Yedil Utekov, KMGI: Efectul crizei se va resimți cel mai probabil și în 2021

KMG International a găsit capacitatea să-și adapteze strategia, în urma pandemiei pe primul loc avansând siguranța angajaților. Astfel, au fost dezvoltate programe flexibile de muncă, a fost implementat conceptul de work from home și s-au făcut eforturi mari pentru menținerea locurilor de muncă, într-un context național în care s-a discutat foarte mult despre șomaj tehnic sau disponibilizări, susține Yedil Utekov, Chief Officer Production and Industrial Services la KMG International, în cadrul unui interviu exclusiv acordat Energynomics.

Cum a afectat pandemia de COVID-19 piețele de petrol și gaze anul acesta și în 2021? Ce puteți spune despre termenul mai lung – vom asista la o revenire a prețului?

Pandemia de COVID-19 a fost un factor care a afectat industria într-o manieră fără precedent. Efectul s-a văzut în segmentul de produse petroliere, cu scăderi semnificative, în special pe sectorul carburanților de aviație, unde cererea, practic, s-a înjumătățit.

Astfel, au fost generate presiuni majore pe marjele brute de rafinare. Putem spune că în primele 9 luni din 2020 s-a ajuns la 11 dolari pe tonă, mult mai puțin comparativ cu aceeași perioadă de anul trecut – 37,6 dolari pe tonă. Dar volatilitatea marjelor de rafinare a început în 2019, când producția de țiței OPEC a scăzut la cel mai mic nivel din 2015. Au fost primele semne ale unor dificultăți în piață, care, ulterior, au fost dublate de impactul pandemiei de COVID-19.

Chiar dacă ne confruntăm cu o adevărată criză în industrie, cum rar ne-a fost dat să vedem, am reușit să rămânem operaționali, în ciuda pierderilor înregistrate.

Efectul se va resimți, cel mai probabil, și anul viitor, pentru că, dacă ne uităm la evoluția condițiilor macroeconomice, influențele pandemiei vor fi pregnante și în viitorul apropiat.

În industria noastră, am văzut cum majoritatea rafinăriilor europene au redus capacitățile de prelucrare ori au amânat lucrări importante de mentenanță. Noi, la rafinăria Petromidia, am mers mai departe cu revizia generală, absolut necesară o dată la 4 ani, pentru o funcționare cât mai bună, dar și pentru siguranța angajaților noștri. A fost o reală provocare, dar profesionalismul oamenilor din Rompetrol Rafinare (compania e membră a KMGI, care operează rafinăriile Petromidia Năvodari și Vega Ploiești) a făcut posibilă reușita acestui proiect major, întins pe o lună și jumătate, cu implicarea a mii de specialiști din domeniu și cu peste 1.500 de lucrări executate. Am hotărât să mergem mai departe cu revizia generală, pentru că de funcționarea în siguranță a unei rafinării depinde o țară întreagă, atât în sistemul public, cât și persoanele fizice.

Odată cu revenirea marjelor de rafinare într-un punct stabil, la nivel global, vom putea vorbi despre o redresare reală a sectorului.

Cum au fost afectate marjele de rafinare ale Rompetrol de prețurile și cerea de pe piața petrolului?

Dacă anul trecut, la finalul primelor 9 luni, rafinăriile noastre procesaseră peste 5 milioane de tone de materii prime, anul acesta, în ianuarie – septembrie, Petromidia și Vega au procesat aproape 4 milioane de tone. O diferență de aproximativ 20%, în ceea ce privește performanțele operaționale. Dar acest aspect nu trebuie pus în totalitate pe fondul pandemiei, ci și pe faptul că rafinăria Petromidia nu a fost în funcțiune timp de 45 de zile, pentru revizia generală. Oamenii noștri au muncit la fel de bine ca și până acum. În schimb, presiunea uriașă pe marjele brute de rafinare, volatilitatea pe piața globală și restricțiile impuse odată cu apariția pandemiei au afectat rezultatele financiare.

În martie-iunie 2020, vânzările de carburanți au scăzut cu aproximativ 40%. Chiar dacă în timpul verii s-a remarcat un reviriment, a fost insuficient pentru a acoperi pierderile înregistrate.

Important de menționat este faptul că, în ciuda tuturor dificultăților, Grupul KMG International a găsit capacitatea să-și adapteze strategia, pe toate palierele: operațional, resursă umană, investiții. Pe primul loc, pentru noi toți, a fost siguranța angajaților. Astfel, au fost dezvoltate programe flexibile de muncă, a fost implementat conceptul de work from home, la care a ajutat și componenta IT, care a facilitat comunicarea și operaționalizarea oamenilor.

