Aplicația Feexers – un Uber pentru servicii în casă (Energynomics Magazine)

Una dintre tendințele confirmate constant în anii din urmă este descentralizarea expertizei și deciziei în domeniul energetic. În domeniul producției, apariția conceputului de prosumator, susținut de reducerea scalei la care se poate genera electricitate în mod eficient, este cel mai clar exemplu. Încurajat de evoluții comparabile din alte sectoare, utilizatorul final cere să aibă acces rapid și direct la soluții diverse, propuse de cât mai mulți specialiști. Aplicația Feexers este un răspuns la aceste nevoi și promite să dezvolte o (nouă) piață în care cererea de servicii se poate întâlni cu oferta agregată a mii de meseriași – instalatori, electricieni etc. Am discutat cu Felix Tătaru, fondatorul P2P Technology Hub, despre modelul de business, stadiul actual și impactul anticipat al aplicației.

Stimate domnule Felix Tătaru, sunteți unul dintre antreprenorii care au lansat aplicația Feexers, un așa-numit „Uber pentru servicii în casă”. Oamenii care au nevoie de mici reparații la rețeaua de electricitate de acasă sau de la birou, la sistemul de instalații pentru apă curentă și încălzire pot folosi o aplicație mobilă pentru a identifica meseriașul potrivit. O idee simplă, dar, sunt convins, dificil de transformat în realitate… În ce stadiu sunteți în prezent, la trei luni de la lansarea aplicației?

Când am pornit la drum am fost trei acționari – eu, Eusediu Margasoiu, care este și CEO, și Cristi Udrescu; apoi s-au mai adăugat investitori – două fonduri (Gap Minder și Roca X) și doi antreprenori (Andrei Pitiș și Lucia Costea).

În prezent, avem peste 20.000 de clienți, întrucât aplicația a fost descărcată de 20.612 ori. În ceea ce privește furnizorii de servicii pentru locuință, avem acum 1.698 de feexeri înregistrați în aplicație și am contorizat peste 1.400 de cereri de joburi.

Prima provocare este să faceți cunoscută aplicația, însuși faptul că există!, pentru că performanțele ei depind în mod esențial de numărul celor care o folosesc. Care sunt țintele pe care vi le propuneți pentru acest an și care sunt strategiile pe care le abordați în acest sens?

În acest an ne propunem să consolidăm aplicația în București, să adăugăm încă două categorii la cele patru existente și să ne extindem în unu sau chiar două orașe din țară, probabil Cluj-Napoca și Timișoara. Decizia va fi luată în a doua parte a anului ținând cont și de investițiile ulterioare.

Care sunt principalele provocări pe care le-ați identificat? Țin ele mai degrabă de gradul de „educație” digitală a publicului sau de alte elemente?

Piața dominant „neagră“ pentru această categorie de servicii este cea mai dificilă paradigmă cu care ne luptăm, din perspectiva „feexer-ilor“. La nivelul clienților, o provocare este frecvența mică a acestor servicii, în comparație cu aplicații gen Uber sau Takeaway, Foodpanda etc. Soluția pe termen lung este să adăugăm noi servicii pentru a menține clienții implicați.

Înscrierea și folosirea aplicației de către meseriași pentru a găsi de lucru presupune din partea acestora ieșirea din zona de muncă la negru. În ce fel vedeți posibilă cointeresarea lor în a folosi Feexers?

Clienții potențiali ai aplicației doresc servicii profesioniste de la profesioniști și, în consecință, factură și garanție postlucrare. Știm asta, deoarece am făcut cercetări extinse înainte de a lansa proiectul. Nu ne este ușor să convingem meșterii! Avem programe de motivare a acestora și-i sprijinim pe cei care nu sunt persoane juridice prin consultanță de specialitate în vederea înființării de PFA sau SRL.

Aplicația este deschisă strict persoanelor individuale (indiferent de forma juridică în care funcționează) sau permite și înrolarea firmelor care au deja echipe de meseriași?

Aplicația permite astăzi înscrierea oricărei entități juridice legale, fie PFA, fie SRL sau SA, indiferent de numărul de angajați. Vorbim deci strict de entități juridice.

Încrederea utilizatorilor este cheie pentru succesul Feexers. Cum vă asigurați că instalatorii sau electricienii înrolați sunt realmente pregătiți pentru a rezolva asemenea probleme?

Pentru a fi înrolat în aplicație, fiecare feexer trece printr-un proces de „screening“ în care verificăm legalitatea entității juridice pe care o reprezintă, cazierele fiscale și judiciare și, nu în ultimul rând, experiența și certificările profesioniștilor. Avem situații în care nu am înscris în aplicație feexer-i cu certificări și nivel mare de profesionalism deoarece nu aveau cazierul „curat“. De asemenea, desfășurăm un program de inducție atât din punct de vedere tehnologic, cât și din punct de vedere comportamental, iar în unele situații oferim gratuit inclusiv echipamente. Nu în ultimul rând, ei semnează cu noi un contract în care unt de acord cu termenii și condițiile în care vom colabora și prin care suntem împuterniciți să facturăm în numele lor.

Există sau aveți în vedere o metodă de evaluare a meseriașilor de către utilizatori? Pe ce paliere vor putea fi evaluați aceștia și în ce fel?

Am introdus deja două dimensiuni pe care sunt evaluați. Mai întâi, feexerii sunt evaluați de clienți pe o scală de la 1 (extrem de negativ) la 5 stele (extrem de pozitiv) De asemenea, clienții pot scrie comentarii sau păreri despre fiecare feexer în parte. Încurajăm evaluările obiective, realizate cu bună credință și ne rezervăm dreptul de a șterge evaluările și comentariile care încalcă precizările din secțiunea de Termeni și Condiții. Procesul este reciproc, astfel că și feexerii evaluează clienții, pe aceleași dimensiuni.

În ce fel puteți preveni utilizarea abuzivă a platformei de către persoane interesate strict de accesul în locuințele clienților?

Feexers este o platformă colaborativă în care comunitățile pot filtra valoarea. Din câte știm noi, la ora actuală suntem prima aplicație mobilă din România care face acest proces de pre-screening atât de riguros. Mai există diverse forme de marketplace care pun în legătură diferite comunități, dar în afară de a le pune în legătură nu fac mai mult. Prin acest proces complex și oarecum de durată, credem că putem reduce aceste riscuri.

Există, am descoperit, mai multe inițiative asemănătoare în diverse părți ale lumii. Ați identificat un model pe care îl considerați testat de piață?

Inițial am crezut că am „inventat roata“, dar în câteva zile am realizat că există soluții similare, mai ales în SUA. Una din soluțiile care ne-a inspirat a fost TaskRabbit, lansat cu câțiva ani în urmă în Statele Unite, care a fost achiziționată în urmă cu mai bine de un an de IKEA. Am urmărit îndeaproape evoluția TaskRabbit, dar soluția noastră a fost creată făcând o cercetare serioasă și plecând de la o bună înțelegere a specificului cultural local.

_____________________________________________

Interviul a apărut inițial în numărul din martie 2020 al Energynomics Magazine.

Dacă vrei să primești prin curier acest număr (martie 2020), în format tipărit sau electronic, scrie-ne la adresa office [at]energynomics.ro, pentru a te include în lista de distribuție. Toate numerele anterioare sunt accesibile AICI, în format electronic.

 

Share.

Lasă un comentariu