Mașini electrice – entuziasm în creștere, se caută un model de business (EBC, 16 apr)

0

Cu sprijin puternic din partea statului, achiziția de mașini electrice crește exponențial de la un an la altul, dar rămâne marginală în flota totală de vehicule la nivel național. Investițiile pentru infrastructura de încărcare s-au înmulțit, cu bani din fonduri europene și cu implicarea tot mai fermă a unor mari multinaționale. Aceste două tendințe remodelează mobilitatea și conturează viitorul sectorului energetic, adăugându-se la provocările introduse de noutățile tehnologice (digitalizare, regenerabile, miniaturizare etc) și mutațiile sociale (precum apetitul pentru sharing). Cu numeroase orizonturi deschise, mașinile electrice întârzie, încă, să coaguleze un model de afaceri clar și sigur, dar câștigă tot mai mulți adepți și promotori.

Peste 85 de persoane au luat parte la cea de-a treia ediție a anului din seria Energy Breakfast Club“Mașini electrice: infrastructură, opțiuni tehnice, soluții financiare”, la sediul Automobile Bavaria, din nordul Capitalei.

Seria de prezentări a fost deschisă de Andrei Iorgulescu, Director General Proiecte în cadrul Administrației Fondului pentru Mediu – AFM.

Municipiile vor bani pentru stații de încărcare electrice

Oficialul AFM a afirmat că mobilitatea “verde” este un subiect important pentru Administrație, ca și pentru Ministerul Mediului. Sunt finanțate astfel atât programul mașinilor clasice noi – Rabla, cât și electrice – Rabla Plus […] și bineînțeles, programul stațiilor de încărcare, care a debutat la municipii. “Cred că vom ajunge la 1500-1600 de autovehicule electrice finanțate, iar pentru stațiile de reîncărcare avem un buget generos, de circa 20 de milioane de euro”, a apreciat Iorgulescu. “Avem circa 24 de dosare depuse de către municipii, care solicită 190 de proiecte peste 400 de puncte de încărcare.” Totodată, AFM va finanța agenții economici cu încă 20 de milioane de euro pentru montarea stațiilor de încărcare electrice pe drumurile naționale și autostrăzi. În prezent a fost înaintat către Comisia Europeană un memorandum în acest sens, iar AFM speră ca spre jumătatea anului să emită și un ghid al investitorului, astfel încât programul să fie lansat în a doua jumătate a anului 2019.

Andrei Iorgulescu a răspuns așteptărilor oferind cele mai noi informații cu privire la programul de finanțare a sistemelor fotovoltaice la nivel rezidențial, pentru încurajarea apariției prosumatorilor.

Segmentul vehiculelor electrice răspunde atât oportunităților, cât și riscurilor

Lumea s-a schimbat și odată cu ea s-a schimbat și domeniul energiei, a subliniat Munir Hassan, Head of Clean Energy, în cadrul CMS Londra. „Este timpul să realizăm acest lucru și să ne transformăm și noi, iar segmentul vehiculelor electrice răspunde atât oportunităților, cât și riscurilor din prezent.”

Tot mai mulți jucători se concentrează pe viitorul tehnologiilor electrice de transport: producători auto, jucători din segmentul supermarketurilor și imobiliarelor, producători și furnizori de tehnologie, sectorul public și producătorii de aplicații digitale. “În prezent nu avem o mulțime de vehicule electrice. Ele reprezintă deocamdată o picătură într-un ocean, însă cifrele cresc foarte rapid de la un an la altul. Pentru 2030, proiecțiile vorbesc despre un sfert de miliard de mașini electrice la nivel global”, a amintit Munir Hassan.

Pentru moment, provocările și necunoscutele sunt foarte numeroase – de la zona de reglementare, la costuri și modele de monetizare, de la disponibilitatea rețelelor de distribuție electrică, la accesul la terenuri și la competiția dintre companiile tradiționale și cele noi. Dar direcția către care ne îndreptăm este limpede: mașini electrice tot mai ieftine și interdicții la vânzarea vehiculelor cu motoare pe bază de combustie internă.

Trebuie să întărim rețeaua și să integrăm resursele regenerabile

În intervenția domniei sale, Constantin Ichimoaei, director executiv în cadrul ABB România, a vorbit despre tendințele de remodelare a mobilității, dar și a sectorului energetic, tendințe care înseamnă tot atâtea provocări pentru industria auto și pentru sectorul energetic.

“Când vine vorba despre mobilitate electrică, ABB mizează pe electrificare simplă, inteligentă și durabilă”, a precizat Constantin Ichimoaei. “Vorbim despre urbanizare, digitalizare, integrarea vehiculelor electrice și a regenerabilelor în rețelele de distribuție, vorbim despre energie verde, producere, distribuție și consum inteligente – toate acestea sunt elemente care contribuie la orașe cu zero emisii de carbon”, a mai spus el. Clienții rezidențiali și cei comerciali, comunitățile tind să devină participanți activi în revoluția energetică prin optimizarea modului de utilizare a resurselor locale.