De asemenea, s-au făcut eforturi mari pentru menținerea locurilor de muncă, într-un context național în care s-a discutat foarte mult despre șomaj tehnic sau disponibilizări. În același timp, grupul s-a concentrat în menținerea activităților și operațiunilor de profil – rafinarea țițeiului și distribuția de carburanți în România și regiune.

O echilibrare, dar parțială, a marjelor scăzute a venit din vânzările bune în retail și wholesale, atât din România, cât și din țările subsidiare unde grupul își desfășoară activitatea (Republica Moldova, Bulgaria, Georgia). Totul, în condițiile în care am ținut stațiile Rompetrol deschise, în acord cu recomandările și normele impuse de autoritățile din fiecare țară.

Cât din fondul de investiții al Rompetrol a fost cheltuit și în ce proiecte? Ce urmează?

Până în momentul de față, prin Fondul de Investiții în Energie Kazah-Român au fost aprobate investiții de aproximativ 290 de milioane de dolari.

Deja avem aproximativ 20 de stații de carburanți dezvoltate, în toată țara, prin efortul acestui mecanism, iar obiectivul este să ajungem la 84 de stații (18 modernizate și 66 noi), care să ne întărească poziția în piața națională de comercializare a carburanților.

De asemenea, au fost aprobate două proiecte majore, care vizează dezvoltarea rafinăriei Petromidia. Prima este o instalație de deparafinare, care ne va ajuta să obținem randamente mai bune în ceea ce privește carburanții diesel de iarnă. Integrarea acestei instalații în fluxul operațional ne va permite să creștem și producția de carburant special de aviație, pentru că sperăm ca pe acest segment cererea să revină cât de curând la indicatorii de dinaintea pandemiei. Celălalt proiect major este conversia instalației de polietilene de înaltă densitate (HDPE) într-o instalație de polipropilenă (PP), ceea ce va duce la o creștere cu aproximativ 30% a producției de polipropilene, un produs extrem de căutat.

Nu în ultimul rând, în august a fost semnat contractul pentru realizarea centralei de cogenerare de pe platforma Petromidia, care va fi un bun al întregii comunități. Pe lângă faptul că vom avea acces la resurse sustenabile pentru procesele operaționale, vom putea să furnizăm agent termic la preț redus pentru locuitorii comunităților din zonă. Așa cum au spus specialiștii în domeniul energetic, noua centrală va avea un aport deosebit în stabilizarea producției și distribuției de energie pentru toată regiunea Dobrogea. Când tragem linie, vorbim despre un proiect major, cu finanțare de aproape 150 de milioane de dolari, care subliniază buna colaborare dintre compania noastră și statul român.

FIEKR este un mecanism complex, prin care vor fi generate proiecte cu o valoare de aproximativ 1 miliard de dolari, pe o durată de circa 7 ani. Este dovada clară a angajamentului pe care KMG International și l-a luat în ceea ce privește sprijinul pentru întreg sectorul energetic românesc.

Ce alte investiții viitoare pregătiți pentru România?

Majoritatea investițiilor realizate de KMG International au vizat, pe lângă aspectul operațional și dezvoltarea capacităților de producția, integrarea componentei de mediu. Cu fiecare investiție realizată, reușim să reducem impactul asupra mediului. Dacă ne uităm la trendul adoptat în ultimii ani, vedem multe de proiecte care susțin această direcție: instalația de recuperare GPL, investițiile din instalația de cocsare întârziată, sistemele moderne de recuperare a vaporilor. Toate au un dublu obiectiv, unul la fel de important ca altul: dezvoltare operațională și protecția mediului. Una fără alta nu pot funcționa eficient și sustenabil în industria noastră, o industrie care mereu caută modalități să se conformeze noilor realități.

Iar această conformare mai implică o direcție importantă, pe care deja am pornit și pe care o vom dezvolta tot mai mult: digitalizarea proceselor. La nivelul rafinăriilor, în special în Petromidia, avem o serie de proiecte foarte interesante și extrem de eficiente, pentru că rolul digitalizării, în viziunea noastră, este eficientizarea producției.

Astfel, am reușit să implementăm Advanced Process Control – software complex pentru controlul predictiv al unităților și fluxurilor operaționale, cu scopul de a identifica condițiile optime pentru creșterea capacității, îmbunătățirea calității produselor, reducerea consumului de energie și un control mai eficient al parametrilor cheie.

