 13.

Share.

Lasă un comentariu