DESCARCĂ PREZENTAREA LUI CONSTANTIN ICHIMOAEI

Deja în vara anului 2013, BMW și Volkswagen, împreună cu ABB, au inaugurat prima stație de încărcare electrică în Europa, iar în septembrie 2013, ABB și General Motors au inaugurat primele stații din SUA, a reamintit Ichimoaei. Ca pionier în tehnologia mașinilor electrice, ABB are în portofoliu soluții pentru mobilitate electrică și managementul energiei în contextul integrării energiei regenerabile.

Constantin Ichimoaei a mai spus că ABB este deja implicat în mai multe proiecte de mobilitate electrică în România, fie că este vorba de rețele mari sau de proiecte punctuale. “Spre deosebire de acum doi ani, când primeam doar câteva cereri pe trimestru, acum vin cereri, dacă nu în fiecare zi, cu siguranță în fiecare săptămână”, a exemplificat el.

BMW va prelua tehnologia electrică pe toate clasele

Marius Răspopa, specialist BMWi în cadrul Automobile Bavaria, a prezentat noutățile din portofoliul BMW, vorbind mai întâi de toate despre modelul i3, care a avut parte de un upgrade la nivelul bateriei. „Am făcut multe drumuri București-Budapesta, deși i3 este un concept mai mult orientat către mobilitatea urbană”, a spus el. „i3 reprezintă cea mai verde soluție, întrucât este cea mai curată mașină pe tot parcursul, de la producție și apoi pe toată durata exploatării”.

Răspopa a subliniat că succesul gamei electrice “va determina preluarea tehnologiei pe toate clasele, inclusiv în clasa limuzinelor, a SUV-urilor, până la modelul Mini”. “BMW a promis că până în 2025 va avea 25 de modele dedicate, pur electrice sau hibride și cu mix de sursă combinat”, a spus Marius Răspopa.

Phoenix Contact propune componente pentru o infrastructură inteligentă de încărcare

Înființată în 2013, divizia de e-mobility a Phoenix Contact are peste 160 de angajați doar în partea de dezvoltare de produse, a precizat Cătălin Lepinzean, Business Development Manager Phoenix Contact pentru România. Compania produce componente pentru stații de încărcare a vehiculelor electrice. „Am creat primii conectori, în 2010, iar de-a lungul ultimilor ani am dezvoltat atât partea de conectică, cât și partea de control din componența stației”.

Lepinzean s-a mai referit la modificarea Directivei UE 2010/ 2018, privind performanța energetică a clădirilor, care impune ca pentru clădirile nerezidențiale noi și cele supuse unor renovări majore, cu peste 10 locuri de parcare, să existe cel puțin un punct de reîncărcare și infrastructură încastrată, pentru a permite instalarea de puncte de realimentare a vehiculelor electrice pentru cel puțin unul din 5 locuri de parcare. De asemenea, clădirile rezidențiale noi sau cele supuse unor renovări majore care au peste 10 locuri de parcare, vor avea instalată infrastructura încastrată pentru fiecare loc de parcare.

Reprezentantul Phoenix Contact s-a mai referit la două dintre cel mai des întâlnite mituri privind mașinile electrice: autonomia limitată și costul ridicat. Studiile arată că “aproximativ 90% din toate drumurile zilnice efectuate cu orice tip de autovehicul sunt pe distanțe scurte, până în 37 de kilometri”. Aceste medii zilnice pot fi acoperite cu ușurință de capacitățile bateriilor existente, iar tendința este de îmbunătățire accelerată atât a performanțelor bateriilor, cât și a infrastructurii de încărcare. “În ceea ce privește costul cu bateriile”, a continuat Lepinzean, acesta scade constant: “de la 1.000 de dolari pe kWh în 2010, la 210 dolari pe kWh în 2018, iar în următorii ani se pare că va fi atins pragul de 100 de dolari pe kWh”.

DESCARCĂ PREZENTAREA LUI CĂTĂLIN LEPINZEAN

Deja costurile de operare ale unui autoturism electric sunt cu mult mai mici comparativ cu un vehicul convențional, iar o comparație directă a costului cu combustibilul arată o economie de circa 8,5 euro pe suta de kilometri pentru propulsia electrică.

Stații de încărcare pe bază de energie solară sau eoliană

Bogdan Cojocaru, Business Development Manager Stratum Enclosures, a prezentat stațiile de încărcare pe care le produce la București și le exportă în toată lumea. “Deja, în peste 40.000 de amplasamente monitorizate în timp real, stațiile Stratum produc energie la nivel local, stochează energia în baterii și o pun la dispoziția consumatorilor, în principal firme din industria telecom”, a insistat Bogdan Cojocaru. “Acesta este și singurul meu regret – România pare că nu prea are nevoie de așa ceva și suntem în situația să exportăm 99% din producție”.

Stațiile Stratum Enclosures nu au nevoie de rețea, decât pentru back-up, ceea ce le face o opțiune interesantă pentru zonele în care este dificil de identificat o rezolvare administrativă de tip concesiune sau acord de utilizare a terenului, precum și în zonele în care rețeaua de distribuție este inaccesibilă, puterea disponibilă prea mică sau costurile sunt prohibitive.

DESCARCĂ PREZENTAREA LUI BOGDAN COJOCARU

Tendința este ca mobilitatea electrică să folosească resurse de energie verde, în stații autonome, cu stocare proprie, care să nu depindă de rețeaua de electricitate, a concluzionat Bogdan Cojocaru. “Iar noi producem asemenea stații de încărcare, atât pe curent alternativ, cât și pe curent continuu, complet adaptate la nevoile beneficiarului!”

Renovatio accelerează ritmul de introducere a stațiilor de încărcare

Alexandru Teodorescu, CEO al Renovatio, a afirmat că infrastructura de încărcare pentru mașini electrică există, chiar și în România, chiar dacă puțini o văd. Prima rețea națională de stații rapide – e-charge – a crescut de la 4 unități, în 2016, la 28 în 2018 și va mai adăuga încă patru unități în acest an. “Estimarea noastră este că vom ajunge la 1.000 MWh încărcați în acest an doar în stațiile noastre”, a declarat Teodorescu, bazându-se pe evoluția acestui indicator în primul trimestru.

Reprezentantul Renovatio a vorbit și despre un proiect co-finanțat prin fonduri europene în care este implicată compania – FastSEE, prin care vor fi acoperiți peste 1.800 de kilometri din coridoarele de tranzit prioritare din România și Croația. Concret, în peste 30 de amplasamente din cele două țări vor fi instalate în doi ani 69 de stații de încărcare rapidă (50 kW DC) și 4 stații de încărcare ultra-rapidă (minimum 150 kW DC). “Trei dintre acestea vor fi instalate în România – la Timișoara, Sibiu și București – și vor permite încărcarea vehiculelor de ultimă generație în mai puțin de o oră”, a explicat Alexandru Teodorescu, care a mai anunțat lansarea unei licitații pentru instalarea acestor stații ultra-rapide.

DESCARCĂ PREZENTAREA LUI ALEXANDRU TEODORESCU

“Nu ne vom opri aici, vom încerca să acoperim cât mai mult din coridoarele locale și internaționale de transport. În 2019, vrem să atingem 100 de amplasamente, iar în 2020, sperăm să depășim 150 de amplasamente, cele mai multe cu stații de încărcare rapidă”, a mai spus Teodorescu.

Energy Breakfast Club a fost organizat de energynomics.ro și susținut de partenerii noștri: ABB România, Automobile Bavaria, CMS, Phoenix Contact, Renovatio, Stratum Enclosures.

Au asistat la prezentări și au participat la discuții peste 80 de persoane, reprezentanți ai #better, ABB România, AIIR Valahia, Asociația pentru promovarea vehiculelor electrice în România – AVER, Automobile Bavaria, Avison Young, Bioterpena System Ltd., BMWi România, Academia Română, CMS, Creditescu Soluții Financiare, E.ON, BCR, Electromagnetica S.A., EnelX, EnergoBit, EVConnect, Eximprod, Facultatea de Transporturi, Flash Lighting Services, ICSI, Land Electric, Leader Team, MAZARS, Ministerul Energiei, Ministerul Mediului, MOL România, P PLUS 2002 SRL, Phoenix Contact, Pony Car Sharing, Radio România Actualități, Renovatio, Revicom Oil, Siemens, SIER București Tineret, Sixt Rent a Car, Solstar Energy, Stratum Enclosures, TMC Electric Mobility SRL, TPF Inginerie, WAGO, Watto.

Participare

În 2019, energynomics.ro va organiza cel puțin 6 ediţii de Energy Breakfast Club. Calendarul şi temele propuse sunt disponibile în pagina dedicată Energy Breakfast Club.

Participarea la Energy Breakfast Club este deschisă tuturor profesioniștilor din industria energetică românească, precum și din sectoarele conexe, pe baza invitației personalizate lansate de energynomics.ro. Ne puteți scrie la office at energynomics.ro pentru a solicita o invitație!

Energy Breakfast Club este o întâlnire de 2-3 ore în care specialiștii din energie se pun la curent cu cele mai noi informații și cele mai influente opinii pe una dintre temele fierbinți ale momentului.

Din postura de gazdă, începând cu ora 09.00, energynomics.ro pune la dispoziție moderatorul și cafeaua, propune tema și lansează invitațiile către speakeri. Aceștia sunt selectați dintre cei mai buni cunoscători ai tematicii și devin responsabili cu provocările intelectuale și organizarea ideilor. Prezentările nu depășesc 20 de minute și se doresc a fi puncte de pornire pentru dinamice schimburi de idei și perspective.

Clubul se închide la ora 13.

Share.

Lasă un comentariu