Apoi, Shunting Expert – dezvoltat împreună cu GFR – partenerul de logistică feroviară, soluție implementată pe platformele Petromidia și Vega care permite monitorizarea și controlul, în timp real, al traficului de produse petroliere, pe infrastructura feroviară. Digitalizarea este integrată 100%, iar avantajele sunt nenumărate: controlul total al situației vagoanelor, controlul total al situației liniilor de cale ferată (implicit și controlul gradului de ocupare al liniilor), scăderea considerabilă a efortului uman și a erorilor care pot fi cauzate de om, precizia raportărilor, trasabilitatea vagoanelor, locomotivelor și a personalului specializat sau interconectarea cu alte aplicații.

Avem, de asemenea, în derulare, programe precum Predictive Maintenance sau Process Simulator, care ne ajută să avem o imagine de ansamblu mult mai fiabilă asupra rafinăriei. Să nu uităm de analizoarele din instalații, care ne arată exact ce parametrii tehnici.

În continuare, vom marja pe investițiile în mediu, digitalizare, dar și acțiuni de CSR în beneficiul comunității.

După cum știți, avem o strategie diversă și ne putem adapta la diferite situații. Pe lângă investiții în segmentul de core business, luăm în considerare tranzacții care pot aduce beneficii grupului nostru. KMG International deține o serie de active non-core pentru activitatea grupului în regiune, cum ar fi producția de țevi și montaje – Palplast Sibiu, proiectarea și fabricarea de montaje industriale – Rominserv Valves IAIFO Zalău, servicii de securitate, protecție și prevenirea situațiilor de Urgență – Global Security Systems – sau servicii de sonde de petrol – Rompetrol Well Services. Ca parte a strategiei mai ample susținute de acționarul unic, KazMunayGas, KMG International are în vedere vânzarea participațiilor sale în toate activele non-core.

Cum se va transforma Rompetrol în contextul Green Deal și al creșterii electromobilității?

Printre conceptele de bază ale Green Deal ului european se numără industria sustenabilă și eliminarea poluării. Sunt concepte pe care noi le susținem și o vom face constant, dovadă fiind toate investițiile noastre, în această direcție.

În Rompetrol Rafinare, spre exemplu, există un program intern foarte bine structurat, menit să îmbunătățească fluxurile, unitățile de producție. De asemenea, rafinăria Petromidia produce hidrogen, care poate avea mai multe întrebuințări – materie primă, combustibil și multe alte aplicații în industrie. Iar dacă ne gândim că hidrogenul nu emite CO2 și alte noxe, practic, nu poluează aerul atunci când este utilizat, este clar că avem de-a face cu un produs care va crește, în viitorul apropiat.

Nu excludem integrarea de panouri fotovoltaice și un parc eolian care să ne susțină activitatea, iar biocombustibilii tradiționali, obținuți din culturi agricole, sunt înlocuiți, treptat, de cei din generația a II-a, obținuți din produse reziduale. Sunt studii foarte interesante, aplicate deja în Statele Unite, spre exemplu, prin care s-a dovedit că poate fi obținut biodiesel din alge marine, sub acțiunea CO2. Industria, se adaptează, așadar, iar noi vom fi mereu în linie cu noutățile și cu soluțiile sustenabile.

Așa cum bine știți, am fost printre primii din domeniu care äu introdus stații de încărcare electrică în benzinăriile noastre, pentru că noi, prin viziunea noastră, avem menirea să susținem mobilitatea.

Cu toții am primit cu bucurie vestea că României îi va reveni o cotă de aproape 90 de miliarde de euro, care urmează să fie folosiți pentru dezvoltare, în diverse domenii de activitate. Consider că dacă această sumă va fi investită în infrastructură sau educație, efectele se vor regăsi pe toate palierele. De exemplu, o infrastructură bine pusă la punct va fi un sprijin și pentru noi, cei din energie, pentru că vom putea transporta produsele finite mai ușor.

În tot acest proces, Rompetrol Rafinare poate fi un partener de încredere, fiind unic producător de bitum, la nivel național. Suntem pregătiți să răspundem proiectelor de infrastructură, pentru că avem capabilitatea să livrăm un produse de calitate, inclusiv bitumul modificat cu polimeri.

_____________________________________________

Articolul a apărut inițial în numărul din decembrie 2020 al Energynomics Magazine.

Dacă vrei să primești prin curier revista Energynomics, în format tipărit sau electronic, scrie-ne la adresa office [at]energynomics.ro, pentru a te include în lista de distribuție. Toate numerele anterioare sunt accesibile AICI, în format electronic.

Share.

Despre Autor

Bogdan Tudorache

Lasă un comentariu