Liberalizarea pieţei de electricitate vine cu un plus de beneficii pentru clienţi

0

Pe 26 octombrie, la Energy Breakfast Club ne-am propus să conturăm noua hartă a pieţei de electricitate din România aşa cum a fost redesenată de procesul de liberalizare accelerat în ultimii ani. Ne-au fost alături în acest demers Florin Tobescu (ANRE), Cornelia Szabo (CEZ Vânzare) şi Silvia Vlăsceanu (ACUE), dar şi peste 50 de experţi interesaţi de tendinţele şi oportunităţile de dezvoltare a afacerilor în domeniu. Harta furnizării de electricitate este în plin proces de remodelare, iar schimbările cele mai importante urmează să se producă în următorii ani.

Dialogul a fost lansat de Florin Tobescu, şef serviciu Direcţia Relaţii Internaţionale în cadrul ANRE, care s-a referit la perspectivele integrării tot mai profunde a sistemului energetic naţional în reţeaua europeană, proces care vine cu o “încărcătură birocratică mai mare decât ne-am dori”; în 2015, ANRE a emis 985 de acte legislative cu impact asupra pieţei de electricitate, iar noi prevederi se vor impune în urma definitivării pachetului legislativ de iarnă aşteptat să fie lansat la începutul lunii decembrie. “Vor apărea elemente cu efecte asupra tuturor participanţilor la piaţă, inclusiv asupra furnizorilor”, a precizat Florin Tobescu.

Încă un an până la liberalizarea completă a pieţei de electricitate

Evoluţia numărului clienţilor alimentaţi în regim concurenţial şi a energiei electrice furnizate acestora arată un grad de deschidere în creştere constantă. Totuşi, la nivelul consumatorilor casnici şi al necasnicilor mici rata de schimbare a furnizorului este nesemnificativă: 0,38% din totalul locurilor de consum, în 2015. În primul semestru al acestui an, numărul furnizorilor a urcat de la 100, la 105, a precizat Florin Tobescu,  în contextul în care producţia de energie s-a redus cu 4%, iar consumul a urcat uşor (1%).

Oficialul ANRE a enunţat priorităţile Autorităţii:

  • Finalizarea procesului de liberalizare
  • Creșterea numărului de furnizori și a numărului de oferte
  • Posibilități reale de schimbare a furnizorului
  • Realizarea unui comparator de prețuri
  • Analiza atentă și completă a termenilor contractuali ai ofertelor (condițiile asociate acestora)
  • Evoluția pieței interne de energie

a

“Accesul la informaţii, atât pentru consumatori, cât şi pentru companiile nou intrate pe piaţă este destul de dificil şi de aceea este nevoie să acţionăm la nivel  de companie, la nivel  de reglementator şi la nivel legislativ pentru a oferi un tratament egal tuturor participanţilor la această piaţă complexă”, a subliniat Florin Tobescu. În cadrul Autorităţii se lucrează în prezent la comparatorul de preţuri. Asemenea iniţiative pot fi lansate şi de către mediul privat, într-un parteneriat cu ANRE,  prin care reglementatorul să ofere veridicitate rezultatelor acestui comparator, a mai spus Forin Tobescu.

Descarcă prezentarea lui Florin Tobescu

a

Cornelia Szabo, director executiv CEZ Vânzare, a prezentat liniile principale ale strategiei de poziţionare pe care a adoptat-o furnizorul cu 1,42 milioane de clienţi în portofoliu.

Portofoliu diversificat şi o comunicare adaptată la nevoile clientului

CEZ Vânzare este parte a unuia dintre cele mai puternice grupuri energetice din regiune, care mai are în România afaceri în piaţa de distribuţie a electricităţii şi în generarea de electricitate din resurse regenerabile. Furnizorul se poate baza deci pe forţa Grupului CEZ şi pe avantajele pe care le aduc experienţele similare din alte ţări care au traversat deja procesul de liberalizare. Strategia CEZ Vânzare se concentrează, deci, pe comunicarea beneficiilor pe care clientul le poate avea din partea unui furnizor puternic:

  • Calitatea serviciilor
  • Flexibilitate
  • Eficiență financiară
  • Furnizor orientat către client
  • Un partener pe termen lung

Este firesc ca odată cu deschiderea pieţei să înceapă un război surd al preţurilor, “dar un contract înseamnă mai mult decât preţul electricităţii care – am văzut cu toţii – înseamnă mai puţin de 30% din valoarea facturii”, a subliniat Cornelia Szabo. Economia la factură se poate obţine nu neapărat prin preţ, ci printr-o consiliere corectă, prin care clienţii îşi pot alege profilul potrivit cu tipul de consum pe care îl au. “Oferim termene de plată negociate în funcţie de nevoile clienţilor şi o modalitate personalizată și flexibilă de facturare, raportare și plată, ceea ce permite un control real asupra costurilor”, a mai explicat oficialul CEZ Vânzare.

