Acasă » Interes general » Guvernul a pregătit OUG împotriva Uber și Taxify

Guvernul a pregătit OUG împotriva Uber și Taxify

2 martie 2019
Interes general
energynomics

Ministerul Dezvoltării a pus în dezbatere publică un proiect de ordonanță de urgență care vizează modificarea Legii taximetriei, pentru a bloca serviciile de tip Uber sau Taxify. Inițiativa survine în urma protestelor organizate de Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România – COTAR și în condițiile în care în Parlament, există deja o propunere de a îmbunătăți legislația în domeniul transportului, inclusiv prin integrarea aplicațiilor agregatoare și prin reglementarea serviciilor de transport alternativ. Concret, în lipsa unei reglementari care să legifereze serviciile de ridesharing, ca fiind distincte de cele de taximetrie, șoferii Uber sau Taxify vor putea fi sancționați cu amenzi 1.000, până la 5,000 de lei , ceea ce ar duce la limitarea sau chiar dispariția celor două servicii din România.

În forma în vigoare a Legii 38/2003 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere este stipulat că amenzile pentru șoferii care transportă persoane, contra cost, fără a avea autorizație riscă amenzi de la 1.000 de lei la 5.000 de lei aplicabilă atât persoanelor fizice, cât și celor juridice.

„Cu privire la transportul în regim de taxi și închiriere, la art. 55, pct. 3, lit h) din Legea nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere, cu modificările și completările ulterioare, se prevede dispoziția legală potrivit căreia constituie contravenție următoarea faptă, dacă nu a fost săvârșită în astfel de condiții încât, potrivit legii penale, să fie considerată infracțiune, și se sancționează cu amendă de la 1.000 lei la 5.000 lei aplicabilă persoanelor fizice sau juridice pentru efectuarea, în mod repetat, de transport public, contra cost, de persoane cu un autoturism sau de mărfuri cu un autovehicul, a următoarelor fapte, prevăzute la art. 7, alin. (2) și (3):

(2) Este interzis transportul public, contra cost, de persoane cu un autoturism, fără a deține pentru acesta, după caz, autorizație taxi valabilă sau copie conformă valabilă, potrivit prevederilor alin. (1).

(3) Este interzis transportul public, contra cost, de mărfuri sau de bunuri cu un autovehicul cu masa maximă autorizată de cel mult 3,5 tone, fără a deține pentru acesta autorizație taxi valabilă, potrivit prevederilor alin. (1), ori altă autorizație valabilă”, arată forma în vigoare a Legii taximetriei.

MDRAP, în calitate de inițiator, susține este necesară modificarea acestei prevederi deoarece „este dificil ca organele de control să probeze caracterul repetitiv al faptei, astfel încât să poată aplica sancțiunea”. Alte motive invocate de Ministerul Dezvoltării sunt:

  • „activitatea de transport de persoane în regim de taximetrie cu încălcarea prevederilor legale determină consecințe negative asupra strategiilor autorităților administrației publice locale în privința transportului public local, cu impact negativ asupra mediului înconjurător din cauza creșterii poluării;
  • impactul negativ asupra mediului concurențial normal al activității operatorilor care sunt autorizați să presteze serviciul de taximetrie, având în vedere numărul limitat al autorizațiilor care se eliberează la nivelul unităților administrativ-teritoriale;
  • imposibilitatea sancționării persoanelor fizice sau juridice care nu respectă art. 7 alin. (2) și alin. (3) din Legea nr. 38/2003, ce a determinat perpetuarea efectuării transportului public, contra cost, de persoane cu un autoturism, fără a deține pentru acesta, după caz, autorizație taxi valabilă sau copie conformă valabilă, conducând la calitatea necorespunzătoare a serviciului de taximetrie și a creșterii evaziunii fiscale;
  • necesitatea stringentă a scăderii evaziunii fiscale generată de practicile ilicite în transportul rutier de persoane în regim de taximetrie”

Proiectul de OUG publicat pe site-ul Ministerului Dezvoltării nu include nicio prevedere legată de redefinirea dispeceratului de taxi, măsură care ar fi afectat aplicațiile de tip Clever sau Star. Ideea a fost lansată în mai multe rânduri în dezbatere publică de către Primăria București, care ar vrea ca serviciile de dispecerat să devină obligatorii pentru toți transportatorii autorizați și să fie executate doar de „dispecerii de taxi autorizați de Autoritatea de Autorizare a Primăriei Municipiului București”.

Peste 2,5 milioane de români folosesc aplicații de transport urban, arată un studiu realizat de Institutul Român pentru Evaluare și Strategie – IRES, cu susținerea Clever, în februarie 2019. 4 din 5 români cred că le-ar fi greu să găsească o mașină atunci când au nevoie în lipsa unei astfel de aplicații mobile, în timp ce 98% le consideră foarte utile. Un studiul MKOR Consulting realizat în perioada iunie-iulie 2018 arată că 76% dintre românii care aleg să se deplaseze cu taxiul apelează la aplicațiile de mobilitate urbană. 43% dintre locuitorii marilor orașe din România comandă o mașină prin aplicații mobile de câteva ori pe lună, 31% de câteva ori pe săptămână și 11% zilnic.

Etichete:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *