Shane Dowling, ALD Automotive: Noua epocă a automobilelor electrice și hibride

Principalul avantaj al maşinilor electrice este faptul că poluează mai puţin. Lista dezavantajelor este mai lungă: preţul relativ ridicat, lipsa infrastructurii de alimentare şi autonomia redusă. Tehnologiile hibride, subvenţiile din partea statelor şi mai ales entuziasmul cercetării şi proiectării propun soluţii care promit o nouă revoluţie în transportul terestru de persoane şi mărfuri pentru deceniile viitoare. Am aflat de la Shane Dowling, Director General ALD Automotive, cum arată lucrurile astăzi în România şi ce opţiuni are un early adopter al tendinţelor din piaţa auto.

Prima staţie de alimentare a automobilelor electrice din România a fost lansată în 2011, la Transelectrica, din zona Pieţei Unirii din Capitală. Încă de atunci se vorbea despre parteneriate între marii producători auto şi companii precum Electrica, Schneider Electric şi Siemens, pentru dezvoltarea infrastructurii necesare vehiculelor electrice. În ce stadiu suntem astăzi în România şi ce soluţii are un proprietar de maşină electrică?

În acest moment, în România există 20 de stații de încărcare pentru mașinile electrice, dintre care cele mai multe în București. Pot părea suficiente, luând în considerare faptul că în primele șase luni din 2015 s-au vândut doar 16 mașini full electric conform ultimelor rapoarte APIA, ceea ce aduce la puțin peste 100 numărul de mașini electrice înmatriculate în România în ultimii cinci ani, atât noi cât și second hand.

ALD-ROEste însă clar că un drum lung cu mașina electrică în România este în continuare imposibil, din cauza numărului mic de stații de încărcare. Pe de altă parte, numărul încă scăzut de mașini electrice existente pe șosele nu a impulsionat autoritățile în ceea ce privește investițiile în infrastructură. Astfel, cel puțin în etapa următoare, viitorul mașinilor electrice depinde de coerența măsurilor ce vor fi luate în două direcții majore: pe de o parte în suportul acordat construirii bornelor electrice de încărcare, iar pe de altă parte în acordarea de stimulente financiare pentru achiziția mașinilor electrice.

În prezent, un proprietar de mașină electrică are la dispoziție pe lângă stațiile de alimentare existente, doar prizele standard din case sau birouri, ceea ce mărește considerabil timpul de alimentare. Pe viitor, APIA propune ca nicio parcare a unui spațiu public (supermarket, bloc, clădire de birouri) să nu mai fie construită fără astfel de facilități pentru mașinile electrice. Adoptarea unei astfel de măsuri, alături de acordarea de stimulente pentru finanțarea construirii unei rețele naționale de borne de încărcare, pot constitui un factor major de influență a achiziției de autovehicule electrice.

Dacă ne referim la vânzările mașinilor electrice, deși interes există atât din partea producătorilor și dealerilor, cât și din partea cumpărătorilor, realitatea este însă că ne situăm spre finalul clasamentului țărilor europene. Mai mult decât atât, până în 2030 și noi va trebui să ne aliniem directivelor Comisiei Europene care prevăd ca toate țările să-și înjumătățească utilizarea autovehiculelor alimentate cu combustibili covenționali, iar până în 2050 aceasta să dispară progresiv din orașe. Drept urmare, apare necesitatea luării unor măsuri rapide ce vor crește și mai mult interesul consumatorilor pentru achiziția de autovehicule de acest tip.

În prezent, în România oferte de mașini electrice există pe piață, în schimb prețurile de achiziție nu sunt încă foarte atractive pentru utilizator, iar subvențiile substanțiale acordate pentru o astfel de achiziție se lasă în continuare așteptate. În prezent, românii pot folosi Programul Rabla configurat cu eco-bonusuri diferențiate, care se adaugă prima de casare în valoare de 6.500 de lei, cu posibilitatea cumulării a maximum două eco-bonusuri. Recent au fost introduse un eco-bonus în valoare de 20.000 de lei la achiziționarea unui autovehicul electric şi un eco-bonus în valoare de 5.000 de lei la achiziționarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie hibrid, care generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 50g/km.

Pe lângă ajutoarele oferite de către stat, APIA și dealerii propun și alte măsuri care să îi determine pe clienți să își dorească o astfel de mașină. Printre acestea se numără posibilitatea de a parca pe locuri speciale și gratuite oriunde în orașele mari sau scutirea de la plata TVA, a rovinietei sau a impozitului pe o perioadă de trei ani. Mai mult decât atât, în ultima perioadă producătorii au adus pe piața locală mai multe modele de autovehicule electrice și sperăm ca acestea să atragă din ce în ce mai mult atenția cumpărătorilor, ceea ce va conduce și la o dezvoltare a infrastructurii necesare. Este un trend de viitor și mai devreme sau mai târziu, vom adopta această tendință europeană de ecologizare a parcurilor auto.

Cu peste 100.000 de euro poţi cumpăra o maşină electrică cu demaraj de top şi autonomie de peste 400 de km. Ce modele electrice sunt disponibile în România şi în ce zone de preţ? Care sunt performanţele tehnice ale acestora, în principal legate de autonomie şi siguranţă?

Pe piața internațională, prețurile unei mașini electrice variază între 20.000 și 130.000 de euro. În prezent, pe piața locală cumpărătorii pot alege între Mitsubishi iMiEV, Renault Zoe, Renault Twizy, Kangoo Z.E. sau Volkswagen e-Up!, alături de variantele second hand ale unor autovehicule care încă nu se comercializează în România. Aceasta înseamnă că pe viitor, folosind subvenția oferită de stat, de 20.000 de lei pentru un autoturism electric, acesta va putea fi achiziționat cu un preț începând de la 14.000 de euro.Performanțele și dotările diferă de la model la model, la fel ca la orice tip de mașină și odată ce prețul este mai mare, va crește, bineînțeles, și nivelul de dotări, astfel încât mașinile electrice pot satisface o gamă din ce în ce mai largă de clienți. Acestea beneficiază de sisteme de siguranță pentru șofer și pasageri, ceea ce le transformă în alegeri fiabile atât pentru oraș, cât și pentru drumuri lungi.

Ceea ce trebuie într-adevăr luat în considerare cu seriozitate în selectarea unei mașini electrice este autonomia bateriei. În funcție de tipul de autoturism și de modul în care este utilizat, autonomia poate diferi destul de mult de la un model la altul, un factor extrem de important pentru utilizatori pe perioade îndelungate. Pentru modelele existente pe piața europeană, autonomia variază între 130 și 480 de kilometri, iar pentru cele comercializate din România, aceasta ajunge până la un maxim de 200 de kilometri pentru mașinile de clasă mai mică, ceea ce îngreunează foarte mult parcurgerea unor drumuri lungi, mai ales la noi în țară, în condițiile unei infrastructuri atât de limitate.

Ce soluţii de finanţare există pentru a reduce presiunea costului unei maşini electrice?

În primul rând, cred că cea mai discutată oportunitate este subvenția promisă de către statul român pentru achiziția unei mașini ecologice (20.000 de lei pentru o mașină electrică și 5.000 de lei pentru o mașină hibrid), la care se vor adăuga prima de casare și eco-bonusurile, ceea ce va reduce considerabil costurile pentru client. Există însă și soluțiile de finanțare clasice, în general destinate companiilor, astfel că o mașină electrică sau hibrid poate fi cumpărată atât prin leasing operațional, cât și prin leasing financiar.

Pentru persoanele juridice, cea mai eficientă soluție pentru achiziția unei flote de mașini electrice este leasing-ul operațional, datorită multiplelor avantaje pe care le oferă un astfel de contract. Printre acestea se numără consultanța pre-achiziție și pe perioada întregului contract, predictibilitatea costurilor, o rată lunară fixă, acces la servicii de întreținere și mentenanță la furnizori autorizați, precum și faptul că posesorul nu mai trebuie să se îngrijească de revânzarea autovehiculului la finalizarea contractului de leasing. Acest ultim aspect este extrem de important, mai ales în cazul unui autovehicul ecologic, care va suferi îmbunătățiri vizibile de la o generație la alta și deci va genera o nevoie mai mare de schimbare la intervale regulate.

În mod cert, numărul mașinilor ecologice achiziționate va crește în viitor în România în momentul în care companiile vor decide să își înlocuiască măcar parțial flotele existente, cu autovehicule hibrid sau electrice. Există deja interes din partea unora dintre companiile de pe piață, iar accelerarea acestei tendințe va conduce la o scădere considerabilă a gradului de poluare și a impactului negativ pe care îl are consumul de combustibil asupra mediului.

Maşina hibrid (carburant fosil + electricitate) pare soluţia de compromis a momentului – adică a următorului deceniu. Ce modele sunt disponibile în România şi care sunt performanţele tehnice ale acestora, în funcţie de preţ?

Mașinile hibride sunt, într-adevăr, de mai multă vreme pe piață, inclusiv în România și au mai mulți adepți, datorită unei adaptări mai facile la condițiile de infrastructură. Practic, există foarte multe varietăți de mașini hibrid (hibrid clasic sau hibrid plug-in), iar avantajul acestui tip de autovehicul este că se poate adapta destul de bine stilului de viață și de condus al posesorului. În ceea ce privește dotările, și acestea diferă de la model la model și sunt absolut comparabile cu cele oferite de autovehiculele clasice.

În acest moment clienții pot alege dintr-o varietate mare de mașini hibrid, din diferite clase de preț, pornind de la modele Opel, Ford, Mitsubishi sau Toyota și până la variantele hibrid oferite de către BMW, Porsche sau Lexus.

————————————-

Articolul integral poate fi citit în numărul din septembrie 2015 al energynomics.ro Magazine.

Dacă vrei să primești gratuit numărul următor (decembrie 2015), în format tipărit, scrie-ne la adresa office@energynomics.ro, pentru a te include în lista de distribuție.

Share.