În plus, CEZ Vânzare şi-a diversificat portofoliul de produse şi propune clienţilor programe de loializare. Un segment pe care compania se concentrează cu deosebire este eficienţa energetică, zonă în care propune şase tipuri de servicii prin care clientul poate să obțină mai mult “din aceleași resurse sau chiar mai puține”. Autorități locale, agenți economici sau instituții pot solicita asistenţa experţilor CEZ Vânzare pentru optimizarea iluminatului, realizarea de audit energetic, management energetic şi micro-generare având ca rezultat  îmbunătăţirea eficienţei energetice.

Descarcă prezentarea Corneliei Szabo

a

Cornelia Szabo a anunţat că în câteva zile CEZ Vânzare va deschide la Timişoara primul punct de vânzare din afara zonei Oltenia în care operează ca furnizor implicit. “Este un punct de lucru inovator unde vom prezenta alături de produsele de energie electrică şi de gaz, inclusiv produse de eficienţă energetică şi smart-home”, a anunţat directorul executiv al CEZ Vânzare.

Suntem în plin proces de creare a unui nou model de piaţă

Diversificarea portofoliului este una dintre tendinţele momentului, tendinţe care contribuie la redefinirea unui nou model de piaţă în sectorul energiei electrice, a spus Silvia Vlăsceanu, directorul executiv al ACUE. Un al doilea factor de influenţă este creşterea capacităţilor de stocare de electricităţii, o tendinţă susţinută de avansul tehnologic şi care impune decizii de reglementare cu impact major asupra pieţei. “Cum trebuie să tratăm stocarea – este producător sau este consumator? În funcţie de această decizie, modul de structurare al pieţei va fi cu totul altul. În plus, stocarea trebuie concepută ca o piaţă reglementată sau poate fi lasătă să funcţioneze liber, concurenţial? În orice situaţie, activitatea de distribuţie şi transport a energiei electrice va fi afectată, stocarea va contribui la îmbunătăţirea consumului propriu tehnologic etc”, a explicat Silvia Vlăsceanu.

Directorul executiv al ACUE a făcut un apel la comunitatea energetică pentru a dezbate aceste chestiuni, astfel încât experţii să poată veni în faţa decidenţilor din noul Parlament alcătuit după alegerile din decembrie cu cât mai multe argumente şi explicaţii care să permită o transpunere inteligentă a legislaţiei comunitare în plan naţional.

Au asistat la prezentări și au participat la discuții peste 50 de experţi, reprezentanți de la: ABE-EDY Impex SRL, Academia Română, Aderro GP Energy, AFEER, All Development Services, Ambasada Chinei, ASE Bucureşti, BCR, CE Oltenia, CEZ Vânzare, CMS Cameron, Consiliul Concurenței, e-mobility, Eco Solution, Edison Trading SpA , Electrica Furnizare, Elsaco Energy, Enel România, Energonuclear, EY, Federaţia Serviciilor de Securitate, Fine Consulting, Flash Group, Gaz Sud, Industrial Energy, DEFENCE UNLIMITED NATO CAGE LOAD1 , Mitsubishi, Nei Holding, New Kopel, Politehnica Bucureşti, Ringhel, Roland Berger, Roycroft&Ross, Syscom Team, TEB Energy, Telekom, Tractebel Engineering, Transenergo, Uzinsider General Contractor SA, Voith Hydro, Zazi Business.

Evenimentul a fost organizat de energynomics.ro și susținut de partenerii noștri: CEZ Vânzare, Premier Palace SPA Hotel, Ridgid, SGS România.

Participare

În 2016, energynomics.ro îşi propune să mai organizeze cel puţin încă 2 ediţii de Energy Breakfast Club. Calendarul şi temele propuse pot fi accesate aici.

Participarea la Energy Breakfast Club este deschisă tuturor profesioniștilor din industria energetică românească, precum și din sectoarele conexe, pe baza invitației personalizate lansate de energynomics.ro. Ne poți scrie la office aata energynomics.ro pentru a solicita o invitație!

Energy Breakfast Club este o întâlnire de 2-3 ore în care specialiștii din energie se pun la curent cu cele mai noi informații și cele mai influente opinii pe una dintre temele fierbinți ale momentului.

Din postura de gazdă, începând cu ora 09.00, energynomics.ro pune la dispoziție moderatorul și cafeaua, propune tema și lansează invitațiile către speakeri. Aceștia sunt selectați dintre cei mai buni cunoscători ai tematicii și devin responsabili cu provocările intelectuale și organizarea ideilor. Prezentările nu depășesc 20 de minute și se doresc a fi puncte de pornire pentru dinamice schimburi de idei și perspective.

Clubul se închide la ora 13.

Share.

Lasă un comentariu