Acasă » Interes general » Noul regulament pentru etichetarea pneurilor trece de Consiliul Uniunii Europene

Noul regulament pentru etichetarea pneurilor trece de Consiliul Uniunii Europene

4 martie 2019
Interes general
energynomics

UE mai face un pas pentru actualizarea regulamentului pentru etichetarea pneurilor după ce Consiliul și-a adoptat astăzi poziția de negociere. Odată adoptat, după negocierile cu Parlamentul european, etichetele pentru pneuri vor fi afișate în mod mai vizibil pentru consumatori și vor include mai multe informații. Regulamentul are un impact semnificativ asupra producătorilor și distribuitorilor de anvelope auto, dar poate îmbunătăți performanța energetică la nivel european.

Sectorul transporturilor reprezintă o treime din consumul de energie al Uniunii, iar transportul rutier era responsabil de aproximativ 22% din emisiile totale de gaze cu efect de seră din Uniune în 2015. În principal datorită rezistenței lor la rulare, pneurile generează între 5% și10% din consumul de combustibil al vehiculelor. Prin urmare, o reducere a rezistenței la rulare a pneurilor ar contribui în mod semnificativ la eficiența consumului de combustibil al transporturilor rutiere și, astfel, la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră.

Noul regulament va ajuta consumatorii să aleagă în cunoștință de cauză cu privire la siguranța și eficiența consumului de combustibil ale pneurilor lor.

Ministrul Energiei român Anton Anton, președintele Consiliului UE, a precizat astăzi la Bruxelles că eticheta actualizată va include informații cu privire la aderența pe zăpadă și pe gheață. În plus, „noile cerințe privind afișarea etichetei, inclusiv pentru vânzarea la distanță și vânzările pe internet, vor îmbunătăți vizibilitatea sa pentru consumatori și vor garanta că aceștia sunt pe deplin informați atunci când iau decizii de cumpărare”.

Regulamentul adoptat de Consiliu îl va înlocui pe cel valabil din 2009 și extinde domeniul de aplicare al acesteia la pneurile pentru vehiculele grele (C3), care, care consumă mai mult combustibil și parcurg mai mulți kilometri pe an decât pneurile autoturismelor (C1) și camionetelor (C2). Potrivit Consiliului, “potențialul de reducere a consumului de combustibil și a emisiilor de gaze cu efect de seră în cazul vehiculelor grele este semnificativ”.

Regulamentul îmbunătățește și asigurarea respectării, creând o obligație de a înregistra pneurile într-o bază de date a produselor.

Poziția Consiliului permite, de asemenea, includerea viitoare a pneurilor reșapate, după ce va fi elaborată o metodă de testare adecvată pentru măsurarea performanței acestui tip de pneu. Există o clauză de revizuire, care prevede posibilitatea includerii pe viitor a kilometrajului și a abraziunii ca parametri pentru etichetă, când vor fi disponibile metode de testare adecvate. Consiliul UE susține Comisia pentru a promova elaborarea unei astfel de metode și să evalueze posibilitatea de a include astfel de parametri în domeniul de aplicare al regulamentului, “care să ia pe deplin în considerare toate standardele ori normele cele mai recente, elaborate sau propuse la nivel internațional, precum și lucrările desfășurate de industria de resort”.

În prezent, eticheta include trei pictograme ce reprezintă clasa de eficiență a consumului de combustibil, aderența pe teren umed și zgomotul exterior de rulare al pneurilor. Pe lângă acestea, viitoarea etichetă va mai include informații despre performanța în materie de aderență pe zăpadă și aderență pe gheață. Pentru ambii parametri, valoarea măsurată nu trebuie să fie mai mică decât indicele minim de performanță stabilit de experții Comisiei Europene.

Toate informațiile relevante pentru consumatori și distribuitori vor fi puse la dispoziția publicului într-o secțiune publică a bazei de date a produselor. “Aceste informații ar trebui să fie puse la dispoziție ca date deschise”, arată propunerea de regulament a Consiliului, “pentru a le oferi dezvoltatorilor de aplicații mobile și altor instrumente de comparare posibilitatea de a le utiliza. Accesul ușor și direct la secțiunea publică a bazei de date a produselor ar trebui asigurat prin instrumente axate pe utilizator, cum ar fi un cod dinamic de răspuns rapid (cod QR) inclus pe eticheta imprimată.”

Trei dintre marii producători de anvelope europeni au fabrici și în România: Pirelli (Slatina), Michelin (Florești, Prahova și Zalău, Sălaj), Continental (Timișoara).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *